Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn hittar inte hårddisken

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Nu måste jag be om råd från nån expert här. Jag jobbar som nämligen som frilans, därför har jag en extern hårddisk (Lacie Mobile Drive 120 GB) som jag har med mig till olika reklambyårer. Jag har precis gjort klart en grafisk manual för en kund här som vi ska presentera på fredag. Allting funkar fri och fröjd. Har haft hårddisken mer än halvår. Idag när jag stoppar in på en IMac som jag brukade göra, reagerade inte hårddisken. Hela dan har jag väntat på den dära "oranga" symbolen ska lysas upp. Även nu när jag testade och pluga in på en annan dator händer fortfarande ingenting.

Men det låter som att den jobbar ändå. Är det nån nu som ge mig tips?

JAG BEHÖVER NU VERKLIGEN RÅD. ANNARS FÅR JAG SITTA MINST 30 TIMMAR TILL FÖR ATT GÖRA OM GREJERNA.

Tack tack

För två veckor sedan hände det där en kollega till mig. Då var det "bara" FireWIre/USB-interfacet som kortslutits och ingen regelrätt hårddisk-krasch. Jag stoppade i själva hårddisken i ett annat hårddisk-case och då fungerade den igen.

Börja med att öppna "Skivverktyg"* och kolla om hårddisken dyker upp där. Om den inte dyker upp där så ska du nog testa att skruva i hårddisken i ett annat case, eller gå till en affär som kollar hårddisken åt dig ifall du känner dig osäker.

*Finns i mappen "Verktygsprogram" i "Program"-mappen)

Annars blir det kanske IBAS?

Tack Martin, jag ska kolla upp det nu. Superthx

Hej Martin!

Jag gick in på Skivverktyg och där hände ingenting. Känns som att jag måste skruva upp den och sätt in den i ett annat case. Men jag är inte IT-kunning hellre. Nu börjar jag verkligen få panik. Den andra alternativet är att jag få gå in till jobbet imorrn och scanna in allt som jag har printat ut och sen illustrera om hela jobbet. Damn it!!!

Ursprungligen av shaolinmac:

Den andra alternativet är att jag få gå in till jobbet imorrn och scanna in allt som jag har printat ut och sen illustrera om hela jobbet. Damn it!!!

Åk förbi någon Mac-återförsäljare som har lördags-öppet (Inlife, t.ex) innan du åker till jobbet och scannar in allt.

Har du tur så är det enkelt fixat, har du otur så har du lärt dig (på ett jobbigt sätt) hur viktigt det är med backup. Det var tyvärr så jag lärde mig vikten av backup för ett par år sedan när min jobb-HD tackade för sig.

Förutsatt att det inte är FireWire-/USB-interfacet som rasat kan din räddare i nöden heta DiskWarrior 4

Den har räddat mig när jag trodde att allt annat var kört.

Som en slutgiltig moralkaka får jag väl passa på att påpeka det olämpliga i att lagra ditt arbete på endast en disk, och då en mobil sådan av alla sorter.
Backup is the shit!

:-). Yapp. tack för alla tips. Jag skulle lägga saker och ting på en annan hårddisk i onsdags. Men sen hade jag så bråttom för att hinna med tåget. Där ser man.............

En kompis till mig ska hjälpa mig och kolla upp den imorrn. Han sa också att bara hårddisken inte är paj så kan han säkert fixa den.

  • Medlem
  • 2008-05-17 00:56

Det räcker med trådar i ämnet. Stänger.

Admin

1
Bevaka tråden