Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny med full disk på Mac Book Air SSD

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Jag har efter ett halv liv med window$ och linux bestämt mig för att testa mac os x.

Sagt och gjort jag köpte en Mac Book Air med extra allt bla solid state drive naturligtvis för att jag skulle få ett så bra intryck av "mac" som möjligt

Jag är den typiska mac-book-air köparen helt klart.

Disken är på 60GB och det är plats jag utan problem klarar mig på men när jag får datorn är halva disken redan full.

Jag gissar att det ligger väldigt mycket filer som inte används kvar från installationen eller så.

Mina frågor är:
1. Hur mycket yta behövs för Mac OS x?
2. Hur gör jag enklast en städning på disken och tar bort sånt jag inte behöver?

Jag är som sagt helt ny på mac och hoppas era svar tar hänsyn till det!

/Fredde

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-16 14:22

Du får helt enkelt installera om.
Jag installerade endast iTunes och iPhoto från iLife, inga språkversioner (inte ens svenska) och sen inga skrivardrivrutiner och inte X11.
Då tar installationen ca 10GB och det är betydligt mer hanterbart. Bara skrivardrivrutinerna har jag för mig ligger runt 5GB(!) Garageband och iMovie/IDVD tar också rejält med gigg vardera.

Oj! Det var som tusan. Men går det inte att avinstallera i efterhand?

He he jag tycker även att 10GB låter mycket men betydligt bättre än 30GB

/Fredde

Ursprungligen av fredde.se:

Oj! Det var som tusan. Men går det inte att avinstallera i efterhand?

Jodå. Det är bara det att en ominstallation förmodligen går mycket fortare jämfört med att behöva plöja sig igenom /Library manuellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 22:04
Ursprungligen av fredde.se:

Oj! Det var som tusan. Men går det inte att avinstallera i efterhand?

Det finns inget inbyggt avinstalleringsprogram i Mac OS X. Dåligt säger vissa, behövs inte säger andra. Men i ditt fall skulle det skulle varit smidigt.

Bäst enligt mig vore ett uninstall-val under varje programs programmeny. Med en varning så klart och kanske valmöjligheter för hur mycket man vill ta bort, tex plist-filer som kan innehålla massor med inarbetade trimningar.

Undrar samma sak här.. Sitter på en macbook pro med 10.4.11..

Vad kan man "rensa undan" utan att behöva göra en ominstallation..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 22:06
Ursprungligen av jurassic579:

Undrar samma sak här.. Sitter på en macbook pro med 10.4.11..

Vad kan man "rensa undan" utan att behöva göra en ominstallation..

Om man inte använder Garageband och iDVD kan man spara ett par GB på att ta bort stödfiler till dessa program.

De ligger i /Bibliotek/Application Support/iDVD och /Bibliotek/Application Support/Garageband.

Ursprungligen av acke:

Om man inte använder Garageband och iDVD kan man spara ett par GB på att ta bort stödfiler till dessa program.

De ligger i /Bibliotek/Application Support/iDVD och /Bibliotek/Application Support/Garageband.

I window$ världen ska ju varje program tas bort med avinstallations program men på macen, är det bara att slänga resp mapp?

Det kanske blir en ominstallation ändå till helgen, något att tänka på eller är det bara att dra igenom?

Var hittar jag program till macen? Tex om jag vill installera apache-webbserver, ligger det på någon skiva (som en linux dist).

Använder man något pakethanteringsystem på mac tex apt eller rpm (linux)?

tack för era svar!

/Fredde

Ursprungligen av fredde.se:

I window$ världen ska ju varje program tas bort med avinstallations program men på macen, är det bara att slänga resp mapp?

Jupp, kasta dem bara. Glöm inte att tömma papperskorgen.

Ursprungligen av fredde.se:

Det kanske blir en ominstallation ändå till helgen, något att tänka på eller är det bara att dra igenom?

Installationsprogrammet är ganska självförklarande. Det ser ut precis som en vanlig installerare och man går igenom ett par korta steg. Det är absolut inte krångligt.

Det du kan tänka på är att om du bara matar in installationsskivan och startar måste du hålla inne C-tangenten för att datorn ska starta från den optiska läsaren.

Ursprungligen av fredde.se:

Var hittar jag program till macen? Tex om jag vill installera apache-webbserver, ligger det på någon skiva (som en linux dist).

Apache följer med vid en standardinstallation och ligger på /usr/sbin/httpd. Du startar och stoppar den enkelt från Delning i Systeminställningar.

Ursprungligen av fredde.se:

Använder man något pakethanteringsystem på mac tex apt eller rpm (linux)?

Jo, fast det finns ingen som följer med. De två vanligaste är MacPorts och Fink.

Ursprungligen av Marcus K:

...

tack för din hjälp! Återkommer om det strular!

Ursprungligen av fredde.se:

Var hittar jag program till macen? Tex om jag vill installera apache-webbserver, ligger det på någon skiva (som en linux dist).

Just den biten har jag inte sysslat med ngt närmare men....

Program till macen hittar man genom en sökning på www.versiontracker.com
Apples egen http://www.apple.com/downloads/ är också ett bra ställe.

Gillar du köpa en hög med mkt bra shareware-program kan du kolla upp Mac-heist (de är på G nu igen). 12 program för 50 USD....

Det finns en mkt bred kunskap i forumet. Söker du ett program så sök lite, hittar du inget skapar du en tråd under "övrig programvara"...

Läste en artikel på MacWorld för någon vecka sedan hur man kunde få en snabbare mac och då var det även med info om onödiga filer i mac OSX som gick att ta bort, samt andra program.

Lång mening!

Återkommer när jag hittar artikeln.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.154470

Gick snabbare än jag trodde

"We can work it out"

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-04-16 22:55

Om man vill ha någon form av avinstallerare till Macen så är AppZapper ett bra alternativ. Den letar reda på alla tillhörande filer ett program har spridit ur sig. Handlar mest om Application Support filer och Preferences. Inget som tar speciellt mycket plats eller drar ner prestandan om man inte startar programmen. Men kan vara onödigt att ha liggandes till program man inte använder. Men tycker man det känns onödigt så är det som du säger. Dra och släpp programmet till papperskorgen. Inga databaser som operativet använder som tar skada av det.

Här hittar du AppZapper

Finns även något gratis alternativ som gör något liknande men glömmer alltid vad det heter då jag själv pröjsat för AppZapper.

Xslimmer eller Monolingual är ju nästan självskrivna val i sammanhanget.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-18 09:30
Ursprungligen av badmojo:

Om man vill ha någon form av avinstallerare till Macen så är AppZapper ett bra alternativ. Den letar reda på alla tillhörande filer ett program har spridit ur sig. Handlar mest om Application Support filer och Preferences. Inget som tar speciellt mycket plats eller drar ner prestandan om man inte startar programmen. Men kan vara onödigt att ha liggandes till program man inte använder. Men tycker man det känns onödigt så är det som du säger. Dra och släpp programmet till papperskorgen. Inga databaser som operativet använder som tar skada av det.

Här hittar du AppZapper

Finns även något gratis alternativ som gör något liknande men glömmer alltid vad det heter då jag själv pröjsat för AppZapper.

AppTrap gör samma sak som AppZapper, fast gratis.

Finns här.

Själv föredrar jag AppDelete...

En sak till. Talsyntesen, rösten "Alex" som återfinns i MacintoshHD -> System -> Bibliotek -> Speech -> Voices -> Alex.SpeechVoice, går att ta bort. 670Mb kan du spara där..

VARNING: UTFÖRES PÅ EGEN RISK!

Ursprungligen av Snabeldrake:

En sak till. Talsyntesen, rösten "Alex" som återfinns i MacintoshHD -> System -> Bibliotek -> Speech -> Voices -> Alex.SpeechVoice, går att ta bort. 670Mb kan du spara där..

VARNING: UTFÖRES PÅ EGEN RISK!

Du kan vara lugn. Det enda som händer är att talsyntesen inte kommer att använda den rösten. Farligare än så är det inte.

Själv är jag lugn men andra kan kanske tycka att det är olämpligt att pilla i systemets inre delar.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-04-21 09:15

kort o gott, när man installerar os x så får man alltså möjligheten att välja bort en massa grejjer som man inte vill ha?

//tim

Ursprungligen av tim-:

kort o gott, när man installerar os x så får man alltså möjligheten att välja bort en massa grejjer som man inte vill ha?

Ja, i en av dialogrutorna som passeras under installationen finns en knapp som heter "Customize" ("Anpassa" heter den nog på svenska). Där kan man välja bort bl.a språk, skrivardrivrutiner och applikationer.

Skumt.. Jag hade ingen Alex-röst.. Bara massa andra och jag har inte tagit bort den innan...

Ursprungligen av jurassic579:

Skumt.. Jag hade ingen Alex-röst.. Bara massa andra och jag har inte tagit bort den innan...

Den kom med först i 10.5 så om du har 10.4 eller tidigare har du den inte.

Ok..Tack tack...

1
Bevaka tråden