Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam uppstart, hackigt ljud i Windows XP?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min flickväns bästa kompis kom över med en bärbar Toshiba med Windows XP som gick s.e.g.t. bortom alla gränser. Ljudet hackade vid uppstart och datorn tog några minuter att starta upp.

Efter sisådär sex timmars felsökning av drivrutiner och installerade tjänster hittade jag felet!

Drivrutinen till hårddisken hade återställts till PIO Mode 0 vilket ger endast 3MB/sek överföringshastighet!

Lösning:
Avinstallera drivrutinen till hårddisken! Låter galet men efter omstart så hittar Windows hårddisken på nytt och aktiverar Ultra DMA Mode 5 vilket gav 100MB/sek teoretisk överföringshastighet. Och oj vilken skillnad på datorn!

Ursprungligen av Microsoft.com:

To re-enable the typical, or faster, transfer mode for an affected device:
1. Double-click Administrative Tools, and then click Computer Management.
2. Click System Tools, and then click Device Manager.
3. Expand the IDE ATA/ATAPI Controllers node.
4. Double-click the controller for which you want to restore the typical DMA transfer mode.
5. Click the Driver tab.
6. Click Uninstall.
7. When the process completes, restart your computer. When Windows restarts, the hard disk controller is re-enumerated and the transfer mode is reset to the default value for each device that is connected to the controller.

Läs mer:
IDE ATA and ATAPI disks use PIO mode after multiple time-out or CRC errors occur
UDMA vs PIO - A CURE for the WinXP transfer mode failback "feature"

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-02 10:55

Det är helt vansinniga fel man kan få i Windows. Som problemen jag har med min WD Studio Edition, när den har somnat och ska vakna, tar 30sek och sen fryser hela datorn i några sek. Ibland låser den sig totalt med tvångsomstart som följd.

Det här måste väl ändå vara något som varenda win-admin känner till?
Men trots allt ett bra tips.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-06-02 10:57

Är det dock inte så att omställning till PIO beror på något? Till exempel att det har orsakat problem innan och XP ställer ner till PIO för att datorn skall funka på grund av att tidigare läsningar från disken i DMA-läge har misslyckats.

1
Bevaka tråden