Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk fungerar i XP men inte OSX

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-26 19:22

Har nyss bytt min 60gb mot en 120gb i min macbook. Allt fungerade bra så långt. Till 60GB köpte jag ett extern kabinett och kopplade in denna. i OSX mountas inte disken på skrivbordet och man kan inte se den i skrivverktyg. Jag hade inte gjort något med disken så hela OSX med mina filer borde vara kvar.

Körde bootcamp och windows och testade disken där kunde jag se disken men kunde givetsvis inte läsa den och den kom inte på skrivbordet. raderade hela disken och formaterade som NTFS då fungerar den fint i windows. startar OSX som vägrar att visa den i skrvverktyg. Vad kan vara fel? enligt tillverkaren så ska kabinettet stödja OSX.

hjälp!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-26 19:24

Jag tycker det är märkligt att inte skrivvertyg visar någon information tycker att jag minns att den kan se en NTFS disk men självklart kan man ju inte använda NTFS i OSX.

Låter ju som att kabinettet du köpt är nåt som inte funkar i OS X...

Kan vara som så att DRIVEN i fråga käkar lite för mkt ström och du får då resultatet att det mesta blir svajigt.

Prova koppla direkt till Macen och INTE gå via ngn USB-Hub etc.

FAT-32, kan läsas och skrivas av både OSX och PC'n.
NTFS, kan bara LÖSAS på en Mac - inte skrivas.

(Man kan installera diverse programvara för att komma runt detta.)

Det finns en anledning till att Firewire anses vara bättre (12Volt, mera Ström, mera överföringskapacitet, öht mera "pro" om man säger så.)
USB är ren skit, 5V, mindre ström och allvarligt, koppla hårddiskar på samma sätt som man kopplar tangentbord...
Har man pengar och vill slippa strul så är det en rekommendation att köpa FW.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-26 21:41

Allt löste sig. Jag gick in på företagets hemsida och där stod det OSX som fungerande system och rätt snart hittade jag en drivrutin till 10.5.2 så nu fungerar det.

Kabinettet är av värsta PC-stil och tillverkaren är coolermaster kabinettet heter xcaraft 250

länk till drivern & Instruktioner om någon annan behöver den.

http://www.coolermaster.com/support/faq-2.php?fid=1768

1
Bevaka tråden