Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ansluta till wlan men får inget nät

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå...

Nu har touchen strejkat ett par dagar. Jag kan ansluta till wlan, men inte göra något på nätverket. Kan varken surfa med safari eller starta någon av de applikationer som kräver internetåtkomst...

Har gjort både en "soft reset" och en "hard reset" men ingenting fungerar...

Versionen som körs är jailbreaked 1.1.1...

Någon som har några tankar på vad som ligger bakom problemet/hur man åtgärdar det hela?

testa 1.1.4, funkar för mig iaf.

Vilket med andra ord betyder att jag ska blåsa om hela ipoden och tabort alla inställningar osv som jag har nu?

EDIT:

Jaha, den hittar nätverket fint... kommer in till routern, men inte ut på det vida internethavet...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-25 16:43

Funkar nätverkets internet på en dator eller någon annan enhet.? Tycker det låter som att det är fel på routern...

Fungerar felfritt på annan apparatur som använder sig av trådlösa nätverket... ex laptopen.

Edit: funderade lite och testade youtube... även denna fungerar INTE....

det verkar vara något tokgalet med själva internetåtkomsten... går det att ändra någon sådan inställning?

Senast redigerat 2008-03-25 20:33
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-25 20:52

hmm... Har du provat att "glömma bort" nätverket på podden, så att det inte är nått skit med ip eller liknande?

Ja, även detta är gjort utan några framgångar :-/.

Har nu även återställt HELA ipoden. Allt vad jailbreak heter är borta, men problemet kvarstår... det verkar nästan vara hårdvaruproblem?

Galet att jag då kan surfa in till routern via tochen men inte till andra sidor...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-03-26 01:12

Det låter som om din brandvägg inte gillar ipoden

Förstår inte hur det helt plötsligt skulle kunna påverka. Den har ju släppt igenom sådant innan. Hur som... ska se om jag kanske kan hitta något annat wlan att ansluta till och på så sätt avgöra vad som är problemet.

Hej Hallå!

Har samma problem! Med Ipod touch 114 dock..

Får nät hemma men inte kommer jag ut på internet. Jobbigt..Förrgår så funkade allt bra men inte igår o säkert inte idag..

Kanske var nått våffeldagsvirus i luften..

Kan man skada wifianordningen på nått sätt förutom fysisk skada?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-03-26 16:46

Det är nog våfflorna, skämt åsido.
Testa gå in i ipoden och välj "glöm närverket" och skriv in allt igen
Testa alternativt med en fast proxy

Ehm, nu är jag en bit på rätt väg åtminstone.

Tog mig till en liten applestore i stan idag där jag fick fin support av tjejen som jobbade där.
Kunde ansluta och surfa på deras wlan med touchen.

Med andra ord är det någon galen inställning i min AP/router. Får försöka se om jag kan reset'a AP'n alternativt routern.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-03-27 22:55

Kolla om din router endast tillåter vissa macadresser

Hm, bra idé! kan bara inte hitta någon sådan inställning hos routern. (netgear RP614v3) ska fortsätta felsöka...

Har fortfarande problem med att ansluta till internet. Router och Accesspoint ominstallerad. Någon som har några andra tankar eller idéer?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-05-04 21:09

Är ditt nätverk låst?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-05-06 09:55

Funkar det att ansluta till en webbsida om du anger IP-adress?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-05-10 01:46

kan du pinga ipoden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-11 22:43

Hade samma problem, men jag fick till det. Surfade in på routern och satt itouchen i static på nätverket. ''Glömde bort'' nätverket på ipoden och joinade igen. Allt funkar nu bra.
Försök leta upp något som heter DHCP tror jag på din router så kan du nog fixa det.

Hoppas det hjälper!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-05-11 22:56

DHCP är på svenska dynamisk ipdelning ifall man har flera enheter ansluten till din router. Det ska gå att bara skriva i en fast ip till ipoden och fyll i samma ip i nätverksinställningarna i din ipod.

hahaha! den klarar tydligen att surfa till ip-adresser :-)... frågan är hur jag ställer in så den kan surfa till domäner..

EDIT: tack, PsyDuck...

säg gärna till om ni vet hur man ändrar inställningen så man kan surfa till domäner...

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-05-26 08:04

Det är nåt knas med dina DNS-inställningar.

Det normala är att den enhet som delar ut IP-adresser (Router?) också anger vilken DNS som ska användas.
Du kan kika i Ipoden under
- Inställningar-> "Wi-Fi-Nätverk"-> (Klicka på den blå pilen till höger om ditt wlan)->DNS.

Jämför detta med det som är angett på datorn.
I windows får du fram detta genom
- Start-> Kör -> "cmd", Tryck OK-> "Ipconfig /all", Tryck "Enter"

// Jonas

Hmm, har samma inställningar på ipod som dator... trots det fungerar det inte. :<

EDIT: Nu fungerar det finfint.

Problemet var att den primära dns-servern jag använde till datorn inte fungerade så bra till touchen (vet ej varför). Så jag fick sätta sekundära först... nu är problemet löst iaf!

Tack

1
Bevaka tråden