Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logga i PMS eller CMYK

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 09:34

Jag ska göra iordning ett gäng loggor för publicering i ett bibliotek. Målgruppen är trycksaksproducenter på amatörnivå, men även proffs.

Jag sitter med uppsättningar med både PMS och CMYK och måste välja en. Frågan är vilken? Hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 09:37

om det är original välj PMS, om det ska visas på skärm ska det vara rgb, om man ska arbeta med det så kan det finnas en anlednig till CMYK, men jag säger PMS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 10:04

Ok. Jag utar också åt PMS. Det är vektoriserade eps:er, och kan man hantera sådana borde man också kunna konvertera till CMYK.

För rbg blir det jpg och (tyvärr) wmf.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-05-28 12:31

Öm!? Det beror ju helt på vad du ska använda loggan till. Ska den tryckas i fyrfärg? Ja då är det CMYK som gäller. Ska du göra enfärgstryck, brodyr och så vidare. Ja då är det PMS som gäller. Som sagt det beror alldeles på hur loggan ska användas i slutänden. Skrivare och fyrfärgstryck offset eller digitalt så är det i alla fall cmyk som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 12:59

Om man inte ska trycka 5 färger och på så vis ha en korrekt färg på loggan

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-05-28 13:57

Jag skall vara lite besvärlig och påstå att du skall göra båda varianterna och specifiera detta i filnamnet. En blå eller röd PMS bli inte alltid "korrekt" översatt till CMYK om man bara väljer en ful konvertering, det kan verkligen bli hur konstigt som helst.

Stäm av PMS färgerna med en Euroscale konverterare och se om du kan hitta någon närliggande CMYK kombination, då kan du bara välja CMYK annars tycker jag du skall köra båda varianterna.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 14:00

Vi har angivelser för både vilken PMS vi använder och vilka CMYK-värden som är rätt, så det borde ju gå ändå, tycker man.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-05-28 14:18

Ja om du har det så är det ju bara att välja, jag förstod det som att du bara hade PMS, jag måste ha läst slarvigt.

/M

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-05-28 14:30

Vad är bäst? Vinter eller sommardäck? Ja sommardäck är rätt kassa, på vintern.

Ska jag välja CMYK eller PMS? Det beror alltså på teknikvalet som väljs vid slutproduktionen av trycksaken, t-shirten, instrumentbrädan, vattenflaskan, skylten, fotbollen och så vidare.

Ska du göra en helt ny logga från noll. Ja då ska du naturligtvis göra en CMYK- och en PMS-variant eftersom båda typerna används vid olika typer av produktioner.

Den som ska hämta loggan i biblioteket måste alltså besitta den kunskap som krävs för att han ska kunna välja rätt logga när han ska producera något med loggan i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 22:57

Egentligen räcker det med en PMS variant.

När man sen använder den och monterar så blir PMS-färgen översatt till CMYK och då oftast genom en ICC-profil för att få den CMYK-blandning som lämpar sig bäst för det tryck den ska ut på.

CMYK värden är tryckanpassning för ett visst tryckeri och ett visst papper. Detta vet du ju aldrig på förhand så en CMYK-specificerad logga blir alltid fel i färgerna.

Därför ska man låta InDesign översätta PMS från Lab-värden som finns i Pantonetabellerna. Då sker det genom ICC-profilen och man får den mest träffsäkra CMYK-blandingen för just det trycket.

Janne Suhr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 00:41

I Pantone kartorna kan man väl kolla vilka PMS färger som går att tycka i CMYK, du har en symbol med fyra punkter bredvid de färgerna som går att trycka i CMYK.

1
Bevaka tråden