Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes/Airport Express volymkontroll via fjärr?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har flera Airport Express med tillkopplade aktiva högtalare. Kan jag styra volymen till dessa direkt i iTunes via fjärrkontrollen, eller måsta jag, som jag gör nu, resa mig ur bästa läsfåtöljen och verkligen gå fram till högtalarna och vrida upp/ner volymen manuellt på dessa?

jag skulle vilja kunna ställa in en "master-volym" på förstärkare resp. aktiva högtalare, och utifrån det reglera volymen via Mac-fjärren...

iTunes Inställningar >> Avancerat - där kan du ställa in om du vill ha iTunes kontroll för fjärrhögtalare.

Det funkar i alla fall inte på mitt system...

Jag klickar fram och tillbaka på "tillåt iTunes-kontroll från fjärrhögtalare" utan någon skillnad, och jag klickar fram och tillbaka på "Avaktivera iTunes-volymkontroll för fjärrhögtalare" utan någon skillnad.

Volymen ändras bara på ljudutgången på min MacBook via fjärren, inte på de anslutna AirportExpress högtalarna.

Nej, du kan bara styra ljudvolymen i iTunes och fjärren är väl kanske inte kopplat till iTunes utan till datorns volymkontroll.

1. Leta, det finns säkert något program, sök på Version Tracker eller MacUpdate, som kan vara behjälpligt för att kontrollera detta bättre.

2. Skaffa ett BT-tangentbord som du kan ha med dig till gosiga fåtöljen och styra ljudvolymen genom det istället för fjärren. Då får du ha någon tangentkombination som du kan styra iTunes med förstås.

Volymkontrollsoppa

OK, ja det är ju tre volymkontroller inblandade här:

1) Förstärkarens/aktiva högtalarnas volymkontroll
2) MacBookens volymkontroll ljudutgången
3) iTunes volymkontroll

- och det är bara MacBookens som styrs av fjärren. Tänkte dock inte på att jag kan styra iTunesvolymen från MacBooken i knät eller på fikabordet... Tack!

Ska nu kolla om det blir annorlunda då jag kör iTunes via FrontRow...

Njet FrontRow

Nej, FrontRow-ljudet gick inte alls via AirportExpress, vilken besvikelse!

Lösning: Remote Buddy?

Hittade en - än så länge - bra lösning: tilläggsprogrammet Remote Buddy. laddade hem en 30-dagars testversion. Jag kan där via remoten justera volym och välja fjärrhögtalare. Plus att programmet tydligen kan styra de flesta av mina program på MacBooken...

1
Bevaka tråden