Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft Research lanserar WorldWide Telescope

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft Research lanserar nu WorldWide Telescope, en sajt som förvandlar din dator till ett teleskop och som erbjuder bilder med samma kvalitet som NASAS forskare använder för sin forskning.

Det lustiga är att WorldWide Telescope, som verkar som en rätt cool grej, ska vara en Web 2.0-lösning men ändå kräver Microsofts DotNet-ramverk...

Hur som helst, det kan bli bättre när Microsoft kammar sig och öppnar upp sajten även för de som inte kör Win32.

Kolla mer här: WorldWide Telescope

Ursprungligen av Joacim Melin:

Hur som helst, det kan bli bättre när Microsoft kammar sig och öppnar upp sajten även för de som inte kör Win32.

När helvetet frusit till is då eller?

Det dummaste är väl att de säger att det är både för PC och Mac; javisst, bara köra Windows XP genom Bootcamp.

MS är förmodligen det äckligaste företaget i hela världen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-13 18:23

...och just därför ska vi - i kraft av integritet och stolthet - fullständigt ignorera denna sajt. Allt annat är flum.

Om man däremot tycker att MS gör rätt i att bygga en sajt som bara funkar för Win - då ska man besöka sajten med glädje.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-13 18:25

Den som vill titta på jymdbilder kan göra det ändå på NASA:s sajt.
Skit i Microsoft och deras skit.

NASA - NASA Featured Images and Galleries

Apple fanboys är så....

Vad tillför den här nyheten, förutom en anledning för äpplepojkar att kasta paj?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-14 09:50
Ursprungligen av Synapskollaps:

Apple fanboys är så....

Vad tillför den här nyheten, förutom en anledning för äpplepojkar att kasta paj?

Den tillför möjligheten för dig att uppröras och klaga på äpplepojkar.

(Min kristiska inställning till MS har ingenting med Mac att göra - det är mycket större än så. Alla som reflekterar över global information, monopol, makt, frihet, likriktning, etc - förstår vad det handlar om. Även människor utan Mac - ja, utan dator över huvud taget - kan förstå vad det handlar om.)

Ursprungligen av Synapskollaps:

Apple fanboys är så....

Vad tillför den här nyheten, förutom en anledning för äpplepojkar att kasta paj?

WorldWide Telescope är ett kanonbra initiativ och det bör lyftas fram. Men det är synd att Microsoft kallar det för en Web 2.0-applikation när det kräver ramverk som endast stöds av Windows (och i viss mån Linux då via Mono).

  • Oregistrerad
  • 2008-05-14 14:22
Ursprungligen av Joacim Melin:

WorldWide Telescope är ett kanonbra initiativ och det bör lyftas fram. Men det är synd att Microsoft kallar det för en Web 2.0-applikation när det kräver ramverk som endast stöds av Windows (och i viss mån Linux då via Mono).

Web 2.0 har inget o göra med operativsystem. Websajter som är optimerade för Iphone exempelvis kan alltså inte vara Web 2.0 för att jag med Internet Explorer inte kan använda sajten?

Sajten kräver, förutom .NET ett program som installeras också, som körs i Internet Explorer. Det är en applikation som råkat köras i IE's fönster, med hjälp av ActiveX (Gissar jag, har inte testat den än).

Dom kommer nog konvertera den till Silverlight en dag. All forskning och research är bra, oavsett om Apple gör den eller inte.

Att vi får pajkastning här i tråden är ju tyvärr oundvikligt. Gå in i ett BMW forum och skriv om Volvo så finns det ju risk för samma effekt. Folk är inte neutrala.

Ursprungligen av Joacim Melin:

WorldWide Telescope är ett kanonbra initiativ och det bör lyftas fram. Men det är synd att Microsoft kallar det för en Web 2.0-applikation när det kräver ramverk som endast stöds av Windows (och i viss mån Linux då via Mono).

Ännu mera synd måste det väl vara att de kallar den för mac-kompatibel.
Javiist, installera bootcamp på en splitter ny mac och installera sedan XP eller Vista..

Ungefär här slutade jag läsa.

Man kanske skulle börja göra Program för Macen "Nu även för PC-användare"
1) Öppna fönstret
2) Ta PC'n
..
..
5) Kontakta AppleStore

Undrar vad MS-fanboysen skulle säga då? Kanske skulle de börja kasta mus-kulor på varann...

typ Linux-användarna. Jag säger till MS-folket: when I ask for your opinion I will get off your face!

  • Medlem
  • 2008-05-14 12:10

Jag har inget som helst intresse för det här, men det är väl inget särskilt märkligt att MS försöker skapa lite mervärde för sina användare? I mina ögon har de inte sysslat med det på jävligt länge, så jag unnar mina Windows-vänner allt de kan få.

Jag vet inte om det här riktar sig direkt mot forskare, men det är helt klart ett segment där MS länge varit svaga.

  • Oregistrerad
  • 2008-05-16 21:16

Nu kanske jag är blind men har tittat på sajten och hittar INGET om Mac nånstans, var ser ni det ???

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-16 21:22
Ursprungligen av studiox:

Nu kanske jag är blind men har tittat på sajten och hittar INGET om Mac nånstans, var ser ni det ???

Det var väl just det som det inte stod, därav den något sura tonen i den här tråden.

De verkar ha plockat bort den nämnda texten. Under "For PC:"-stycket på Experience it-sidan fanns förut ett "For Mac:" där man kunde läsa kraven på Bootcamp och en Windowsinstallation.

Google Cache

Citat:

For Mac:

  • Microsoft® XP SP2 (minimum), Windows® Vista® (recommended) with

  • BootCamp

  • Mac with Intel Core 2 Duo (2.2 GHz or faster) processor recommended

  • 1 gigabyte (GB) of RAM; 2 GB RAM recommended

  • NVIDIA GeForce 8600M GT graphics card with 128-MB SDRAM or recommended

  • HFS+ hard disk format (also known as Mac OS® Extended or HFS Plus) and 10 GB of available hard disk space

  • 1440 x 900 or higher-resolution monitor

  • Mouse or compatible pointing device

  • Mac OS® X version 10.2 (Jaguar) and Boot Camp; Mac OS X Leopard is recommended

  • Microsoft DirectX Runtime 9.0c and .NET Framework 2.0

  • Required for some features; Internet connection at 56 Kbps or higher through either an Internet service provider (ISP) or a network. Internet access might require a separate fee to an ISP; local or long-distance telephone charges might also apply

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-18 11:56

Heh... Taget från WorldWide Telescope :

Citat:

Steps to download WWT

Review the System Requirements to ensure that WWT can run on your computer.
Click Download.
If you don't have Microsoft .NET Framework 2.0, or later, installed on your computer, a message box
displays prompting you to install it. Click Yes to go to the .NET Framework 2.0 SDKs, Redistributables
& Service Packs page.
On the .NET Framework 2.0 SDKs, Redistributables & Service Packs page, scroll down the page to the .NET Framework Version 2.0 Redistributable Package section, and then click the link for your computer's architecture and operating system.
Note Most computers currently use a 32-bit architecture and operating system and should click the
Download x86 version.
On the Microsoft .Net Framework Version 2.0 Redistributable Package page, read the system requirements to ensure that your computer has all the necessary software installed, and then click Download.
In the File Download – Security Warning message box, click Run.
In the Internet Explorer – Security Warning message box, click Run.
Follow the software installation instructions.
After the software has been installed, click the Windows Update link to make sure that you have all the latest service packs and security updates. Click Express to review all recommended software and follow the software installation instructions.
In the File Download – Security Warning message box, click Run.
In the Internet Explorer – Security Warning message box, click Run.
Follow the instructions in the WorldWide Telescope Setup Wizard.
After WWT installs, double-click the WWT icon on your desktop to open WWT.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-07-10 09:48

det där ser snarare ut som en detaljerad beskrivning av
ett uppskjut av en rymdfärja.

it just works! hehe

1
Bevaka tråden