Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Media: Kopieringsskydd

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kopieringsskyddade skivor blir allt vanligare och flera kända artister har valt att hindra sina lyssnare från att spela skivorna i datorer. Irriterade konsumenter har vänt sig till konsumentverket där nu flertalet anmälningar utreds.

Läs här men säg din åsikt i detta forum!

Skivbolagen biter sig själva i svansen. Jag tror inte detta är det rätta sättet att förhindra den illegala kopieringen av CD-skivor. Med dagens kopieringsskydd riskerar de bara att förstöra CD-standarden som byggts upp under de senaste 20 åren. Är det inte fantastiskt att du kan köpa en CD skiva utgiven av Sony i USA och kunna spela den i din Pioneer bilstere som kommer från Japan. Denna standard är egentligen rätt fantastisk. Det är riktigt trist att skivbolagen nu håller på att rasera allt sammans. Alla skivbolag kommer med egna lösningar på hur kopieringsskyddet skall fungera. Dessa mer eller mindre dåliga lösningar gör att CD-skivorna inte går att spela i vissa, för CD-standarden avsedda utrustningar. Vidare orsakar dessa kopierningsskydd försämringar i kvaliteten hos ljudspåren på CD-skivorna.

De som vill kopiera CD-skivor kommer alltid att finna vägar för att överlista kopieringsskydden på CD-skivorna. Så länge ljudspåren finns på skivorna, så kan kopieringsskydden vara hur starka som helst, men det finns alltid vägar för att läsa av musiken.

Den illegala kopieringen måste angripas på något annat sätt. Jag tror att lösningen på problemet är att den illegala kopieringen görs inattraktiv. Det skall vara mer attraktivt att köpa sig ett eget exemplar av skivan än att kopiera en illegal kopia. Hur detta ska uppnås har jag ingen definitiv lösning på. Med CD-skivorna måste det medfölja någon form av mervärde för kunden. Ett annat sätt att göra CD-skivor mer attraktiva är givetvis att sänka priset.

Jag tror således inte på skivbolagens "krig" mot kunderna, istället ska de lyssna på kunderna och försöka sammarbeta med dem för att hitta lösningen på problemet.

/martin

Jag tror ju helt klart prislappen som styr detta med kopieringen. Själv föredrar jag en orginalskiva med orginal sleeve och förpackning. Men de kostar för mycket tycker jag.

Varför ska musik-CD skivor behöva kosta upp åt 200 kr? Jag kan inte förstå det. OK, artisten ska ha sitt, skivbolaget sitt osv. men 200 kr är alledelse för mycket. Skulle de sälja samma skiva för 50 kr, skulle de troligen sälja fler skivor och troligen få in lika mycket pengar i alla fall, eller kanske ännu mer.

Jag tycker ett rimligt pris för en musik CD ligger runt 50 -60 kr.

Vad är en skiva värd för dig? Hur mycket är du beredd att betala?

/martin

[ 22 Juli 2002, 21:49: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

Läs på engelska: "9.95? Are you out of your mind?"

Jag betalar gärna upp till 100-lappen. Men vad kostar skivan inklusive allt?! Artist, skivbolag, design, kampanj, återförsäljare mm - det blir en jämrans massa. Och en jämrans massa mellanhänder!

Hur får de fram sin total?

[ 22 Juli 2002, 22:00: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-22 22:00

Hur kommer man runt skydden?
Jag köper en hel del skivor, och bränner mycket sällan, däremot gör jag alltid mp3or av skivorna.
Har för avsikt att köpa en ipod.
Hur gör man med Lauryn Hill och Kent?
Det är väl fortfarande lagligt att framställa en kopia för eget bruk?

Visst är skivor för dyra. 100 spänn kan jag tänka mig, men man hade givetvis köpt ännu mer om de kostat 50. Men det tror jag faktiskt är för lite. De hade inte sålt så mycket att det hade lönat sig, tror jag.

MEN för att återgå till ämnet...hur kul är det att i_n_t_e kunna spela sin nya, fräscha CD-skiva i datorn?

[ 22 Juli 2002, 22:05: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

Citat:

quote:Det är väl fortfarande lagligt att framställa en kopia för eget bruk?

Tror inte det.

I hyrfilmens värld står det ofta "ej ens för eget bruk". Men det är väl ingen som bryr sig om det? Eller?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
MEN för att återgå till ämnet...hur kul är det att i_n_t_e kunna spela sin nya, fräscha CD-skiva i datorn?

Mig gör det kanske inte så mycket. Men jag tycker mest synd om dom som har sin dator som CD-spelare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:

Citat:

quote:Det är väl fortfarande lagligt att framställa en kopia för eget bruk?

Tror inte det.

I hyrfilmens värld står det ofta "ej ens för eget bruk". Men det är väl ingen som bryr sig om det? Eller?

Det är lagligt att bränna för eget bruk.

Saxat ur artikeln som Kenneth länkar till i början på denna tråd:

Citat:

quote: Det är inte olagligt att kopiera skivor för privata bruk, men avsikten med kopieringsskydden är att stoppa den storskaliga piratkopieringen och de intäktsförlusterna som den drar med sig för skivindustrin.

/martin

  • Oregistrerad
  • 2002-07-22 22:08

Hyrfilmer är väl en annan sak, vad jag vet...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
Läs på engelska: "9.95? Are you out of your mind?"

Jag betalar gärna upp till 100-lappen. Men vad kostar skivan inklusive allt?! Artist, skivbolag, design, kampanj, återförsäljare mm - det blir en jämrans massa. Och en jämrans massa mellanhänder!

Hur får de fram sin total?

Jag har inte de exakta siffrorna i huvudet. Men Expressen gjorde en utredning för några månader sedan. Jag minns att butiken som säljer skivorna i vissa fall lägger på 20-30 kr /skiva. Det tycker jag är på tok för mycket.

/martin

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jamerson:
Hur kommer man runt skydden?
Jag köper en hel del skivor, och bränner mycket sällan, däremot gör jag alltid mp3or av skivorna.
Har för avsikt att köpa en ipod.
Hur gör man med Lauryn Hill och Kent?
Det är väl fortfarande lagligt att framställa en kopia för eget bruk?

Visst är skivor för dyra. 100 spänn kan jag tänka mig, men man hade givetvis köpt ännu mer om de kostat 50. Men det tror jag faktiskt är för lite. De hade inte sålt så mycket att det hade lönat sig, tror jag.

Vi tänker likadant märker jag. Blev mäkta irriterad på att Kents skiva inte ens gick att lägga över på mini disc med optisk kabel, och att stoppa den i macen var absolut ingen höjdare. Till slut kom jag på att det gick utmärkt att använda vanlig phonokabel för att lyfta över till mini disk. Hade det inte dykt upp ett sätt att knäcka kopieringsskyddet så hade jag gått från mini disc till dator, eftersom jag använder datorn som primär musikmaskin (och har en iPod på ingång ).
Jag vill dock tillägga att jag på intet vis sprider mp3:or vidare.

- Martin -

Citat:

quote: Det är lagligt att bränna för eget bruk.

Usch, jag tittar på för mycket film och gör inga kopior av varken dem eller musik. Trodde i min enfald att lagen var lika för båda medier.

Varför är det skillnad mellan film och musik tror ni?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-22 22:31

Tja, om handlarna kunde sänka sin del i skivpriset så att plattorna kommer ner till en rimlig nivå, typ 99:-
Skulle väl ingen bemöda sig att tanka mp3:or?

Det ÄR kul att ha med konvolut, kolla bilder & läsa texter... Visst, det går att tanka hem även konvoluten, men det är ju jobb inblandat med det oxå...

Om folk köper plattor, behövs inget kopieringsskydd...
Köper folk skivor, säljer handlarna fler... Logiskt va?

@ Kenneth

Det handlar nog om att hyrfilmer är just hyrfilmer, dvs att du hyr rättigheten till filmen (under tiden du tittar på den).
Köpfilmer däremot får du troligen kopiera för enskilt bruk.

Det är alltså inte mediet som gör att du får kopiera, utan vilka rättigheter du köpt. Skulle det finnas hyr-CD skivor så skulle dessa troligen också vara förlagda med kopieringsförbud. Jag vet inte hur det är med CD-skivor man kan låna på bibilioteket, men jag antar att inte dessa heller får kopieras för enskilt bruk.

Eller har jag fel?

/martin

[ 22 Juli 2002, 22:32: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-22 22:34
Citat:

quote: Hade det inte dykt upp ett sätt att knäcka kopieringsskyddet så hade jag gått från mini disc till dator, eftersom jag använder datorn som primär musikmaskin (och har en iPod på ingång ).

Hur gör man då?
Om jag förstår dig rätt, så har du lyckats.
Jag lyckades för övrigt lägga in Kents på minidisk med optisk överföring. Det verkar ju variera från fall till fall det där fantastiska skyddet

  • Oregistrerad
  • 2002-07-22 23:09

Just Kents skiva går att rippa. Men bara med vissa program på vissa datorer, med vissa cd/dvd-spelare. :rolleyes:

Jag lyckades rippa alla låtar utom den första och den sista med hjälp av det gamla hederliga programmet SoundJam (som för övrigt rippar snabbare än iTunes).

Men den första och den sista låten var ingen match för TrackThief , som verkar klara att rippa det mesta.

Sök på "TrackThief" på Google.... (ett program som för övrigt fanns långt innan skivbolagen började med kopieringsskydd).

  • Oregistrerad
  • 2002-07-23 00:44

tackar. jag ska kolla!

Här är ett tips som dök upp för ett tag sedan. Jag har själv testat med en bit tejp och det funkade galant. Det var Magnus Ugglas nya dubbel CD:

http://www.chip.de/praxis_wissen/praxis_wissen_8725919.html

Ett annat tips jag hörde är att bränna en kopia av den skyddade skivan i en extern brännare. Kopian ska sen gå att rippa som vanligt. Inget jag kunnat testa själv dock.

Hela den här CD-skyddsprocessen är bara så jäkla korkad. Om det går att få ut ett ljud i ett par högtalare så går det också att kopiera ljudet! På internet räcker det med att en enda kopia kommer ut sen är det kört. Hur tror de att de ska kunna stoppa detta med löjliga piratskydd?

Jag har kopierat gamla LP-skivor till CD med mycket gott resultat (för att kunna lyssna på i bilen). Ljud ut från stereon och ljud in på macen. Samma metod kan ju användas för att kopiera en "skyddad" CD-skiva. Visst tillförs några promille försumbart brus men den som vill hitta musik gratis på nätet är ju inte ute efter studiokvalitet antagligen. Bara det är gratis är det gott nog liksom.

Det finns bara ett sätt för branschen att få bukt på detta problem. Se till att CD-skivan har ett mervärde som inte går att tanka hem digitalt. Affischer, konsertbiljetter, rabattkuponger till artistens webbshop etc etc. De har säkert bättre fantasi än mig på det området. Sen sänker de priset till 100 kr så är saken biff. Plösligt är det en vara värd att köpa och äga igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-23 02:05

Skapades ursprungligen av: - Martin -

Citat:

quote:Expressen gjorde en utredning för några månader sedan. Jag minns att butiken som säljer skivorna i vissa fall lägger på 20-30 kr /skiva. Det tycker jag är på tok för mycket.

Jag tror att pålägget är betydligt större, men å andra sidan inte mycket större än detaljhandeln i övrigt.

Vänligen, Ylan

Här är f ö en man som för Davids kamp mot Goliat

http://www.tydal.nu/se/cd

Missa inte tydals brev till skivbolaget. Störtskönt!

http://www.tydal.nu/se/cd/bmg.html

Det finns en mängd trådar här på 99mac.com som behandlar kopieringsskydd av musik-CD och DVD-filmer, lagligheten kring detta med mera. Några exempel:

Kopieringsskyddad cd

Celine Dions nya cd kraschar datorn

Olaglig kopiering av DVD / VCD ?!

undrar (om det går att kopiera en DVD)

Köp inte kopieringsskyddade CD

//Mikael

Jag har själv diskuterat detta med skivbolagsfolk.
Det är ofta en chockartad upplevelse eftersom de tror att vi konsumenter är beredda att betala hur mycket com helst för en skiva.

De ser då inga hinder att vi skulle betala 3-400 kronor för en skiva, eftersom det är ju det vi betalar för böcker.
För hur många gånger läser man om en bok jämfört med lyssar på en skiva?

Så jag har upptäckt tankar om pocket-CD. Precis.
Billigare skivor av sämre kvalité. Precis som pocketböcker. Skrämande är det att lyssna på detta folk eftersom de inte verkar ha en aning om deras kundgrupp.

Det intressanta i det hela är ju att bokförlagen inte längre gillar pocketböckerna... de stjäl för mycket av försäljing av inbudna böcker.

Spännade ska det bli att se vad som händer. Det enda vi som konsumenter kan göra är att låta bli att handla. För skivbolagen förstår inget annat språk än pengar.

Rätt kul faktiskt med kopieringsskyddade musikcd.
Fötsta gången jag såg en lista på vilka skivor som
var skyddade blev jag fundersam
7 av dom fanns i min samling, dels inne vid stereon
dels ute i bilen.
Bara det att dom som låg ute i bilen var kopior som
jag gjort bara för att inte förstöra orginalet.
Miljön i bilen brukar inte vara så bra för cd.
Spelar även dessa cd på datorn, både i DVD och CDRW
utan minsta problem.
Kopieringsskyddet verkar bara fungera på vissa spelare gla e ja
För kännedom både DVD och CD är från LITEON

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-26 10:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Skapades ursprungligen av: - Martin -

Citat:

quote:Expressen gjorde en utredning för några månader sedan. Jag minns att butiken som säljer skivorna i vissa fall lägger på 20-30 kr /skiva. Det tycker jag är på tok för mycket.

Jag tror att pålägget är betydligt större, men å andra sidan inte mycket större än detaljhandeln i övrigt.

Vänligen, Ylan

Har för mig att jag har sett att pålägget ligger närmare 100%, vilket som sagt inte är någon ovanlighet i detaljhandeln. Har läst liknande utredningar gällande böcker och grönsaker (!) och även där dubblar handlaren priset ut till kund.

/Nils

1
Bevaka tråden