Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Push notification service , hur funkar det ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-06-10 08:18

Hej blev lite nyfiken på "push notification service" som hintades om på WWDC 2008 Keynoten.

Och om någon lyckas rammla in på informationen, så undrar jag hur man kommer addressera kienterna... gissar att det är en massa stök och bök med att registeras sina applicationer hos apple, Där man får något form av unika applikations id , så man kan säga till sin app att nu får du ett push.. men fortfarand så måste Apple löst något sätt att addressera terminal/användare på, Så som IP address (mig veterligen får man som 3G användare inget unikt Publikt IP ... så det lär inte funka) Man kan tänka sig att man addressera användaren / telefonen vias MSISDN (telefon nummer) Vad händer då om jag byter telenummer hos operatören ?

Kort och gott hur addresserar man användaren så att jag kan skicka Push infon till Kalle eller Pelle.. alternativt Kalle och Pelle.

Hoppas hoppas hoppas Apple har kollat på SIP (troligtvis har dom full koll på det.. ).

//Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 13:51

din telefon måste ju logga in till mobileme ex, detta genom en normal tcp anslutning som vilken annan maskin som helst. Att sedan hålla liv i den anslutningen kostar ju inget i bandbredd eller CPU direkt, enda skillnaden är att istället för att din telefon kollar var 5 minut eller liknande om det har kommit mail, så får den en litet medelande om att det nu finns nytt mail eller liknande och då först påbörjar telefonen en nedladdning av datan.

hmm... det jag är mest fundersam över är hurvida de kommer försöka spärra upplåsta iphones i mobileme på nått sätt eller inte...för det verkar sjukt smidigt med push notifications och jag väntar med spänning på att en msn klient ska dyka upp med push stöd.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-13 09:59
Ursprungligen av Ryuujin:

hmm... det jag är mest fundersam över är hurvida de kommer försöka spärra upplåsta iphones i mobileme på nått sätt eller inte...för det verkar sjukt smidigt med push notifications och jag väntar med spänning på att en msn klient ska dyka upp med push stöd.

Det betvivlar jag. För det första tar det resurser och för det andra skulle det skapa duktigt badwill för Apple. Dessutom skulle alla de som idag använder iPhone välja andra leverantörer.

/MvH Mikael

När kommer tjänsten egentligen? Apple börjar bli tre månader sena nu, de sa ju september..

Bump...

Någon som har hört nåt mer? Har de lagt ner det?

1
Bevaka tråden