Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Igen: Varför får man diskutera Jailbreak men inte OSx86?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-16 14:29

Jag hittade en mycket intressant diskussion här i Feedback idag. Den startades igår, men har tyvärr redan hunnit stängas.

Det handlar om en diskussion om varför vissa ämnen är tillåtna på 99mac och andra inte är det. Alla i diskussionen verkar överrens om att moderatorerna och ägarna får bestämma reglerna för forumet som de vill, men det enda trådskaparen frågade efter var en motivering till varför två specifika ämnen (upplåsning av iPhones samt att köra Mac OS X på hårdvara från andra än Apple) behandlades olika. Det ena får tydligen inte diskuteras, medans det andra får det.

Oavsett hur olika eller lika ämnena är rent tekniskt (när begår man brott, när är det ett regelbrott mot användarvillkoren, när är det tillåtet) så borde ni moderatorer kunna ge en klar och tydlig princip om hur ni behandlar olika diskussionsämnen. Dels för att alla moderatorer borde behandla olika trådar efter samma principer, dels för att kunna ta beslut om nya ämnen som vi ännu inte sett diskussioner om.

Jag måste säga att jag blev mycket förvånad förra året när det plötsligt var okej att diskutera iPhone-upplåsning här på 99mac. Under alla mina år här har det alltid varit tabu att prata om piratkopiering och annat som bryter mot Apples användarvillkor. Det har varit konsekvent och tydligt. Man kan tycka vad man vill om det, men det har som sagt varit konsekvent och tydligt.

Men efter iPhonen hände något och det känns som vi har ett konstigt undantag nu och jag tror precis som några nämt i den tidigare tråden att allt har att göra med att någon eller några inom 99mac har ekonomiska intressen för att tillåta iPhonediskussioner.

Av denna anledning hade det varit väldigt intressant att få höra ett officiellt svar på frågan som trådskaparen av den förra (nu stängda) tråden ställt, så att om det skulle bero på ekonomiska intressen kan vi användare ha detta i åtanke när vi läser på forumet.

Jag upprepar helt enkelt frågan och hoppas att diskussionen kan föras vidare:

Varför får man diskutera Jailbreak men inte OSx86?

Den ursprungliga tråden

Den stängdes ju med argumentet att denna typ at diskusioner drar en löjens skimmer över 99.se

Kanske dax att vara lite konsikventa då. Får man inte diskutera OSx86 så ska det inte kunna diskuteras hur man olagligt knäcker in iphone heller.

Så var nu vänliga och stäng alla diskusioner som rör jailbreak av iphone.

Om du läser hela tråden så framgår det rätt klart varför vi tillåter diskussioner runt jailbreak och varför vi inte tillåter diskussioner kring OSX86.

Låser tråden.

Ett tråkigt svar:
Det behövs ingen motivering. Forumledningen har bestämt att det är så, och då är det så.

Ett något mer konkret svar:
- Att låsa upp en iPhone är inte piratkopiering, och inget brott mot något licensavtal. Det enda som "bryts" när man låser upp en iPhone är att man förverkar garantin.
- Att köra OSx86 är ett brott mot Apples EULA, och därför är detta inte ett tillåtet samtalsämne på 99.se.

1
Bevaka tråden