Om man vill dela ut mappen Delad från sin Mac till en PC verkar det funka enkelt som det ska (bara att kryssa i SMB som betyder Samba).

Men om man vill dela ut sina egna filer (hemkatalog) till sig själv - från Mac till WinXP - var det ett helvete som jag nu tipsar andra nybörjare som jag om så att det ska gå fortare för dem än för mig.

Man kan dela ut sin mapp från Macen bara genom att klicka i kryssrutan för sitt konto under Delning-> Fildelning-> alternativ. (Det var här det gick snett för mig; jag trodde Macen inte delade ut ngt, men man kan använda smbclient från terminalen eller från sin Linuxburk för att konstatera att det faktiskt funkar felfritt, trots att inget syns i någon Windowsburk i närheten än så länge.)

Sedan fungerar det bara på ett enda sätt fast det borde ha funkat enklare. Ikoner dyker tyvärr INTE upp i Mina nätverksplatser på WinXP. Det går INTE att ange \\MinMac\myname. Man måste gå in i Kontrollpanelen-> Användarkonton, klicka på ett konto och välja "hantera mina nätverkslösenord" i vänsterspalten, därefter ställa in Server: MinMac, Användarnamn: MinMac\mittnamn och ange lösenordet. Sedan dyker ikonen antagligen INTE upp i första vändan utan man måste skriva \\MinMac i Utforskaren. Senare kanske ikonen dyker upp på Mina nätverk och \\MinMac\mittnamn funkar som address, det verkar funka olika varje gång man bootar WinXP. Detta löser det akuta problemet men egentligen inte på bästa sätt, nämligen att man borde a) se ikonen direkt och b) kunna klicka på den och få lösenordsrutan UTAN att konfigurera kontot man kör från. Så funkar det nämligen mellan Windowsburkar.

Sedan kan man använda "Anslut nätverksenhet" under "Den här datorn"->"Verktyg" för att få det att se ut som disk H: (eller annan bokstav) för att det ska synas som disk under Cygwin. OBS OBS: Om ikonen fortfarande inte syns fast den är nåbas som \\MinMac\mittnamn i Utforskaren kan man förstås skriva det manuellt i "Anslut nätverksenhet" i stället för att bläddra efter den!

- Lessen om det här är självklarheter för alla här men mig tog det tre timmar att lista ut och vill bara göra det lättare för nästa person som vill göra som jag.
- Rätta mig om jag har fel.

mvh

Anders H