Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska polisradion dras in för pressfotografer?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-11 19:05

Jag har hört rykten om att polisradion ska dras in eller liknande för alla frilansare som använder en sådan. Stämmer detta?

Det vore ju en katastrof för dessa fotografer ju. Det är ju deras sätt att vara snabbt på plats för en bild. Hur ska dessa människor gå tillväga annars? Yra omkring och vänta på tillfället ska dyka upp?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-11 19:07

Dras in ska den väl inte men alla "blåljus" byter till ett nytt radiosystem som heter Tetra och det kan man inte lyssna av hur som helst.

Så pressfotograferna kan fortfarande sitta och lyssna på sina gamla radiosar, men dom kommer inte höra så mycket intressant.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-11 19:15
Ursprungligen av Mija:

Dras in ska den väl inte men alla "blåljus" byter till ett nytt radiosystem som heter Tetra och det kan man inte lyssna av hur som helst.

Så pressfotograferna kan fortfarande sitta och lyssna på sina gamla radiosar, men dom kommer inte höra så mycket intressant.

Ursprungligen av Jetwash:

Polisen börjar mer och mer gå över till krypterad radiotrafik. Jag brukade lyssna här ute på Värmdö på polisen, men nu går det inte längre. (Iallafall inte med min radio)

Aha, så de ska byta system. Mm, men det kommer att påverka frilansarna rejält.

Ursprungligen av Mija:

Så pressfotograferna kan fortfarande sitta och lyssna på sina gamla radiosar, men dom kommer inte höra så mycket intressant.

Näe, informationen i vitt brus är väl NOLL va ?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-11 19:22
Ursprungligen av Goflorp:

Näe, informationen i vitt brus är väl NOLL va ?

Lyssnar man noga så kanske det går att få in några fragment från en kinesisk nummerstation.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-11 19:09

Polisen börjar mer och mer gå över till krypterad radiotrafik. Jag brukade lyssna här ute på Värmdö på polisen, men nu går det inte längre. (Iallafall inte med min radio)

Förr kunde man ju lyssna t o m över nätet men sedan Boråspolisen gått över till ngt digitalt system hörs ingenting...

Slår på p o l i s r a d i o . n e t .. baske mig om där inte finns NÅTT iaf...

Kul, nu får den stå på i bakgrunden genom iTunes....

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-11 19:23

Man kan inte dra in något som aldrig delats ut - alla som vill kan köpa en "polisradio" och lyssna idag. Som det skrivs här så handlar det om att polizei nu skaffar skramblat. Givetvis kan inte dom lämna koden till någon utomstående (journalister t.ex.) - det är samma sak som att sprida den vilt omkring. Buset har då koden på 30 sekunder.
Mååånga polizei i mååånga länder kör skramblat sedan måånga år.
Medborgarnas mediala upplysning kommer inte att påverkas nämnvärt - demokratin överlever. Vi missar dock en och annan spektakulär bild av folk som hoppar ur brinnande hus, chockade anhöriga till nyligen mördade och bilolyckor i nästan realtid. Men...det viktiga här i livet - och det betydande journalistiken - förtsätter som om ingenting hänt

Ursprungligen av mjg:

Man kan inte dra in något som aldrig delats ut - alla som vill kan köpa en "polisradio" och lyssna idag. Som det skrivs här så handlar det om att polizei nu skaffar skramblat. Givetvis kan inte dom lämna koden till någon utomstående (journalister t.ex.) - det är samma sak som att sprida den vilt omkring. Buset har då koden på 30 sekunder.
Mååånga polizei i mååånga länder kör skramblat sedan måånga år.
Medborgarnas mediala upplysning kommer inte att påverkas nämnvärt - demokratin överlever. Vi missar dock en och annan spektakulär bild av folk som hoppar ur brinnande hus, chockade anhöriga till nyligen mördade och bilolyckor i nästan realtid. Men...det viktiga här i livet - och det betydande journalistiken - förtsätter som om ingenting hänt

Nu finns det ju fler anledningar till övergången.
Den primära var/är att man ville införa ETT gemensamt
system för alla blåljusmyndigheter så att man kunde sköta
samband på olycksplatser utan att gå via LKC.
/m

Ursprungligen av martinator:

Nu finns det ju fler anledningar till övergången.
Den primära var/är att man ville införa ETT gemensamt
system för alla blåljusmyndigheter så att man kunde sköta
samband på olycksplatser utan att gå via LKC.
/m

Det sjuka är att man kunnat samverka, utan att gå via LKC, sedan hedenös - i alla fall sen Polis, Ambulans, RTJ, Tullverk osv började använda System 70. Det finns ju nationella samverkanskanaler som står användarna fritt att använda för att just samverka.
Inte tusan har man samverkat nåt nämnvärt.
Den enda samverkan som märkts av är om en ambulans trycker på överfallslarmet så går det direkt till polisens LKC, samt att vissa lite driftigare poliser här i 08-land ropat upp SDA100 (eller annat SDA) för att få snabb info om nån brandinsats.
Att man samverkat i en insats, med dom medel som stått till hands, har knappast varit speciellt vanligt.

Inte så kul för frilansare i en tid när de dessutom måste konkurrera med kreti och pletis mobilkamera.

Tydligen är det inte rocket-science att avkoda Tetra har jag hört.

Heter det inte Rakel?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Heter det inte Rakel?

Projektet RAdioKommunikation för Effektiv Ledning använder systemet TErrestrial Trunked RAdio

Ursprungligen av Kristofer:

Projektet RAdioKommunikation för Effektiv Ledning använder systemet TErrestrial Trunked RAdio

Ah, så nördigt. I like!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-11 22:47
Ursprungligen av Snabeldrake:

Heter det inte Rakel?

Rakel är de svenska mydigheternas Tetra-nät, på samma sätt som att Telia har ett GSM-nät som kallas Telia-nätet.

Och det är inte realistiskt att det kommer kunna lyssnas alls för utomstående. Inte ens om man stjäl en enhet, då kan ledningscentralen helt enkelt snabbt utesluta den ur nätverket, och den är lika mycket värd som en gråsten.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-11 19:54
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Tydligen är det inte rocket-science att avkoda Tetra har jag hört.

Nej, men tack och lov så har många rånarligor en IQ på ca. 50 och en framförhållning på 1 cm.
Internationella narkotikaligor etc har dock inga problem med skramblad polizei. Men det är inte tanken på dom - och andra superprofessionella organisationer - som investeringen gjorts. Utan just dessa korkade rånarligor kommer att förlora ett viktigt verktyg. Nästan alla rån i landet görs av denna kategori - korkskallarna.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Tydligen är det inte rocket-science att avkoda Tetra har jag hört.

Jag har hört precis tvärtom. Det GÅR att knäcka koderna, men det kräver teknik och kunnande som få privatpersoner har.

Som det är nu så är nästan media på plats samtidigt som polis och räddningstjänst (i vissa fall). Det är bara bra att media inte får nys om händelser genom att avlyssna polisradion.

Ursprungligen av iTiger:

Jag har hört precis tvärtom. Det GÅR att knäcka koderna, men det kräver teknik och kunnande som få privatpersoner har.

Som det är nu så är nästan media på plats samtidigt som polis och räddningstjänst (i vissa fall). Det är bara bra att media inte får nys om händelser genom att avlyssna polisradion.

Jag har en polare på FRA som fixar sånt

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har en polare på FRA som fixar sånt

BANG! Och där var Goflorp med på en lista någonstans...

Ursprungligen av bastuman:

BANG! Och där var Goflorp med på en lista någonstans...

Stod nog redan med på den...

Vi var rätt grymma i gymnasiåldern att bygga små lådor och trimma in dem på 169.8MHz.... protokollet var kermit vill jag minnas.

Sedan var det bara skriva program som kodaade av bitsen till Ascii och pöttade iut det på skärmen... senare till fil och papper....

(169.8MHz är Frekvensen där MiniCall ligger på...)

Mycket är datatgenererat och automatlarm, temperaturer etc, väldigt lite är "hotta meddelanden"... men det var roligt ändå.

Rekordet var "..../// Skynda dig hem gubben skall du få lavemang ......."

  • Medlem
  • 2008-05-11 19:52

Det är inga glada miner hos oss heller sedan det blev så svårt att lyssna på dem. När de dessutom inte svarar i telefon när man ringer blir det inte roligare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-11 19:58
Ursprungligen av Baron:

Det är inga glada miner hos oss heller sedan det blev så svårt att lyssna på dem. När de dessutom inte svarar i telefon när man ringer blir det inte roligare.

Mm, känns som nyhetstipsen via samtal, sms eller MMS.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-11 20:05
Ursprungligen av Baron:

Det är inga glada miner hos oss heller sedan det blev så svårt att lyssna på dem. När de dessutom inte svarar i telefon när man ringer blir det inte roligare.

Sorry för OT inlägg om Sydsvenskan (Per, du får ta bort den om det inte är OK), men denna var ganska kul:

Haha, vilken blunder!

(såg nu att det handlar om övergrepp på en 10-åring, bedrövligt! )

  • Medlem
  • 2008-05-11 20:18

Jag vet, det var en riktig tavla...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-11 21:43

Min sa

Senast redigerat 2008-07-07 19:57
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-11 22:19
Ursprungligen av Thomaz:

Min sambo är bl.a frilansare och kallar det för RAKEL.

Uhm ... det finns även gott om diverse larm som sänds ut så man kan ta emot dem via minicall om man har rätt frekvenser. Tror alla olika räddningsinstanser kör på det sättet förutom polisen.

Mm, är inte själv inte så insatt i hur journalister/fotografer får nys om händelser mer än traditionella polisradion. Är det lite som paparazzi-stuket, via mobiltelefon eller minicall?

RAKEL är det "officella namnet" för Polisens nya kommunikationssystem (som även kommer att användas av räddningstjänsten på längre sikt). Dock har systemet visat sig ha en hel del brister och vara dyrt att lansera fullt ut hos landets samtliga polismyndigheter.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-11 23:47
Ursprungligen av Tobias Schelin:

RAKEL är det "officella namnet" för Polisens nya kommunikationssystem (som även kommer att användas av räddningstjänsten på längre sikt). Dock har systemet visat sig ha en hel del brister och vara dyrt att lansera fullt ut hos landets samtliga polismyndigheter.

Stämmer ,,,, men visst får man ha en sån radio .. problemet är att dom är GRYMT dyra

och då pratar jag DYRT !!! typ stora sex siffriga belopp och det är knappt värt det!!
Mest små skit samt givetvis allmäna utrop ,, men den händelsen går fort fram med Tipsare per tel .. + alla större tidningar har numera MMS nr där folk öser in bild samt tips! så det där med Nattsuddare till Pressfotografer har tyvärr dött en hel del

Tom Polisen har ej kommit i gång pga kostnader ,, desutom använder poliser Mobiler
numera i stor mån .. för störe tillslag och säkrare komunikation..

Att tilläga är oxå Att ett sånt här system kostar staten många miljoner
och lär vara omodernt ->när OM?? det väl byggs ut.. i Malmö tex står det still... och lär göra det Bra LÄNGE till..

Det senaste är ju att man ska dra in på MC polis brigaden.. och sätta obligatorisk trafik övervakning på radiobilar tex .. vilket är ett stort internt bråk.

Allt för att spara stålar.. och effektivisera

Senast redigerat 2008-05-12 00:10
Bevaka tråden