Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tidningsutgivarnas joboptions och preflight

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-06-11 10:25

Hej,
jag har precis gjort en annons för en bilaga i DN men har en liten undring angående PDF-skapandet.

Jag gör en PDF från InDesign med TU.ses joboptions förinställningar...
När jag sen ska preflighta samma PDF (med tu.ses preflightinställningar) innifrån acrobat säger den att inga problem hittades men korrigerar ändå följande:

"Korrigeringar
Ta bort ICC-målprofilen från utdatametoden (1 objekt)"

Varför gör den så när joboptions-inställningen är inställd på att ta med målprofilen?
Nu är den korrigerade PDF:en redan skickad men det hade varit bra att veta vad som hänt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 21:04

TU,s inställningar har alltid haft mer att önska. De gamla färginställningarna de gav ut förut klassade jag som ett virus. Nu är de bättre men har fortfarande en del konstigheter för sig.

Att ta bort informationen om vilken profil som använts i "utdatametoden" gör att PDF-filen inte längre är PDF/X-1a som joboptions är inställd på. I och med att de tar bort den informationen så kan de inte längre se hos mottagaren att du använt "fargpressen_v3.icm" för CMYK-ningen. Vilket borde vara en intressant information för dagspresstryckerierna.

Janne

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-06-11 21:12

ok då fattar jag lite mer,
hoppas i detta fallet att det inte gjorde något att profilen togs bort när tidningen rekommenderar TUs inställningar men bra att veta till nästa gång.

Det är alltså aldrig fel att inkludera profilen med andra ord (?)

tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 15:26

Njaa, inte direkt.

Det som rekommenderas enligt PDF/X-standarden är det som du ska gå på.

För X1 ska den inte följa med, bara en anvisning om vilken som anänts för separationen så att mottagaren vet hur din fil ska hanteras.

För PDF/X3 ska de alltid följa med.

Jag tror att TU valt att rensa bort dom för att inte få problem med fyrfärgssvart. Men det är egentligen ett problem i deras hantering om det skulle uppstå på grund av att profilen följt med i PDF-filen.

Janne

1
Bevaka tråden