Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela Macbooks trådlösa internet med kabel till airportlös Mac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Macbook som sitter ihop med en stationär Mac båda har Leopard. De sitter ihop via en router som ej är trådlös. Om jag inte har nätverkskabeln isatt i Macbooken kommer jag ut på internet via Airporten, så fort jag sätter i Nätverkskabeln så bryts kontakten med det trådlösa.
Det första jag vill lösa är att trots att jag kabel nätverkar med min stationära Mac så vill jag komma åt trådlöst internet på min Macbook. Det andra är att det vore geschwint om jag även kunde dela Macbookens trådlösa internet access via ethernet till min stationära.
Tacksam för alla tips.

Blir fundersam när du skriver att din Macbook sitter ihop med din stationära Mac och sen skriver att de sitter ihop via en router. Hur har du kopplat ihop allt är till en början bra och redogöra innan man kan börja gå in på djupet i ditt problem. Du skriver dessutom att du surfar via airport utan att ha en router som är trådlös. Hur exakt ser det ut din ihopkoppling av datorerna?

Att dela internetuppkopplingen från en Mac som är ansluten via kabel trådlöst till en annan dator är inga problem, då använder du dig av internetdelning som finns under nätverk i systeminställningarna. Jag utgår från att man kan göra det omvända ocks och dela en trådlösanslutning till en annan dator via kabel.

Mitt problem är primärt att min trådlösa uppkoppling till macbooken stängs ner så fort jag sätter i en nätverkskabel i macbooken. Det finns en trådlös router involverad också förstås, ursäkta mina konstiga formuleringar, men den är för långt bort för att jag skall kunna dra en kabel till min stationära mac. Nätverkskabel sitter från mina två burkar till en router. Inga som helst problem att prata med varandra. Måste dock dra ut kabeln från Macbooken för att den skall vilja leta internet trådlöst. Det är som om den prioriterar att leta internet via ethernet så fort man har den ikopplad och där finns alltså ingen internet utan bara en till Mac.

Fortfarande lite konstig formulering, när du kopplar ihop din macbook och din stationära så förmodar jag du syftar på att de är i hopkopplade via en switch och inte en router.

Nu till varför internet kopplas ner när du ansluter kabeln till datorn, det beror mest troligt på vilken ordning du angett under tjänsteordning. Du kan nämligen välja ordning på anslutningarna, och där nog satt ethernet som första prioritet.

I systeminställningar och under Nätverk, där klickar du på kugghjulet och väljer tjänsteordning och där kan du dra de olika anslutningarna i vilken ordning du vill. Högst upp får högst prioritet.

Där har jag till exempel lagt ethernet överst och sedan airport, vilket gör att när jag ansluter datorn till en nätverkskabel används den anslutningen och kopplar jag ur kabeln söker datorn efter trådlös anslutning. Denna beskrivning gäller för Leopard, men finns även i tidigare versioner men kan se lite annorlunda ut.

Gör som så och lägg airport överst i de inställningarna, då kommer datorn att leta efter anslutning där, sen kan du ställa in internetdelning och via kabeln från macbooken dela ut internet till din stationära.

Utmärkt ! Tack !

1
Bevaka tråden