Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Banda midi och audio samtidigt i Logic Express 8?? Går det?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Sitter och leker i Garageband ganska mycke coh är nu sugen på att uppgradera till Logic Express 8.. Har en del erfarenhet av Cubase SX3 som jag använt tidigare så även om Garageband funkar mycke bra saknar jag endel saker.. så Logic Express 8 verkar kanon.. tror jag!

Dock har jag läst i en tråd nånstans att det inte går att banda Audio och Midi samtidigt vilket jag tycker verkar lustigt då det går i Garageband.. så min fråga är stämmer detta?

Kan även passa på o fråga en dum fråga.. hur mycke bätter är Logic Express än Garageband? :">

Tack på förhand

Citat:

Dock har jag läst i en tråd nånstans att det inte går att banda Audio och Midi samtidigt vilket jag tycker verkar lustigt då det går i Garageband

Nu vet jag tyvärr inte säkert om det där går eller inte i just Logic, MEN jag tycker i nästan alla fall att det oftast bara blir krångligare i längden att pyssla med spår som innehåller båda formaten samtidigt. Ett tips är att istället på något sätt gruppera midi, audio och intstrumentspår som hör ihop så att det syns så tydligt som möjligt att de faktiskt hänger ihop, men håll dem gärna separerade även om man nu skulle kunna blanda.

Njae jag menar mer och jag och en kompis spelar och vill spela in Piano(Midi) på ett spår och bas(Audio) på ett annat spår samtidigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-10 00:35
Ursprungligen av Evoleus:

Njae jag menar mer och jag och en kompis spelar och vill spela in Piano(Midi) på ett spår och bas(Audio) på ett annat spår samtidigt!

Bara att hålla nere shift och rec-markera spåren.

T ex: Rec-markera ljudspåren, håll nere shift och rec-markera ditt midispår.

Aha, det var en helt annan sak det. Banda != blanda

Det där fungerar iaf i nästan alla sequencers, bland annat i Logic 5 (som är den senaste Logic versionen jag kört med själv). Just Logic Express 8 får någon annan upplysa oss om.

Ja.. jag tycker också det borde funka.. som sagt det funkar ju i Garageband

Här är en länk till tråden där jag läste detta!

h**p://forum.studio.se/lofiversion/index.php/t42459.html

Det står i 4:e posten!

Finns det ingen som kan bekräfta detta??

Har chans att köpa ett Logic Express 8 relativt billigt men vill inte ha det om inte detta går.

Det går!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-12 13:02
Ursprungligen av Evoleus:

Ja.. jag tycker också det borde funka.. som sagt det funkar ju i Garageband

Här är en länk till tråden där jag läste detta!

h**p://forum.studio.se/lofiversion/index.php/t42459.html

Det står i 4:e posten!


Finns det ingen som kan bekräfta detta??

Har chans att köpa ett Logic Express 8 relativt billigt men vill inte ha det om inte detta går.

Det där är ingen vidare tråd. Det är många i den som inte brytt sig om att ta reda på skillnaderna mellan Express 7 och 8. Alltså vet de inte vad de pratar om.

Vad gäller funktioner, editeringsmöjligheter, antal spår, kortkommandon och dylikt är det ingen skillnad mellan Logic Express 8 och Logic Studio. Med andra ord går det alldeles utmärkt att spela in midi och audio samtidigt.

Skillnaden mellan Logic Studio och Logic Express är att Logic Studio innehåller många fler Apple loops. Logic Express saknar också en del avancerade plugins.

Logic Pro Help :: View topic - Logic 8 vs. Logics Express 8 feature comparison

Hur mycket bättre?
Logic Express är ett mycket mer avancerat program än Garageband med större möjligheter att göra i stort sett allt, men det kräver också mer av användaren. Vet inte om jag kan ge ett mer specifikt svar på en så allmän fråga.

Senast redigerat 2008-08-12 13:30
Ursprungligen av Evoleus:

Kan även passa på o fråga en dum fråga.. hur mycke bätter är Logic Express än Garageband? :">

Tack på förhand

Jag har aldrig kört logic men en hel del Garageband och Cubase. Garageband maler datorkraft till skillnad från Cubase och jag tror att Logic är smartare gjort än Garageband.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 23:50

VM i offtopic...

De få gångerna jag behövt köra Express 7 OCH 8 har jag egentligen bara lackat lite på att de har begränsat listan av kortkommandon (lustig grej att "spärra").
Ljudkvalitémässigt är det ingen skillnad och visst, några pluggar saknas men allt beror ju på vad man behöver.
Kör man med tredjepartspluggar så spelar det ingen roll om man kör Pro eller Express, man kan inte heller editera EXS24-program.

Sen finns det ju inget TDM-stöd i Express men å andra sidan, har man råd att köpa ett PTHD-system så har man nog råd med Logic Pro oxå.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-14 07:25
Ursprungligen av pherson:

VM i offtopic...

De få gångerna jag behövt köra Express 7 OCH 8 har jag egentligen bara lackat lite på att de har begränsat listan av kortkommandon (lustig grej att "spärra").
Ljudkvalitémässigt är det ingen skillnad och visst, några pluggar saknas men allt beror ju på vad man behöver.
Kör man med tredjepartspluggar så spelar det ingen roll om man kör Pro eller Express, man kan inte heller editera EXS24-program.

Sen finns det ju inget TDM-stöd i Express men å andra sidan, har man råd att köpa ett PTHD-system så har man nog råd med Logic Pro oxå.

Nu har jag googlat runt ett tag, men jag har inte hittat någon annan på hela stora internet som säger att EXS24 och mängden kortkommandon skiljer sig mellan Logic Express 8 och Logic Studio 8. Däremot har jag sett flera som hävdat att dessa begränsningar från sjuan är bortplockade i åttan. Är du säker på att det är så i Express 8?

Hittade en till feature comparison. Likadan som den andra jag postade.
Differences between Logic Pro 8 & Express 8 - Sonikmatter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 12:27
Ursprungligen av Eknaton:

Nu har jag googlat runt ett tag, men jag har inte hittat någon annan på hela stora internet som säger att EXS24 och mängden kortkommandon skiljer sig mellan Logic Express 8 och Logic Studio 8. Däremot har jag sett flera som hävdat att dessa begränsningar från sjuan är bortplockade i åttan. Är du säker på att det är så i Express 8?

Hittade en till feature comparison. Likadan som den andra jag postade.
Differences between Logic Pro 8 & Express 8 - Sonikmatter

Det kan jag inte svära på... du har säkert rätt.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-15 20:19

Vi får se någon gång i början av nästa vecka. Då kommer mitt Express från Tyskland.

1
Bevaka tråden