Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maps Offline!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-13 08:57

Hittade maps offline i installer igår, ganska grymt faktiskt. Man kan spara ner google maps på ipoden, och sedan va inne i maps offline! Vet någon ifall man kan ladda ner hela sveriges karta på något sätt? Så man slipper sitta och kolla igenom allt man vill ha ner sparat? Hade varit perfekt!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-04-13 16:44

fan det bara kraschar för mig mig! installerade jiggy runtime.. är det något mer man behöver? :S

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-13 20:48

Inte vad ja vet, jiggy runtime, sen maps offline va de för mig iaf.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-04-13 22:02

Okej. Var det bara att installera och köra eller fick du göra något extra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 16:31

Hade lite problem till en början, men efter en ominstallation av Jiggy Runtime och programmet så fungerar det klockrent. Mycket användbart.

hejsan laddade ner de oxå.........skulle restore min karta men de står bara " succesfully restored men inget kommer ? vart ser jag kartan ? kan man använda något liknande som mapthis för mac ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-14 21:40
Ursprungligen av Nefcairion:

hejsan laddade ner de oxå.........skulle restore min karta men de står bara " succesfully restored men inget kommer ? vart ser jag kartan ? kan man använda något liknande som mapthis för mac ?

Du går sedan in i "vanliga" maps. Där kan du nu se de kartor du hade i din fil

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-04-14 23:06

Jag fick det att fungera efter att ha installerat jiggy(inte runtime hade det innan), gick in i jiggy via webbläsaren på datorn och sen välja "start application" eller vad det stod. Nu är ju bara problemet att man har en mac och det verkar inte finnas något program som kan spara ner kartor eller? Är ju sjukt drygt att sitta och spara in bokmärken överallt manuellt..

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-04-15 00:11

tycker det är ganska drygt att klaga på något folk har gjort hela gratis

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-04-15 17:53

Är det någon som har klagat? Jag fick det bara inte att fungera, Nerification verkade inte förstå hur det fungerade och att det är drygt att sitta och spara ner bokmärken som cachar 1,5mb karta är fakta. Spara in hela Stockholm tar flera timmar. Det finns ett program för windows som sparar ner kartor från google maps mycket enkelt till rätt format så det enda vi vill veta är om det finns ett liknande för Mac. Programmet är en bra idé men ganska bristande. Ingen har dock klagat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-15 18:08

Vad heter det programmet?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-04-15 20:21

Maps offline. Kolla i recent! Annars ligger det under Utilities..

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-04-15 22:46

Sorry, det var så jag uppfattade det

Edit: vad heter programmet till datorn som sparar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-17 13:49
Ursprungligen av Sajmoon:

Sorry, det var så jag uppfattade det

Edit: vad heter programmet till datorn som sparar?

Det var det jag menade också:p

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-04-17 20:32

jasså haha.. Det är till PC och heter MapThis.. Finns här att ladda ner http://www.in7ane.com/
Har ingen aning om hur det fungerar då jag inte fick det att starta i min virtuella windows maskin.

Global Map Download. Någon som har fått "det" att fungera

Jag undrar om någon har något steg för steg förslag hur man gör för att en karta i Global Map Download sedan fungerar i iPhone.

Jag har testat "Global Map Download" (Map This) och kunnat välja karta över Stockholm som sedan skapas i nivåer dit man kan zooma.
Det jag inte vet/förstår, är om man skall eller måste få in någon typ av koordinater innan man sparar och sedan exporterar file till iPhone sql fil.

När jag provar att använda kartan i iPhone så hittas inte koordinaterna.

Jag hittade en fil över Berlin och den fungerar (nästan) som tänkt. = Jag har fått in Maps Offline okay i telefonen.

Om jag i iPhone går in på Google Maps och sedan i Maps Offline sparar den så fungerar det.

Jag kommer att labba vidare med det.

När jag försöker installera jiggy runtime så kommer det upp en ruta där det står att jag ska installera jiggy runtime :S

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-26 16:46
Ursprungligen av Henrik_C:

När jag försöker installera jiggy runtime så kommer det upp en ruta där det står att jag ska installera jiggy runtime :S

Verkar vara nått fel med nya installer, brukar få de me.. Starta om installern/ipoden bara. kommer inte ihåg rikitgt va de är.

Det verkar vara något problem, när man förssökt installera något som inte funkar utan ett annat program, i det här fallet maps offlien o jiggy runtime, så måste man starta om.

Jag har nu testat med kartor på lite olika sätt i iPhone och en del fungerar rätt så bra.

Jag har skrivit nedan hur jag gjorde. Betyder tyvärr inte att det är varken smart eller rätt men det fungerade för mig.

Med Maps Online installerat

Med WiFi eller GPRS/EDGE igång använder jag mig av "Kartor" från Google, den som är förinstallerat i iPhone, som vanligt. Jag rör mig runt i kartan på det jag vill spara och jag zoomar in och rör mig runt i alla inzomninglägen som jag vill ha.
Jag "tror" det är en fördel om man först söker på en ort och sparar den som bokmärke.

Tänk på att de zoomlägen man inte tittade på inte heller finns senare i det sparade.
Här kan man sitta 10-20 minuter.
Efter detta behövs inte någon kontakt via WiFi eller annat.

Sedan går jag ur Kartor och startar "Maps Offline".
Jag döper kartan till något ord som inte har åöö eller mellanslag. Det görs Vid "Save Current MapTiles.sqlitedb" under FileName:

När jag vill använda kartan klickar jag på den vid "Tap to Restore Cache" och sedan väljer jag "Launch Maps" längst ned.
Nu när "Kartor" öppnas så kan jag gå runt i kartan och använda det som jag tidigare tittade på.

Ett problem är om programmet "Kartor" har positionen någonstans där jag inte har en karta för.
Ibland verkar det hjälpa om jag tar en sparad plats och går till.

Med Global Map Downloader och ILM
Använde GMDL: http://www.in7ane.com/psp/gmdl.html

Jag valde Browse och letade reda på Sverige och zoomade in på kartan.
Klickade sedan på "Download Map" och pekade ut en redan gjort katalog som jag ville spara kartan i.
Nu ritas kartan upp med rutor där jag kan välja bort områden jag inte vill ha samt välja förstoringsgraden, eller snarare, förminskningsgraden.
Gör inställningarna och klicka sedan på listen i ovankant.

Nu är kartan sparad men är inte ännu i något format för iPhone.

Klicka på knappen ->iPhone
Vid Output väljer du ut en plats och ett namn på din katalog. OBS katalogen skall inte finnas utan den skapas. Default på windows är någonstans under Document and Settings.
Klicka sedan på "Process......."

Nästa steg är att lägga in kartan i iPhone på valfritt sätt. scp, ibrickr etc.
Kopiera nu katalogen med de filer du nu fick, com.apple.Maps.plist och MapTiles.sqlitedb till /var/mobile/Media/Maps/
Lägg in katalogen med dess filer under Maps. Fins inte Maps katalogen så skapar du den.

För att använda kartan/kartorna så starta du ILM.
Saknas Maps katalogen säger programmet det.
Den katalog som du sparade dyker upp i menyn. Klicka på den. Välj Action Link (eller Action Copy) och sedan "Go to Maps"

Båda sätten fungerar utan kontakt med nätet.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-05-30 09:20

ehm, hur ska man öppna programmet? Verkar vara till psp

Ursprungligen av Sajmoon:

ehm, hur ska man öppna programmet? Verkar vara till psp

Programmen "Maps Offline" och ILM hittade jag i Installern. Installerade dem och de dyker upp på skrivbordet/springboard, eller vad det heter.

Programmet Global Map Download, som jag installerade under Windows på en PC, skapar ingen ikon att klicka på. Gör en genväg till filen "Global Map Download Tool.exe" som hittas under MapThis/GDML/bin/Debug/

Lycka till

1
Bevaka tråden