Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svar på vanliga frågor om iPod touch

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-15 08:51

Gjorde en liten sammanställning av svar till frågor som jag ser här hela tiden!

Har du nån fråga som du tror fler undrar över skicka ett PM så uppdaterar jag!

Notera att jag kör Mac och har väldigt lite vetskap om PC, dom flesta problem som dyker upp är universala, men emellanåt så dyker det upp ett PC problem. Kanske nån som e lite mer kunning på PC kan skicka sitt svar här och så lägger jag till det på listan!

Q. Jag får bara ett felmeddelande när jag försöker nedgradera till 1.1.1 eller 1.1.2.

Q.Jag kan inte jailbreaka till 1.1.2, ipodden bara hänger sig.

Q.Vad är skillnaden mellan 1.1.1, 1.1.2 och1.1.3?

Q.Hur "jaibreakar" jag 1.1.3 och hur får jag dom extra appsen, dvs mail, maps etc.

Q.Boot error 0xE8000022 när jag kopplar in podden till itunes.

_______________________________________________________________

Q. Jag får bara ett felmeddelande när jag försöker nedgradera till 1.1.1 eller 1.1.2.

A.iTunes 7.6 har en liten fis i systemet för det där, gör följande:

1. Koppla in podden och vänta på att ipodikonen dyker upp i vänsterkolumnen i itunes.

2.Fäst ögonen på ovanstående ikon och håll inne topp knapp och hemknapp.

3.Så fort som ikonen försvinner släpp toppknappen

4.Vänta cirka 15 sekunder tills ikonen kommer tillbaks och släpp då omedelbart hemknappen.

5.iPoddens skärm kommer att blinka till och bli svart, vilket är normalt.

6.håll nere shift (windows) eller alt(mac) och klicka på Återställ (Restore)

7.Välj tidigare nedladdad firmware. 1.1.1 eller 1.1.2.
_______________________________________________________________

Q.Jag kan inte jailbreaka till 1.1.2, ipodden bara hänger sig.

A.Samma sak igen, iTunes 7.6 nya mobile device support förstör Oktoprep.
avinstallera itunes 7.6 och släng ut mobiledevice foldern i system/library/
privateframeworks.(för mac) vet inte var motsvarande fil är i Windows.

Installera iTunes 7.5 (som kan hittas här)

Prova igen!

________________________________________________________________

Q.Vad är skillnaden mellan 1.1.1, 1.1.2 och1.1.3?

A.Inte mycket mellan 1.1.1 och 1.1.2. Du får ett litet batteri i tunes som visar laddning. Lite bättre ljud. 1.1.3 levererade inte mycke synligt eller hörbart alls,
dvs tills du köper January software upgrade då du får Mail, Maps, Notes, Stocks och Weather plus förmågan att kunna möblera om ikonerna. Du kan även skapa sk Webclips som lägger till ett bokmärke med en egen ikon!
Movieplayer visar också nu en kapitel lista av dina köpta filmer.

________________________________________________________________

Q.Hur "jaibreakar" jag 1.1.3 och hur får jag dom extra appsen, dvs mail, maps etc.

A.Oberoende var du är så måste du återställa till 1.1.1 och sen jailbreaka till 1.1.2.
Skrev en liten manual för några månader sen som du kan hitta här

När du väl har en jailbreakad 1.1.2 , installera BSD Subsystem, och Official 1.1.3 upgrade från Installern. Om din installer tycker att den ska uppdateras kör det FÖRST!
Klicka sen på jailbreak ikonen och välj Restore. Sätt dig och kolla på en rulle för det här kan ta en stund, 25minutrar till en timma typ! När allt är klart och din ipod lyser med en ituneslogga och synk kabel, oroa dig inte, koppla ur/in och starta om itunes. Du kan oxo stänga av podden,(toppknappen enbart!) och sätta på den igen!(Ni vet vad jag menar!!! )

Installera iTunes 7.6 och slit ut ditt kredit/betal kort och köp January Software upgrade från Apple!

________________________________________________________________

Q.Boot error 0xE8000022 när jag kopplar in podden till itunes.

A.Jag fick samma problem efter att jag successfully bränt mitt logicboard och mina USB portar slutade ge ström.(Detta är på Mac, Har inte en aning om PC)

Prova följande.

Stäng av datorn

Koppla ur ström kontakten, (och plocka ut batteriet om de e en laptop)

Vänta typ 20 minutrar och koppla in igen och boota upp.

Om det inte funkar, prova att zappa PRAM,

Starta om datorn och innan du hör startplinget håll nere Command(kringlan) + option + P + R

Håll dessa nere tills du hört startplinget 4 ggr, släpp sedan och vänta på att det ska boota om.

Funkar det fortfarande inte, prova med en extern USB 2.0 Hub med egen strömförsörjning.

Det behöver inte vara ditt logicboard, det var bara i mitt fall så det e allt jag vet!

____________________________________________________________________________

Senast redigerat 2008-04-22 21:03
  • Medlem
  • Torsby
  • 2008-02-19 20:00

Jättebra initiativ - jag gör tråden klibbig! (Förtydligar trådtiteln något också)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-29 16:00

Hur lägger man en bild som bakgrund på sin 1.1.3 ?

Vad är det som man kan ana ur vissa vinklar, uppe i vänstra hörnet på sin Touch?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-03-14 05:49

det är en ljussensor för automatisk ljusstyrka..

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-17 19:51

jag har en fråga, jag har en ipod touch 1.1.4, itunes 7.6. jailbreakade med nya ziphone 2.6b förut som ska jailbreaka 1.1.4, men när podden bootade så säger itunes att det itne kan öppna den pga fel 0xE8000022. vadan detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-17 21:42
Ursprungligen av freicht:

jag har en fråga, jag har en ipod touch 1.1.4, itunes 7.6. jailbreakade med nya ziphone 2.6b förut som ska jailbreaka 1.1.4, men när podden bootade så säger itunes att det itne kan öppna den pga fel 0xE8000022. vadan detta?

Har lagt till på Q & A ovan!

Senast redigerat 2008-03-17 21:53

Har en fråga med. Varför fungerar aldrig ljus-sensorn? Samma problem både på iphone och iPod touch. Fungerade första gången och efter att man en gång satt den på manuell och sen återgår till automatisk så justerar den inte. Återställning gör ingen skillnad..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-17 20:07
Ursprungligen av JohannesL:

Har en fråga med. Varför fungerar aldrig ljus-sensorn? Samma problem både på iphone och iPod touch. Fungerade första gången och efter att man en gång satt den på manuell och sen återgår till automatisk så justerar den inte. Återställning gör ingen skillnad..

Experimenterade lite efter jag läst din fråga, och godammit om du inte har rätt!
Sensorn kalibrerar sig varje gång du väcker ipodden/telefonen, eller rättare sagt ska kalibrera sig!
Nu är både min telefon och pod jailbreakade, plus att dom har skyddsfilm över sensorn, ska inhandla lite mer skyddsfilm innan jag drar av dom jag har och återställer till "non jailbreak" för lite mer in-depth experimentering!

Föga troligt dock att skyddsfilmen skulle ha nåt att göra med sensorns aktivitet dock, jailbreak kan (kanske) ha stökat till nåt! (bra fråga till dev-team!)

Ska även studera lite mer om ljus sensorn i sig, och se hur den funkar i grund och botten!
Om det finns några ingenjörer här som vet mer, så skrik till vetja!:D

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-04-18 11:37

Sensorn sänker automatiskt ljusnivån om det är en mörk omgivning, testa gå in i ett mörkt rum och tryck av och på automatisk ljusstyrka

I skrivandets stund får jag " Error Package download failed!" i installer när jag försöker installera Official 1.1.3 Upgrader.

Nån mer...?

Ursprungligen av Patrik G:

I skrivandets stund får jag " Error Package download failed!" i installer när jag försöker installera Official 1.1.3 Upgrader.

Nån mer...?

Nej men testa att starta om iPoden så ska det nog gå

Problem med uppgradering av 7.7 Itunes.

Försökte nyligen ladda ner Itunes 7.7 . Men det är några steg som fattas för att det ska börja fungera. Får svar :"en del av filerna som behöver uppdateras används just nu." Och vidare " De följande programmen använder filer som behöver uppdateras av installeraren. Stäng programmen och fortsätt genom att klicka på Försök igen." Och nedanför kan man läsa:Utforskaren Process Id:1884

Jag har försökt många gånger med att klicka på Försök igen. Men samma händer. Någon som kan hjälpa mej? Hälsn Mikael

Om man "klickar" på listen längst upp så kommer man ju till översta delen av sidan man surfar på men finns det något liknande man kan göra för att ta sig till botten på sidan?

Om skärmen svartnar i mail...

Vet inte vad detta beror på men ibland när jag öppnat mail o försker få till tätt orientering på skärmen (liggande eller stående) så svartnar hela särmen utom "bar'en" längst upp. Inga andra program påverkas av detta och omstart av mail gör ingen nytta.

Lösning på problemet: starta om ipoden.

Jag har en del bilder i min Touch, bla skärmdumpar, som jag vill ha över till Mac'en. Hur gör jag? Finner ingen hjälp i iTunes. - PROBLEM LÖST, öppnade iPhoto...:tveksam:

Samma fråga för anteckningar fast med viss modifikation - vart hamnar de när jag väljer att synka(utan att välja att de på iPoden ska ersättas av de på Mac'en)?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-05-03 12:33

Är en helt ny Touch användare och undrar just hur man får anteckningar jag gör på touchen att synka med mina datorer vi mobile me? Eller om inte det går, vilka apps kan rekomenderas? Jag vill alltså synka via mobile me.
//a

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-03 20:42

Anteckningar hittas i Mailprogrammet på Macen.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-05-03 22:01
Ursprungligen av kenjon:

Anteckningar hittas i Mailprogrammet på Macen.

Jo, jag vet. Men om jag skriver en anteckning i Touch så dyker den inte upp anteckningar på min dator. Skall den göra det? Isåf har jag missat en inställning någonstans.
//a

Ursprungligen av andersn:

Jo, jag vet. Men om jag skriver en anteckning i Touch så dyker den inte upp anteckningar på min dator. Skall den göra det? Isåf har jag missat en inställning någonstans.
//a

Det finns en inställning i iTunes när du anslutit din iPod Touch. Inställningen finner du under rubriken "info" när du klickat på iPod'en.

Tack för hjälpen kenjon!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-05-04 09:12

Visst, när jag kryssar i där så synkar det när jag ansluter till datorn med sladd men jag vill alltså inte ha med sladd utan via molnet. Precis som mail och kalendrar gör. Annan lösning?
//a

Ursprungligen av andersn:

Visst, när jag kryssar i där så synkar det när jag ansluter till datorn med sladd men jag vill alltså inte ha med sladd utan via molnet. Precis som mail och kalendrar gör. Annan lösning?
//a

Är inte helt hundra på vad det är du är ute efter men jag testade en sökning på Apple support med de ledord du gett, vilket gav detta resultat:
MobileMe: Troubleshooting iPhone, iPad, or iPod touch sync issues

Testa gärna att söka själv

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-05-04 16:19
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Är inte helt hundra på vad det är du är ute efter

Alltså...
jag är ute efter att: om jag gör en anteckning i min touch i "anteckningar", så vill jag att den anteckningen skall hamna i anteckningar i mail i de datorer som jag har på samma mobilemekonto som touchen. Dvs precis som när jag gör en kalendernotering på touchen så åker den in i mina datorer. Eller när jag skriver ett mail på touchen så synkar det också med mobileme. Jag vill INTE ha någon "sladdsynkning".
Som det är nu så får jag maila anteckningen till mig själv för att få in den. Känns onödigt.
Är jag så ute och cyklar att frågeställningen är obegriplig , eller...?
//a

Ursprungligen av andersn:

Alltså...
jag är ute efter att: om jag gör en anteckning i min touch i "anteckningar", så vill jag att den anteckningen skall hamna i anteckningar i mail i de datorer som jag har på samma mobilemekonto som touchen. Dvs precis som när jag gör en kalendernotering på touchen så åker den in i mina datorer. Eller när jag skriver ett mail på touchen så synkar det också med mobileme. Jag vill INTE ha någon "sladdsynkning".
Som det är nu så får jag maila anteckningen till mig själv för att få in den. Känns onödigt.
Är jag så ute och cyklar att frågeställningen är obegriplig , eller...?
//a

Nu använder inte jag MobileMe men vad jag kunnat läsa utifrån informationen om MM på Apples supportsidor så verkar just den funktionen inte vara inbyggd. Kanske finns något separat verktyg som kan ordna det...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-05-04 19:46

Tack för ditt engagemang, jag har också tolkat informationen så. Hade dock hoppats att någon klurig på detta forum hade någon annan lösning. Under mina undersökningar i ämnet har jag bl.a fått information om att denna funktionalitet skulle komma med system 4.0.
Hoppas kan man ju och jag klarar mig ändå. I-landsproblem kallar man visst sådant här.
Men som sagt, stort tack för att du tog dig tid!!
//anders

Ursprungligen av andersn:

Tack för ditt engagemang, jag har också tolkat informationen så. Hade dock hoppats att någon klurig på detta forum hade någon annan lösning. Under mina undersökningar i ämnet har jag bl.a fått information om att denna funktionalitet skulle komma med system 4.0.
Hoppas kan man ju och jag klarar mig ändå. I-landsproblem kallar man visst sådant här.
Men som sagt, stort tack för att du tog dig tid!!
//anders

System4 är väl den version som kommer i sommar så det är bara att ha is i magen o invänta det. Tyckte jag läste att WWDC skulle dra igång den 7/6.

Happy to help

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-05 13:19

Det funkar för mej... de lägger sej under brevlådan Påminnelser.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-05-05 21:55
Ursprungligen av kenjon:

Det funkar för mej... de lägger sej under brevlådan Påminnelser.

Utan att du har sladdsynkat utan bara använt mobileme?
//a

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-06 08:10

Nej, där har du rätt, missade att du inte ville synka med sladd

1
Bevaka tråden