Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PM G4 MDD 1,42 GHz DÖD!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det kris!
Min G4 har uppfört sig konstigt sista tiden. När den gått i vila har den slocknat. Att återuppväcka den har inte gått. Jag trycker på knappen och lampan tänds upp utan att något händer. Men hittills har det funkat genom att dra ut nätsladden en stund och sen försöka igen. Då har den kommit igång igen.

Men idag köpte jag nytt batteri och återställde PMU. Nu händer ingenting, den startar INTE!

Har ryckt ut all kringutrustning utan resultat. Vad göra?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-16 20:51

Låter som att nätagget varit ett problem både tidigare och nu lagt av helt.
Att hitta en begagnad maskin att swappa eller köpa ett från ett serviceställe är vad jag ser som de enda tänkbara lösningarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-17 17:13
Ursprungligen av Svante S:

Nu är det kris!
Min G4 har uppfört sig konstigt sista tiden. När den gått i vila har den slocknat. Att återuppväcka den har inte gått. Jag trycker på knappen och lampan tänds upp utan att något händer. Men hittills har det funkat genom att dra ut nätsladden en stund och sen försöka igen. Då har den kommit igång igen.

Men idag köpte jag nytt batteri och återställde PMU. Nu händer ingenting, den startar INTE!

Har ryckt ut all kringutrustning utan resultat. Vad göra?

Har du mätt upp nätdelen.

B.D:cool:

Logikkortet på min MDD är trasigt på precis samma sätt; nytt batteri och PMU-reset ger inget. Stendöd.

Kan ju för övrigt berätta hur det ligger till med ersättningskort från auktoriserade återförsäljare; minst 3200 spänn (det priset var med inbyte av trasigt kort tror jag) för kortet plus obligatorisk arbetskostnad.

Så det blir att leta begagnat kort, eller köpa ny burk. Själv väntar jag på en reservdelsdator, samt funderar på att skita blankt i det och bygga hackintosh istället.

Tack för svaren. Jag pratede med LAN Master och det går på 3000:- för ny nätenhet, om det är den. Men jag har plockat ur nätdelen själv nu och tänkte mäta upp den.
Jag bara undrar om jag måste tänka på något när jag mäter.

Till moderkortet är det ju 24 anslutningar men många har samma färg.
På nätenheten står:
Orange: + 3,3 V
Röd: + 5,0 V
Gul: + 12,0 V
Blå: - 12,0 V
Vit: + 25,0 Vsb
Lila: 5,0 Vsb (vad står "sb" för?)
Grön: PS-ON
Svart: Return

Men måste inte nätenheten "få kommando" att skicka ut spänning från moderkortet eller ska allt vara på hela tiden?
Jag har en manual, men givetvis ligger den på en av hårddiskarna på just den döda datorn.

Assistans tas tacksamt emot!

"sb" står för standby tror jag.

Mods to Mirror Drive Door Power Supply

Ursprungligen av hansfilipelo:

"sb" står för standby tror jag.

Mods to Mirror Drive Door Power Supply

Eller stabiliserad spänning...?
Upprepar min fråga om matningen. Ska all spänning vara på alltid, även när datorn är avstängd? Om inte så borde det väl finnas ingående signal till nädelen från moderkortet?
(Ska mäta i kväll.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-21 15:15

När datorn är avstängd ska du ha 25volt in på vit kabel.
5 volt på rosa/lila pin1. Har du inte det så är den kass.

Även om det stämmer så kan nätdelen vara skadad så att den inte orkar starta upp datorn när den belastas.
Ska man vara säker måste man testa med ett friskt nätaggregat.

B.D

Ursprungligen av bodahl:

När datorn är avstängd ska du ha 25volt in på vit kabel.
5 volt på rosa/lila pin1. Har du inte det så är den kass.

Även om det stämmer så kan nätdelen vara skadad så att den inte orkar starta upp datorn när den belastas.
Ska man vara säker måste man testa med ett friskt nätaggregat.

B.D

Lila och Vit är OK!
So far so good. Och StandBy var ju helt rätt.
Nu frågar jag mig bara hur man får igång enheten så man kan mäta alla de andra...

... och svaret är, att den är kass. EN ny kostar 4500:- + moms, dvs dyrare än en beggad G5:a. Det blir slakt och omhändertagande av innehållet på hårddiskarna.

Någon som är intresserad av en ADC 20" Cinema Display?

Senast redigerat 2008-05-22 12:19
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-22 15:09

Beg.Nätdel kan du få för runt 500:-
Bor du i Malmö kan du låna en av mig och testa med.

Vad vill du ha för skärmen.

B.D

1
Bevaka tråden