Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag anser att den "nya" Iphonen är rätt fiasko-artad ändå. Det enda de egentligen gjort är att slänga in 3G-stöd och en GPS. Hur banbrytande är det egentligen? Redan när Iphone kom fanns det mobiler med detta i. Jag ville se lite fler förändringar, typ bättre kamera och MMS-stöd och sådär....

När det gäller pris-sättningen så ska man ju verkligen inte lita på aftonbladet. De gör väl som alla andra och tar 199*dagens dollarpris och slänger på godtycklig skatt. Det man bör inse är att det inte finns en chans att den kommer bli så billig som 1300 i slutänden.
Visst, du kanske får lägga 1300:- för telefonen när du köper den. Men någonstans ska Telia kräma ur extrapengar. Så isåfall lär man få räkna med ett abonnemang som ligger 100-200spänn dyrare än vanligt.

Tänk på mjukvaran, iPhone 2. Tillsammans med ett lågt pris är det en fruktansvärt prisvärd produkt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag anser att den "nya" Iphonen är rätt fiasko-artad ändå. Det enda de egentligen gjort är att slänga in 3G-stöd och en GPS. Hur banbrytande är det egentligen? Redan när Iphone kom fanns det mobiler med detta i. Jag ville se lite fler förändringar, typ bättre kamera och MMS-stöd och sådär....

Hade de slängt in MMS och bättre kamera hade det gnällts om att det fanns sedan tidigare i andra telefoner.
Apple gör precis som man gjort med sina datorer, man fokuserar på användarvänlighet och bra funktioner som folk faktiskt använder. Passar så klart inte alla, vissa behöver en schweizisk armekniv, men för oss som det passar så passar det som en handske.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag anser att den "nya" Iphonen är rätt fiasko-artad ändå. Det enda de egentligen gjort är att slänga in 3G-stöd och en GPS. Hur banbrytande är det egentligen? Redan när Iphone kom fanns det mobiler med detta i. Jag ville se lite fler förändringar, typ bättre kamera och MMS-stöd och sådär....

Uppenbarligen har du inte en iPhone, då skulle du förstå skillnaden mellan en mobiltelefon och en mobil Internetenhet. Det är sant att många mobiltelefonleverantörer stoppar in både det ena och det andra för att profilera sina produkter. I slutändan har de ändå ett halvtaskigt operativsystem och ingen vision.

Den stora nyheten var kanske att iPhone innehåller GPS. Närmare bestämt något man kallar Assisted GPS, vilket gör det möjligt att hitta kompisar eller arbetskontakter i närheten, få erbjudanden från näraliggande butiker eller boka bord på någon restautang i närheten. En ny och rätt spännande teknologi som kan ge ny innebörd till sociala nätverk. Kombinera detta med iPhone's telefon, SMS, webbläsare, mailprogram, bild- och mediahanterare så kan det vara ge en ny dimension av den mobila plattformen iPhone.

Vill du ha en bättre kamera, köp en kamera! Mobilkameror är till för snabba bilder på något man vill skicka vidare eller bara dokumentera. Vill du fota vackert, köp en Canon . 2 megapixel är en alldeles lagom storlek att maila till någon (till skillnad på den låga kvaliteten som MMS brukar ha). iPhones kamer är riktig ok för sitt syfte, bifogar en bild från Apple Store i Salt Lake City, där jag köpte min.

En del gnölar om att videochat saknas. Det är ingen match för Apple att slänga in iChat och en iSightkamera i telefonen. Men om alla nuvarande och blivande miljoner iPhone-ägare över världen börjar videochatta med den upplösningen så blir inte operatörerna så glada. Näten är inte mogna för videochat med kvalitet ännu. Så det känns inte så angeläget.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-06-11 20:47

Angående hela diskussionen om vem som kommer sälja telefonen eller inte...
Telia har fått distributionsrätten till att sälja telefonen. Huruvida resten av försäljningsledet skall se ut är inte helt klart ännu. Att Telia har fått försäljningsrätten behöver inte innebära att endast Teliabutiker kommer ha telefonen till försäljning. Telia har haft sedvanliga diskussioner med branschens andra distributörer (ex. Brightpoint, AXCOM, källa: Brightpointanställda) angående subdistribution till återförsäljare men något helt fastslaget har inte jag hört talas om ännu.
Jag ser dock inte att Telias egna återförsäljarnät är tillräckligt stort eller kraftfullt för att det ska löna sig att enbart sälja till dessa återförsäljare vilket troligtvis innebär att de kommer använda sig av andra distributörers återförsäljarnät. Jag förbehåller mig dock rätten om att Telia kan vara tillräckligt dumma i huvudet för att hålla det till sig själv men det bryter i så fall mot bland annat konkurrenslagar i EG-rätten, art 81. Får väl se hur de gör...

--

Ursprungligen av spielbrot:

En del gnölar om att videochat saknas. Det är ingen match för Apple att slänga in iChat och en iSightkamera i telefonen. Men om alla nuvarande och blivande miljoner iPhone-ägare över världen börjar videochatta med den upplösningen så blir inte operatörerna så glada. Näten är inte mogna för videochat med kvalitet ännu. Så det känns inte så angeläget.

Menar du videochat över WLAN eller 3G? Hoppas inte du tror att alla som äger en G900 eller liknande sitter och har videosamtal i 5 mpix över 3G...

Senast redigerat 2008-06-11 21:02
Ursprungligen av spielbrot:

Uppenbarligen har du inte en iPhone, då skulle du förstå skillnaden mellan en mobiltelefon och en mobil Internetenhet. Det är sant att många mobiltelefonleverantörer stoppar in både det ena och det andra för att profilera sina produkter. I slutändan har de ändå ett halvtaskigt operativsystem och ingen vision.

Den stora nyheten var kanske att iPhone innehåller GPS. Närmare bestämt något man kallar Assisted GPS, vilket gör det möjligt att hitta kompisar eller arbetskontakter i närheten, få erbjudanden från näraliggande butiker eller boka bord på någon restautang i närheten. En ny och rätt spännande teknologi som kan ge ny innebörd till sociala nätverk. Kombinera detta med iPhone's telefon, SMS, webbläsare, mailprogram, bild- och mediahanterare så kan det vara ge en ny dimension av den mobila plattformen iPhone.

Vill du ha en bättre kamera, köp en kamera! Mobilkameror är till för snabba bilder på något man vill skicka vidare eller bara dokumentera. Vill du fota vackert, köp en Canon . 2 megapixel är en alldeles lagom storlek att maila till någon (till skillnad på den låga kvaliteten som MMS brukar ha). iPhones kamer är riktig ok för sitt syfte, bifogar en bild från Apple Store i Salt Lake City, där jag köpte min.

En del gnölar om att videochat saknas. Det är ingen match för Apple att slänga in iChat och en iSightkamera i telefonen. Men om alla nuvarande och blivande miljoner iPhone-ägare över världen börjar videochatta med den upplösningen så blir inte operatörerna så glada. Näten är inte mogna för videochat med kvalitet ännu. Så det känns inte så angeläget.

Jag har haft Iphone ett bra tag du. Jag säger inte att telefonen är dålig, isåfall hade jag skaffat en annan sen länge. Jag säger bara att den NYA Iphonen är lite fiasko-artad... Eftersom det knappt är något "Nytt" i den... och så var det med det!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-12 00:31

Fiasko är det inte - det kommer köphysterin att visa. Men jag förstår vad du menar; det är ju faktiskt den gamla luren med 3G och GPS intryckt. Det är därför den kom snabbt och kan säljas billigt - utvecklingskostnaden och maskinerna är redan pyntat och klart.

Å andra sidan; vad hade du väntat dig (förutom fetare kamera)? Det var ju just 3G och GPS alla väntade på. För dom är detta en NY lur. Extremt ny och totalt annorlunda den gamla.

För mig är det enda "nya" - och det är inte så lite - att den kommer till Sverige och att den dessutom ska sälja betydligt billigare än v1. Men - hårdvarumässigt och generell prestanda - nej, inget stort har hänt. Det ä en Iphone. That's it.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag har haft Iphone ett bra tag du. Jag säger inte att telefonen är dålig, isåfall hade jag skaffat en annan sen länge. Jag säger bara att den NYA Iphonen är lite fiasko-artad... Eftersom det knappt är något "Nytt" i den... och så var det med det!

Nej, i Sverige har vi mycket högre moms, bland annat, som styr vad iPhone kommer kosta i Sverige. Apple lär ju inte sänka vinstmarginalen i Sverige bara för att hålla ett pristaksom är helt korrekt i förhållande till den amerikanska valutan. Hänger du med?

Ursprungligen av henkebarn:

Nej, i Sverige har vi mycket högre moms, bland annat, som styr vad iPhone kommer kosta i Sverige. Apple lär ju inte sänka vinstmarginalen i Sverige bara för att hålla ett pristaksom är helt korrekt i förhållande till den amerikanska valutan. Hänger du med?

Jo, precis... Sen är ju de där 199dolliesarna han pratar med det pris som "listpris" på exempelvis applestore hemsidan. Men där ska det ju läggas på skatt beroende på vart i USA man bor också. Så det man kan räkna med är typ 199Dollies i svenska pengar. Plus 25% på svenska kronorna.... och sen ett svindyrt avtal med Telia.....

Alternativt 199Dollies och lite gammal hederlig hackning

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-06-09 23:24

En fråga... Någon mer än jag som inte fattar vad man ska ha en iPhone 3G till? De enda den har är ju 3G, och seriöst hur ofta använder en vanlig Svensson detta? Innan jag köpte iPhone så körde jag med N95/N95 8GB, använde aldrig videosamtal eller liknande! Något som dom borde ha lagt till för att få upp ögonen för den nya 3G luren är ju bättre kamera, de hade i alla fall fått mig att köpa den... Men alla kan ju inte tycka som mig!

Apple - iPhone - Features - Maps with GPS
GPS ser ju typ ut som den gjorde innan? Eller missar jag något

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-09 23:29

GPS "ser inte ut" - det är ett globalt sattelitsystem för positionsbestämning. Iphone 2 har en GPS-mottagare som kan ta emot signalerna från satteliterna.

Ursprungligen av ShiBBan:

Apple - iPhone - Features - Maps with GPS
GPS ser ju typ ut som den gjorde innan? Eller missar jag något

Ursprungligen av mjg:

GPS "ser inte ut" - det är ett globalt sattelitsystem för positionsbestämning. Iphone 2 har en GPS-mottagare som kan ta emot signalerna från satteliterna.

Kul för dig som längtat efter en GPS i iPhone...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-09 23:36

Jag satte min femma på att den skulle komma med GPS. Att jag och ett par miljarder gäspar åt funktionen är en annan sak. Det är som med konsumentkameror och Mpixels. Det säljer - även om vi upplysta vet att över 5 Mpixels för Svensson är mera än nog.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Kul för dig som längtat efter en GPS i iPhone...

Ursprungligen av mjg:

Jag satte min femma på att den skulle komma med GPS. Att jag och ett par miljarder gäspar åt funktionen är en annan sak. Det är som med konsumentkameror och Mpixels. Det säljer - även om vi upplysta vet att över 5 Mpixels för Svensson är mera än nog.

Dålig liknelse som jag för övrigt håller med om. Jag tror att väldigt många kommer att använda GPS annars skulle Apple inte valt att trycka in den.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-10 00:37

det verkar inte som det går att knalla in på apple store o bara köpa en iphone längre utan man måste teckna med abb??? har jag rätt?? hittar inget om att man själv ska aktivera sin iphone via itunes??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-10 00:42
Ursprungligen av oykkh:

det verkar inte som det går att knalla in på apple store o bara köpa en iphone längre utan man måste teckna med abb??? har jag rätt?? hittar inget om att man själv ska aktivera sin iphone via itunes??

precis. ingen kontantkort här inte.

"iPhone 3G Pricing and Activation Details: $30 Unlimited Data, Activated In Store Only, No Online Ordering"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 00:55
Ursprungligen av desh:

precis. ingen kontantkort här inte.

"iPhone 3G Pricing and Activation Details: $30 Unlimited Data, Activated In Store Only, No Online Ordering"

Det kanske kan vara en idé att teckna ett abonnemang, låsa upp den för att sedan välja valfritt abonnemang. Dvs månadspriset hos telia, löpande kostnader hos valfri operatör.

Ursprungligen av kia2:

Det kanske kan vara en idé att teckna ett abonnemang, låsa upp den för att sedan välja valfritt abonnemang. Dvs månadspriset hos telia, löpande kostnader hos valfri operatör.

Det lär inte löna sig.. Har inte tänkt på det förrän nu, men en stor del av iPhone-grejen är ju surf/data. Så det blir 100kr extra/månaden för det. (den rörliga prislistan blir mycket dyrare)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 08:35
Ursprungligen av ninjamac:

Det lär inte löna sig.. Har inte tänkt på det förrän nu, men en stor del av iPhone-grejen är ju surf/data. Så det blir 100kr extra/månaden för det. (den rörliga prislistan blir mycket dyrare)

Nu vet vi ju inte hur prislistan för abonnemangen ser ut. Men det finns också andra alternativ:

- köp iphone i butik, aktivera i butik, gå hem och bryt abonnemanget med Telia mot avgift. lås upp och ring. Kan det fungera? Vad kostar det att bryta ett abonnemang?

- en kille på ett annat forum skrev "You guys can buy it from Australia. Here they are releasing it on lots of providers and are also offering reselling opportunities (or so I've heard).. even if they don't, Vodafone is planning on releasing it pre-paid, which means you can just dog the sim card and unlock it (if its not)."
Edit: mer info om hur de gör i australien finns här:
Cut-price 3G iPhone in Australia by July 11 | NEWS.com.au

Senast redigerat 2008-06-10 09:00
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-10 08:40

Är det jag som förstår informationen fel på O2 hemsida men kommer inte iphonen med kontantkort?
Pay & Go - iPhone - O2

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-09 23:32

Jaha, lite besviken blev man väl allt. Det pris Apple uppgav känns ju lågt men jag är rädd att det slutgiltiga priset för konsumenten kommer att bli ganska dyrt.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-09 23:35
Ursprungligen av ShiBBan:

En fråga... Någon mer än jag som inte fattar vad man ska ha en iPhone 3G till? De enda den har är ju 3G, och seriöst hur ofta använder en vanlig Svensson detta?

3G innebär även bättre talkvalité och täckning, allt handlar inte om dataöverföring och videosamtal.

Ursprungligen av Jetwash:

3G innebär även bättre talkvalité och täckning, allt handlar inte om dataöverföring och videosamtal.

hahaha, bättre täckning?!
Ett skämt förfan! 3G täckningen i Sverige suger!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-09 23:42
Ursprungligen av PeeMaN:

hahaha, bättre täckning?!
Ett skämt förfan! 3G täckningen i Sverige suger!

3G byggs ut hela tiden, och man kan få bättre täckning i stora byggnader med 3G än med 2G tack vare antalet master.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-09 23:47
Ursprungligen av ShiBBan:

En fråga... Någon mer än jag som inte fattar vad man ska ha en iPhone 3G till? De enda den har är ju 3G, och seriöst hur ofta använder en vanlig Svensson detta?

Aldrig, eftersom vanliga mobiltelefoner suger — framförallt när det gäller saker som en 3G-anslutning är bra till.

Teliasonera har släppt ett pressmeddelande angående iPhone 3G släppet där de skriver

Ursprungligen av TeliaSonera:

TeliaSonera kommer inom kort att erbjuda möjligheten att föranmäla intresse för iPhone 3G.

Läs pressmeddelandet här:

TeliaSonera

men jag vill förhandsboka nu...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-09 23:45

Hmmm... 199$ är ca. 1300 riksdaler. 1300x1.25 (moms) är ca. 1600 riksdaler.
Iphone kommer att bli "billig" - den saken är klar. Betydligt billigare än andra värstingmodeller. Det blir 1600 spänn för minstingen...kanske 1695 då...
Apple har satt ett tak - och andra påslag än skatt accepterar dom inte. Då pajar hela idéen ju. Den SKA vara "billig" enligt Apple. Den MÅSTE vara billig. Dom måste komma upp i 10 miljoner sålda ex. snabbt - annars klagar börs och styrelse. En utfästelse är en utfästelse. Jobs heder står på spel.

Dessutom har dom redan tagit in utvecklingskostnaden och Iphone 2 är Iphone 1 med ett nytt chip. Den kostade - i sammanhangen - ingenting att ta fram. Det är nu Apple verkligen börjar tälja guldet med motorsåg.

Gaaah, väntar på Keynoten, har inte lyckats läsa mig till allt jag vill veta. Blir det någon IM i iPhone?

Ursprungligen av henkebarn:

Gaaah, väntar på Keynoten, har inte lyckats läsa mig till allt jag vill veta. Blir det någon IM i iPhone?

Det visades (vad jag förstår) inte mer än det du kan läsa dig till... Keynoten handlade mest om SDK och olika programmerare fick visa sina saker. Sen behandlade den mobileme en hel del också....... Som verkar riktigt bra.

Jag är besviken på kameran.
Hade väntat mig något mera upphetsande faktiskt.

Bevaka tråden