Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera bilder fran iPhoto till date-hierarchy?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hallt mig borta fran iPhoto sedan 2005, men funderar nu pa att ga tillbaka, pga dess enkelhet.

Men - jag skulle garna vilja veta hur man, om man senare skulle vilja, kan exportera foton fran iPhoto, och fa bilderna sorterade som en hierarchy pa det satt som de flesta bildhanterare ordnar foton. Alltsa en mapp for aret, en mapp for manaden och en mapp for datumet..?

O

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-31 11:31

Det skulle jag också vilja veta. Jag låter iPhoto sköta hela biblioteket själv och sparar således alla bilder i den stora klunsen till iphotofil. Jag litar inte fullt ut på den filen. Det har ju förekommit korrupta biblioteksfiler tidigare, och har man då oturen att inte upptäcka det innan den korrupta filen har backats upp så kan det vara kört. (Kör fortfarande tiger, så ingen TM här inte.)

Jag skulle vilja exportera alla bilder till en backup lite då och då. Det är ju inga problem, men om man kunde undvika att alla bilder hamnade i en enda mapp skulle jag bli väldigt nöjd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-31 12:32

När jag kollar i iPhoto library-paketet så ligger bilderna först i mappar som är namngivna efter årtal, sedan uppdelade efter händelserna man skapar. Inget annat...

det finns både händelsearkiv i iphoto mappen OCH originals som är datum markerade i mappar. öppna det och gå igenom alla mappar skall ni se.
litar inte heller på arkivet och backar upp via både TM och manuellt.

vad jag vet så kan man bara omstrukturera mappar med bilder i Aperture 2.1 som kan både flytta och kopiera bilder som importerats i samlingen...det är en annan lek dock.

hoppas det hjälpte.

1
Bevaka tråden