Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra skärm till PC för grafisk produktion!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-05 15:40

Hej,

Någon som kan hjälpa mig i denna djungel? Jobbar med grafisk produktion och en del bildbehandling och har nyss fått en ny dator (PC) på jobbet. Problemet är att den gamla skärmen och det nya grafikkortet inte är så goda vänner, så nu ska jag få en ny skärm också.

IT-avdelningen köpte en Samsung SyncMaster 225BW som jag fick igår, men denna upplevde jag som alldeles hopplös pga att samma färg såg helt olika ut beroende på betraktningsvinkel och hur ljuset föll. Jag vill ha en skärm som har helt jämn belysning, bra färgåtergivning och visar skarp text! Hemma kör jag Mac och har en Apple Cinema Display (senaste modellen) som jag är otroligt nöjd med!

Eftersom jag tyvärr är totalt oteknisk och "bara vill att saker ska funka" så kastar jag ut denna fråga till er som vet bättre. Vad ska jag ha för ngt (har tänkt mig ca 22")?

Tacksam för all hjälp jag kan få, gärna så snabbt som möjligt!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-05 16:39

eizos lite finare skärmarna är ypperliga för ditt ändamål, kanske något att titta på+ eller en cinema 23"?

Dell's skärmar är kanske också ett alternativ.

Från vad jag sett och hört över åren är det Eizo som står sig i klass vad gäller kvalitet på skärmar för grafiska produktionsändamål.

Bara intresserad, när du säger att gamla skärmen och nya PC:n inte är goda vänner, på vilket sätt är de inte det? Det kanske finns en enkel lösning på problemet.

Ursprungligen av Else:

IT-avdelningen köpte en Samsung SyncMaster 225BW som jag fick igår, men denna upplevde jag som alldeles hopplös pga att samma färg såg helt olika ut beroende på betraktningsvinkel och hur ljuset föll. Jag vill ha en skärm som har helt jämn belysning, bra färgåtergivning och visar skarp text! Hemma kör jag Mac och har en Apple Cinema Display (senaste modellen) som jag är otroligt nöjd med!

Märkligt att de köper en budgetskärm till ett färgkritiskt arbete. Nåväl. Det är en annan fråga.. Kolla den här tråden på Fotosidan, där finns en del vettigt. Kan för övrigt hålla med om att Eizo är bra!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Märkligt att de köper en budgetskärm till ett färgkritiskt arbete. Nåväl. Det är en annan fråga.. Kolla den här tråden på Fotosidan, där finns en del vettigt. Kan för övrigt hålla med om att Eizo är bra!

Vi snackar om en IT-avdelning som inte vet vad skärmen ska användas till.
Klart det köpte en sådan skärm den duger för Word etc etc.

Hjälper det inte kalibrera skärmen förresten?

Tänkte även, vet nu inte vad grafiker använder för skärmar men själv föredrar jag skärmar med "glossy" yta för att göra bilder osv.

En profilering kan naturligtvis göra skärmens färger bättre men det hjälper inte mot dålig betraktningsvinkel och ojämn belysning.

1
Bevaka tråden