Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EPG (Xmltv version 2) - nyare tvwidget

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kort info:
EPG-widgeten visar tvtablåer för de kanaler du själv väljer. Inget medlemsskap krävs. Tablåerna laddas ner till din dator så du behöver ingen konstant internetuppkoppling (men du behöver så klart ha internet för att få ner tablåerna...)
Hemsida (med changelog och möjlighet att lämna buggrapporter): epgwidget - Google Code
Blog (går att prenumerera via Rss, kommentarer på eventuella inlägg välkomna): EPG - den är inte dum den du
"Officiell" forumtråd: Den här.
Lista med vad som skiljer mellan olika versioner av widgeten: Se "changelog" på hemsidan.

Lång info (saxat från epgwidget.blogspot.com):
Den som väntar på nåt gott får alltid vänta för länge sägs det ju... men nu är väntan på Xmltv version 2 (nästan) slut.

EPG (som version 2 härmed är döpt till) innehåller många trevliga nyheter, som förhoppningsvis skall falla eder i smaken. Vad sägs om möjligheten att hoppa upp till 24 tim framåt i tiden, sortera kanaler utan att behöva ta bort dem eller det faktum att gamla tablåerna nu automatiskt tas bort från hårddisken?
Ytterligare en (rejäl) förbättring är att jag numer skriver en ordentlig changelog, så att det skall vara enkelt att avgöra vad som skiljer olika versioner av widgeten åt.

Det som ännu (20 maj 2008) saknas från Xmltv-widgeten är stöd för flera kanallistor och flera utseenden (för tillfället finns bara orange hc) samt att man ännu bara kan se dagens tablå i heldagsvyn. Betänk även att Xmltv-widgeten är snart tre år gammal... så var inte så hårda om det finns lite barnsjukdomar i EPG-widgeten, speciellt kring felhantering av saknade tablåer. Viktigt att veta: Du måste logga ut och logga in igen inom två dagar för att nedladdningen av tablåerna ska komma igång ordentligt. Ursäkta att det är så, jag ska fixa så fort jag klurat ut hur :">
Känner du dig träffad av något i det här stycket så kan du lugnt vänta med att uppdatera. Xmltv-widgeten kommer funka fram tills att EPG-widgeten klarar alla gamla saker.

Fortfarande intresserad?
Besök då epgwidget - Google Code och ladda ner din kopia. Glöm inte att logga ut och logga in igen inom två dagar efter att ha installerat widgeten!
Kommentarer mottages gärna, men eventuella buggrapporter hänvisas till hemsidan. Buggar kan dock med fördel diskuteras här, men lägg en buggrapport också tack. Diskussioner om EPG-widgeten kan med fördel tas i 99mac-s forumtråd (dvs den du läser nu). Diskussioner om Xmltv-widgeten hänvisas däremot till den gamla tråden http://www.99.se/vrig-programvara/82824-tv-widget-99.html

Enjoy

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-05-20 22:03

Xmltv är den ända av två widgetar som jag använder. Den är helt underbar. Mycket bra jobbat!!! EPG verkar mycket lovande. Får du bort den hemska transparensen så blir den till och med användbar

Du skriver att en av de nya funktionerna är "Tar bort gamla tablåer automatiskt. Äntligen! :-)" Okej då antar jag att jag har en miljard tablåer på min dator eftersom jag aldrig raderat några sådana, dessutom var jag en av de första att ladda ner widgeten när den kom så jag har varit med från början. Hur tar man manuellt bort gamla tablåer?

Ursprungligen av Spooky:

Xmltv är den ända av två widgetar som jag använder. Den är helt underbar. Mycket bra jobbat!!! EPG verkar mycket lovande. Får du bort den hemska transparensen så blir den till och med användbar

Du skriver att en av de nya funktionerna är "Tar bort gamla tablåer automatiskt. Äntligen! :-)" Okej då antar jag att jag har en miljard tablåer på min dator eftersom jag aldrig raderat några sådana, dessutom var jag en av de första att ladda ner widgeten när den kom så jag har varit med från början. Hur tar man manuellt bort gamla tablåer?

Grabbern (den automatiska tablånedladdningen) tar bort gamla tablåer för Xmltv-widgeten också, så första gången den drar igång kan det rassla till rätt bra i hårddisken (om du har många gamla tablåer kvar).

Angående transparensen, kan du inte lägga en buggrapport på det och föreslå en konstruktiv åtgärd som skulle passa dig? (Vänd på widgeten, klicka på buggrapport.) Rapportera allt som är störande, men ge en konstruktiv åtgärd också tack :-). (För felrapportering räcker så klart att rapportera vad som är fel samt hur det bör funka.) Nu har jag iofs tänkt mig att det ska gå att justera transparensen manuellt till slut, men det är ändå vettigt med en buggrapport så jag får upp det på att-göra-listan. Jag tror inte jag har med det ännu nämligen.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-05-21 13:59
Citat:

Angående transparensen, kan du inte lägga en buggrapport på det och föreslå en konstruktiv åtgärd som skulle passa dig?

Absolut, efter att ha använt denna förträffliga widget i ett antal år så kan jag absolut bidra med en sådan enkel sak, men då jag saknar google-konto så kanske du får min "buggrapport" som PM eller nått istället.

Ursprungligen av Spooky:

Absolut, efter att ha använt denna förträffliga widget i ett antal år så kan jag absolut bidra med en sådan enkel sak, men då jag saknar google-konto så kanske du får min "buggrapport" som PM eller nått istället.

Jag trodde man kunde lägga buggrapporter utan att behöva ha googlekonto, sorry. Jag lägger in en rapport själv då.

Edit: Det var visst redan gjort

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-05-21 17:51

Kör nu med epg istället för xmltv och jag tycker den är riktigt nice så här långt, små men bra förändringar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-05-21 18:03

EPG är bättre än XMLTV på de flesta ställen, men jag måste säga att EPG är onödigt ful. Det kommer inte hindra mig från att använda widgeten, men 90-tals "websida under construction"-utseendet är verkligen inte bra.

Ursprungligen av sensy:

EPG är bättre än XMLTV på de flesta ställen, men jag måste säga att EPG är onödigt ful. Det kommer inte hindra mig från att använda widgeten, men 90-tals "websida under construction"-utseendet är verkligen inte bra.

Smaken är som baken, jag tycker Orange HC är snyggast

Jag ämnar dock flytta över de gamla utseendena från Xmltv (och be om nya) men jag måste flytta om lite grejer först så att det blir lätt och smidigt att göra nya utseenden.

Det verkar som att buggar jag rättat "försvinner" från Issue-fliken. Man måste ändra till Search [All Issues] och klicka på search-knappen för att se de buggar jag faktiskt rättat.
Så om ni vänligt nog matar in en bugg och den plötsligt är väck, vänligen kolla bland alla buggar för att se om jag fixat den.

Vet inte om man kan få det på nåt annat sätt ännu, jag är ny på den här googlecode-grejen.

Verkar fungera fint!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-21 20:23

Sjukt bra widget! Snygg är den också.

Kan du bara porta skinnet "transparens" så är jag nöjd. Tills dess stannar jag vid Xmltv

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-05-22 07:03

Skulle också vilja se lite andra skins mens annars så mycket bättre än xmltv som jag redan lämnat

Jag tar tillbaka. Jag byter genast. Men önskar ändå fler skins

Toppenwidget!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-22 16:48

Den är jättebra.
Kul med enkelheten att flytta programmen uppåt eller neråt.

Yes!!

Ofta vill jag se vad som händer ikväll på TV:n, t.ex. kl 21.00.
Antar att fler än jag gör detta.
Då är det lite omständligt att behöva klicka på varenda kanal man har inlagd.
Skulle detta vara möjligt att fixa på något vis? Typ något man kan dra vänster/höger längst nere i widgeten, där längst till vänster är "nu" och höger är längre fram i tiden?

Ursprungligen av johannordholm:

Ofta vill jag se vad som händer ikväll på TV:n, t.ex. kl 21.00.
Antar att fler än jag gör detta.
Då är det lite omständligt att behöva klicka på varenda kanal man har inlagd.
Skulle detta vara möjligt att fixa på något vis? Typ något man kan dra vänster/höger längst nere i widgeten, där längst till vänster är "nu" och höger är längre fram i tiden?

http://code.google.com/p/epgwidget/wiki/Bruksanvisning

Riktigt bra!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-05-27 17:44

Och var skriver jag in exv 2000 för att se vilka program som sänds idag just 20:00?

Det funkar för övrigt att peka på saker och ting i widgeten, efter en sekund eller nåt så dyker det upp en liten förklarande hjälpruta. Prova peka på klockan så ser du.

Ursprungligen av gusax840:

Det funkar för övrigt att peka på saker och ting i widgeten, efter en sekund eller nåt så dyker det upp en liten förklarande hjälpruta. Prova peka på klockan så ser du.

Där ser man, fungerar perfekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-26 09:43

Grymt!
Coolt!

Yes!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-27 18:33

Klicka bara på widgeten så att den ligger främst och skriv in siffrorna. Men du måste använda siffertangenterna ovanför bokstavstangenterna, siffertangentbordet funkar inte.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-05-27 19:21
Ursprungligen av Gunnar B:

Klicka bara på widgeten så att den ligger främst och skriv in siffrorna. Men du måste använda siffertangenterna ovanför bokstavstangenterna, siffertangentbordet funkar inte.

Hade bara försökt med num tgb.
Stort tack.

Ursprungligen av Gunnar B:

... Men du måste använda siffertangenterna ovanför bokstavstangenterna, siffertangentbordet funkar inte.

Intressant. Varför är det på detta vis?

Ursprungligen av Gunnar B:

Klicka bara på widgeten så att den ligger främst och skriv in siffrorna. Men du måste använda siffertangenterna ovanför bokstavstangenterna, siffertangentbordet funkar inte.

Helt klart en bugg. Jag testade bara på min macbook (som inte har nåt numeriskt tangentbord). Tydligen så har det numeriska tangentbordet andra koder för tangenterna, jag trodde det var samma.
Det ska jag rätta till, självklart ska det funka med numeriska tangentbordet också.

Ny version ute, numeriskt tangentbord skall numer fungera. Sänkte graden av transparent något, eftersom det var många som retade sig på det.

Relevant bloginlägg: EPG - den är inte dum den du: EPG version 20080601

Det går att prenumerera på bloggen via rss tror jag... i brist på en automatiskt uppdateringskoll så funkar det att köra med RSS, jag postar i bloggen när jag lägger ut ny version.

Finns det möjlighet till påminnelser till exempel? Alltså, om det är något program jag vill se hade det varit fräckt om man kunde bocka för det i tablån för att få en påminnelse senare, via ett ljud, ett mail eller något sånt?

Ursprungligen av henkebarn:

Finns det möjlighet till påminnelser till exempel? Alltså, om det är något program jag vill se hade det varit fräckt om man kunde bocka för det i tablån för att få en påminnelse senare, via ett ljud, ett mail eller något sånt?

Möjligheten finns alltid
Det står med under "ännu icke bestämd funktionalitet" på http://epgwidget.googlecode.com för övrigt.

Står helt stilla för mig: Issue 46 - epgwidget - Google Code

Bevaka tråden