Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2xAirport Extreme -problem med räckvidd

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-01 17:16

Jag skulle vilja ha lite tips på va man kan tänka på om man vill bättra på räckvidden på sin APExtreme.

Jag har ett nätverk där två såna routrar ingår (11n/gigabit-versionen båda två), en i varje hus och dom gör sitt jobb riktigt bra förutom att länken mellan routrarna verkar vara väldigt klen. Från början så hade jag bara en router i det huset där internetuppkopplingen finns och det var på gränsen att jag kunde ansluta till den från det andra huset med en pc med 11g så jag tänkte att eftersom routern har 11n så köper jag bara en till likadan och smäller upp i den andra kåken och låter den utöka nätverket.

Det vart ju bättre, nu kan jag iaf surfa utan lagg och uppkoppligen har blivit mycket stabilare men det är fortfarande segt att tanka, jag får i bästa fall 0,5-1mbit i verkligheten (finns ca 6,5-7mbit att hämta ur adsl-modemet) och enligt vad jag har kunnat förstå på loggarna i routrarna så kämpar dom för att försöka hålla 10-20mbit på länken mellan men det verkar mest vara önsketänkande.

Så nu skulle jag behöva lite tips och tricks på vad man kan hitta på för hyss för att hjälpa Airportarna lite på traven, någon som kanske vet något om hur antennerna i dom är skapta och ifall det finns någon liten riktverkan man skulle kunna utnyttja genom att peka dom åt rätt håll tex. Jag håller på och labbar med höjdledes placering på dom för att få så lite väggar och tak och grejer som möjligt i vägen och har kommit en bit på vägen med det men jag tycker inte att jag når hela vägen fram på egen hand.

MVH
Johan

Vilken utrustning har du som använder 11n, förutom dina två APExtreme?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-01 18:31
Ursprungligen av o z o n e:

Vilken utrustning har du som använder 11n, förutom dina två APExtreme?

Ingen, det är b/g/koppar som gäller för dom andra grunkorna, men för den skull så borde ju APExtremerna kunna snacka 11n mellan varandra. Jag har också provat att tvinga dom till enbart 11n 5ghz och kört allt annat mot dom genom koppar, dom tappade då kontakten med varandra totalt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-10 03:09

Rättelse

Stavfel i tidigare inlägg, det skulle vara så att N leverar 1,5 G, inte halv så som jag skrev, iofs så kan ju detta också vara fel men jag tål att bli rättad så kör hårt.

Kommando Q, mina vänner....

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-10 03:06

Ok, ingen säger så mycket som gurka så jag slänger in en bomb. Efter ett par veckor av genuint missnöje med 11n prestandan så har jag tvingat över mitt nätverk i g-mode genom att unchecka N-delningesboxarna och välja WDS-mode och konfa upp detta läge i stället. Prestandan blev väl kanske lite bättre, den vart iaf inte sämre.

Frågan är, vad gör jag för fel? Jag menar N sägs ju vara så väldigt mycket bättre än G, varför misslyckas jag hela tiden? Dom tester som gjorts verkar ju visa på att N levererar halv "N-standrad" vid mixed-modevilket borde piska G-mode med hästlängder, i mitt fall så funkar den ungefär som mixed-mode och inte alls vid N-mode och däremot skapligt vid G-mode, förståsigpåare är hjärtligt välkomna hem till mig och testa.

MVH
//Johan

1
Bevaka tråden