Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surf funkar plötsligt inte med edge

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Igår på eftermiddagen fungerade det utmärkt att surfa på iPhonen via Telias Edge. Senare på kvällen gick det inte. I safari möts jag av "Kan inte hitta servern" och i t.ex. Google Maps av "Kan inte hitta platsen".
Det står alltså ingenting om att själva Edge-nätverket är borta som i en tidigare tråd där telefonen meddelade: "Could not activate EDGE: You are not subscribed to EDGE"
Har startat om telefonen, nollställt nätverksinställningarna, men inget hjälper. Surf via wifi går utmärkt. Från det att telefonen fungerade till den inte fungerade gjorde jag inget med den, ingen synkning, ingenting.
Tacksam för all hjälp med vad som kan ha hänt, eller om fler har samma problem just nu med Telias Edge?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-04-26 15:58

Jag sitter och har exakt samma problem. Slutade fungera igår utan anledning. Jag har provat mitt simkort i en SE telefon och med den funkade Edge / GPRS bra så det är inget med abonemanget heller.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-04-26 16:12

Hej,

Jag har samma problem! Jag la in ett hyfast långt inlägg med vad jag försökt, utan framgång, i följande inlägg http://www.99.se/1514586-post16.html (i "köpa/äga -> operatörer"-forumet här på 99.se).

Det här kanske låter elakt, men jag känner mig lite lugnare nu när jag ser att det är fler (har ni också installerat iphonedict svenska, BossPrefs 1.67 och Terminal term-vt100svn278 på sistone kanske..... )

Kan det vara så att Telia har bytt DNS:er på nåt sätt, så att när man försöker surfa med samma kort i en annan telefon får man de nya DNS:erna, medan iPhone:en har kvar de gamla? Eller så att Edge får felaktiga DNS:er medan 3G-delen av nätet får de korrekta? (jag har provat sim-kortet i en W880i och där funkade det nämligen).

Samma sak här. Började för mig vid 10-tiden i morse.
Telia vill inte berätta alt vet inte vad som är fel, jag ringde dem och frågade.
DNS-uppslag funkar inte som de ska men anslutning direkt mot IP går bra.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-04-26 16:18

Tack för att du är smartare än jag! Borde förstås ringt Telia.....

Skumt att det funkar med en 3G-telefon, men det kanske är annan konfiguration, eller så är det för att jag har den telefonen konfigurerad mot Telias proxy.....

Ursprungligen av petterf:

DNS-uppslag funkar inte som de ska men anslutning direkt mot IP går bra.

Vilket betyder?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-04-26 16:57
Ursprungligen av Jocke08:

Vilket betyder?

DNS-servrarna är de som "översätter" en webbadress (t.ex. www.99.se) till dess ip-adress (195.43.255.242 för www.99.se) som behövs för att sidan ska kunna hämtas.

Om DNS-servrarna (i det här fallet Telias) strejkar så får man inte den översättningen och sidor, mail-servrar, youtube-servrar, etc. etc. etc. hittas inte av t.ex. en iPhone (eller annan internet-kopplad dator).

Du kan ju prova skriva 195.43.255.242 i din "Mobile safari" på iPhonen så borde den ladda 99.se, eller 64.233.183.104 så bör www.google.com dyka upp.
Funkar för mig i alla fall.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-04-26 16:20

SE telefonen jag provade med är inte en 3G lur och det funkade direkt med den.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-04-26 16:24

Om du har Telias "standard-wap-inställningar" så surfar du kanske också via deras proxy....?

  • Medlem
  • 2008-04-26 17:04

Vilket skrutt! Är det bara att vänta på att Telia fixar det, eller kan man få rätt DNS på något sätt?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-04-26 17:06

DNS-erna får man vid uppkoppling (som en del av DHCP-tilldelningen). Det går säkert att patcha nånting nånstans, men personligen tror jag jag väntar.... även om det är skrutt i allra högsta grad....

Någon som vet om man kan flusha DNS cachen på iphonen?
De vanliga sätten verkar inte funka.

Testa mitt simkort i en nokia med Edge och där funkade det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-26 17:35

Har precis upptäckt samma problem som resten i denna tråd och funderar på om telia har blockerat IMEI som börjar på 011434 för datatrafik av någon anledning? Eftersom kortet fungerar om man flyttar den till en annan telefon.

  • Medlem
  • 2008-04-26 17:38
Ursprungligen av wrls:

Har precis upptäckt samma problem som resten i denna tråd och funderar på om telia har blockerat IMEI som börjar på 011434 för datatrafik av någon anledning? Eftersom kortet fungerar om man flyttar den till en annan telefon.

Varför skulle de gjort det? Jag kan inte komma på en vettig anledning. Dessutom är det inte spärrat om man skriver in IP-adressen, så det luktar DNS-strul.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-26 17:49
Ursprungligen av stfm:

Varför skulle de gjort det? Jag kan inte komma på en vettig anledning. Dessutom är det inte spärrat om man skriver in IP-adressen, så det luktar DNS-strul.

Jag vet att det var långsökt, men jag vet att möjligheterna finns. Iaf om man har ericsson's växlar samt sgsn/ggsn lösning. Får hålla med om att det verkar vara DNS strul.

De har inte blockerat datatrafik, de har i sådant fall blockerat DNS förfrågningar vilket verkar skumt.
Vore enkelt att testa genom att ändra IMEI-numret till samma som någon av en gammal nalle har.

Jag har också ringt och felanmält. Tjejen so har tagit emot anmälan sade att det var fyra som har ringt men det behövs fler ... Så ring och klaga tel. nr. 020-21 31 41 det är en avdelning som bl.a. tar hand om edge.

Sade du att det gällde 'iphonen' eller generellt med edge?
De gillar inte att hjälpa till när man säger 'iphone'

Jag sade på en gång att det gällde iPhone och att jag visste att dem inte har någon support på den men ändå att det borde fungera. Då frågade hon om jag kände till om Apple kanske hade nån uppdatering. Jag sade att dem inte hade och hon sade att det var fyra till felanmälan från iPhone ägare och att hon hör av sig om hon vet något.

Bara för nyfikenhetens skull - Ni som har problem, hur mycket data har ni konsumerat?

Jag ligger på beskedliga 260 MB under de sex senaste veckorna.

sent 40,9 MB
received 351 MB senaste tre veckorna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-26 20:20

Samma problem, blev utkastad kl 1600 fredag. Hade då nyligen (ca 1,5 timme tidigare) uppdaterat term-vt100 och nått annat program i samma veva, möjligt att det var bossprefs.

Har skickat 12,7 MB, mottaget 129 MB. (5 veckor)

Det enda jag uppdaterat sista veckan är VNC och Community Sources. Inget annat.

Fick min i måndags, installerade SwePhone i tisdags. 1 MB skickad, 7 mottagna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-26 20:48

Nu har jag fått igång min iphone på telia edge igen med en temporär lösning. Kika här.

http://hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=34740

Verkar som om 10.0.0.1 dns'en har lagt av och pga en bugg i iphonens dns hantering då använder den sig inte av den sekundära dvs 10.0.0.2

Ursprungligen av wrls:

Nu har jag fått igång min iphone på telia edge igen med en temporär lösning. Kika här.

http://hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=34740

Verkar som om 10.0.0.1 dns'en har lagt av och pga en bugg i iphonens dns hantering då använder den sig inte av den sekundära dvs 10.0.0.2

Intressant. ska testa efter maten!
Det går att pinga både .1 och .2 i alla fall men det betyder visserligen inte att den funkar.

Har någon felanmält .1 dns'en till telia?

Ursprungligen av wrls:

Nu har jag fått igång min iphone på telia edge igen med en temporär lösning. Kika här.

http://hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=34740

Verkar som om 10.0.0.1 dns'en har lagt av och pga en bugg i iphonens dns hantering då använder den sig inte av den sekundära dvs 10.0.0.2

Har haft samma problem som alla andra här i tråden. Gick in och läste ovanstående länk och gjorde som det stod. Nu funkar det igen! Tack för tipset.

Kan det inte vara något (vild gissning) med bossprefs? Jag har också uppdaterat nyligen och har läst någonstans att flera har gjort det ... och sedan dess fungerar inte edge ...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-04-26 20:56

Jag ändrade datakom-profilen på W880:n så att den inte använder Telias proxy, och då funkar det inte att surfa med den telefonen heller. Den säger nåt om kommunikationsfel.

Sätter jag tillbaka proxyn funkar det att surfa igen.

Så jag tror mer och mer på teorin att det verkligen är Telias nät och att det är helt frikopplat från iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 13:49

För mig började det strula i fredags efter lunch, det gick ohyggligt långsamt först för att senare under eftermiddagen helt sluta fungera.

Jag ringde i lördags först och då sade dem att det var något fel här lokalt och att dom jobbade på det, men kan lika gärna sagt det för att slippa mig, för det stod inget om det på deras driftsinformation.

Om man säger vilken telefon det gäller så hänvisar dom en bara till apple, tyvärr.
Efter ha ringt idag igen så lyckades jag övertala dem att det var något fel, så nu har det skrivits en felanmälan, men det skulle ta kanske en vecka att få svar på den.

Men det funkar ju att gå direkt på rena ip adresser, så det borde vara något dns strul.
Dom påstod att det inte fans några andra felanmälningar, så det är kanske läge att några fler ringer.

/F

Bevaka tråden