Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp inför konfiguration av Airport-nätverk med mac+pc+iphone

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Mitt första inlägg här på 99.se, även om jag varit passiv läsare ett bra tag. Tack för ett toppenforum!
Hoppas jag postar detta i rätt kategori, och så fråga bara om det är någon mer information som behövs.

I alla fall... onto my problem!

Så här är min situation ut:

Idag har jag ett trådlöst bredbandsmodem från Bredbandsbolaget (Xavi 5258). Endast detta, ingen router. Det är 24Mbit abonnemanget som gäller.

Datorer:
1 Macbook Pro (802.11n)
1 Mac Mini (802.11n)
2 bärbar PC (ej 802.11n)
1 stationär PC (ej 802.11n)
1 iPhone (ej 802.11n)

Detta vill jag göra:

Köpa en Airport Extreme alternativt Time Capsule 1TB.

Problemet här består i att om man vill använda Airport Extremes 5Ghz frekvens så slås de datorer vi har som inte har 802.11n ut och kan inte komma åt det trådlösa nätverket.

Går det på något sätt att ha både bredbandsbolagets modem OCH Airport Extremen igång samtidigt? På olika nätverk om det är så?
Då måste man ju på något sätt splitta kabeln som kommer från telefonuttaget till båda, går detta att göra? Nackdelar?

Finns det någon lösning jag inte tänker på?

Jag behöver inte att alla datorer ansluter till SAMMA nätverk, men det vore ju så klart trevligast. Och jag vill gärna använda Airport Extremes 5Ghz frekvens så man slipper störningar och får ökad räckvidd och fart.

Tacksam för alla råd och tips!

För mer info om det här med 2.4GHz och 5Ghz banden, se:
http://www.appleinsider.com/articles/08/03/31/exploring_time_capsule_wifi_802_11n_and_the_5ghz_band.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-05 23:38

XAVI:n är väl så vitt jag kan se både en router och ett modem? I så fall borde du kunna sätta airporten i bryggläge och koppla in den på någon av XAVI:ns LAN-portar. Då funkar XAVI:n som router åt airporten men airporten kan väl fortfarande sättas i 5GHz-läge. Prova det. Det är ju förövrigt troligen den uppställningen som syns i länken du skrev om du byter ut den nya aebs mot din xavi.

Lycka till!

Tack för svar!
Är dock inte säker på att Xavi:n är en router? Sökte på Google, får båda beskeden...
Ex: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?postid=8101655

Här är BBB:s infosida om modemet:
http://www.bredbandsbolaget.se/wps/portal/privat/kundservice/fragorochsvar?page=new&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/b2/privat/kundservice/fragorochsvar&subCategoryId=135&questionId=89&search=5258

BBB har även sagt så här när jag kontaktat de tidigare om att vi inte kan ansluta alla datorer:
"Vi begränsar inte antalet datorer du har anslutna till internet däremot mängden externa IP-adresser du får tilldelat från oss. Det maximala antalet IP-adresser som går att använda samtidigt är 5 st och när ett nätverkskort har reserverat en IP-adress är den reserverad i en timme. Ifall du använder en lite mer kraftfull emulatorprogramvara låser den också upp en IP-adress precis som ett extra fysiskt nätverkskort. Ifall du vill ansluta 300 datorer är det full möjligt men det kräver att du kopplar in en router som tar en extern IP-adress från oss och då delar ut interna till dina datorer."

Så det verkar ju som om Xavi:n inte är en router?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 12:53

Nä, du har rätt. Den version BBB använder verkar vara en switch, men jag skulle ändå testa den kopplingen för att se hur det går. Kolla också inställningarna för xavi:n så kan du avgöra om det är en router eller inte. Om det bara är en switch vet jag tyvärr inte hur du ska göra.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-06 13:15

kan du inte brygga en 2.4ghz accesspoint under din 5ghz då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 13:45
Ursprungligen av virtuality:

Problemet här består i att om man vill använda Airport Extremes 5Ghz frekvens så slås de datorer vi har som inte har 802.11n ut och kan inte komma åt det trådlösa nätverket.

Varför inte tillsvidare köra Airport Extreme/Time Capsule i både G & N-läge!? Något lägre prestanda för N-maskinerna, men fullt godtagbart!!

När du i framtiden helt gått över till N i dina klienter, ja då kan du stänga av G i din AE/TC.

Ursprungligen av virtuality:

Går det på något sätt att ha både bredbandsbolagets modem OCH Airport Extremen igång samtidigt? På olika nätverk om det är så?

Visst går det!!

- Koppla in AE/TC på ledig Ethernetport på BBB:s modem.
- Konfigurera AE/TC på annan kanal än BBB:s modem.
- Om möjligt, stäng av det trådlösa nätet på BBB:s modem.

Ursprungligen av virtuality:

Då måste man ju på något sätt splitta kabeln som kommer från telefonuttaget till båda, går detta att göra? Nackdelar?

Nej…du kopplar enligt beskrivningen ovan!!

Ursprungligen av virtuality:

Finns det någon lösning jag inte tänker på?

Ja…beskrivningen ovan…:p

Ursprungligen av virtuality:

Jag behöver inte att alla datorer ansluter till SAMMA nätverk, men det vore ju så klart trevligast. Och jag vill gärna använda Airport Extremes 5Ghz frekvens så man slipper störningar och får ökad räckvidd och fart.

"Less is more"…

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-05-06 13:53

Läs Apples Designing Airport Networks som finns att ladda ned som PDF-fil från deras support-avdelning.

1
Bevaka tråden