Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Med tanke på att det fungerar både med TELE2 och TELENOR så har jag inte så stort förtroende för Telia tekniker dock... (läser man hela tråden, så är det en MYCKET stor majoritet som just har problem med endast Telia trots att alla operatörer kör med GSM 900/1800)

Telias tekniker har gjort mätningar vid min bostad igår (fredag), efter mätningar runt min bostad (centrala lund) har man sett att signalen som skall ligga på 0 optimalt ligger och pendlar mellan 0-8 väldigt mycket... och att man skall kolla stationerna så att alla sändare/mottagare är ok, enligt teknikern händer detta ganska ofta att dessa ej "larmar" trots att de är defekta... (dåligt underhåll?, Telia i ett nötskall enligt mig)

Skall kanske nämna att jag har samma problem med min SonyEricsson K800, inga problem med TELE2 på denna heller...

Så för mig är det solklart nätet, och jag tror inte att jag är ensam om detta...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-13 15:03
Ursprungligen av freejack4051:

Med tanke på att det fungerar både med TELE2 och TELENOR så har jag inte så stort förtroende för Telia tekniker dock... (läser man hela tråden, så är det en MYCKET stor majoritet som just har problem med endast Telia trots att alla operatörer kör med GSM 900/1800)

Telias tekniker har gjort mätningar vid min bostad igår (fredag), efter mätningar runt min bostad (centrala lund) har man sett att signalen som skall ligga på 0 optimalt ligger och pendlar mellan 0-8 väldigt mycket... och att man skall kolla stationerna så att alla sändare/mottagare är ok, enligt teknikern händer detta ganska ofta att dessa ej "larmar" trots att de är defekta... (dåligt underhåll?, Telia i ett nötskall enligt mig)

Skall kanske nämna att jag har samma problem med min SonyEricsson K800, inga problem med TELE2 på denna heller...

Så för mig är det solklart nätet, och jag tror inte att jag är ensam om detta...

Ohh vad jag hoppas att de hittar källan till problemet. Bytte precis över till telia och är "fast" så det är så störigt att det suger här i Lund. Hade farsan på besök i helgen och hans iphone (med telia) betedde sig precis lika dåligt som min trots att han "aldrig tappat några samtal tidigare"

Oavsett vad så tycker jag att Telia har viss skyldighet att ge support till betalande kunder. Kräver inte att de ska lösa det, men att nonchalerar det tjänar ingen på. Ligger i deras intresse att den mest omtalande telefonen på marknaden fungerar i deras nät. Har säkert gett förklaringen att "telia strular med iphonen" närmare tjugo gånger när jag tappat samtal och ger inget vidare bra rykte för telia.

För skoj skull provade jag slänga i beta firmwaren 225c med pwnage och det blev ingen förbättring. Hade en förhoppning att det kunde varit löst, men det var tyvärr inte fallet...

Jag bor i kina/Beijing och kör min iPhone med 3G telia sim, har gått vägen från 1.0.2->1.1.1->1.1.2->1.1.3. Jag har alltid problem i Stockholm/Fridhemsplan där jag brukar bo när jag kommer till sverige. Samtal bryts och när jag ska ringa igen så får jag två korta tut-tut signaler och så brukar det funka på tredje.

Hur funkar det i CMCCs nät då, jo har haft ett samtal som har bryts sedan i oktober även om jag har kastats ut och in i China Unicom och CMCCs nät när jag inte snackar telefon. Men vems felet är att det inte funkar- det vet inte jag

Mer och mer talar för NÄTET som sagt...

Nej, jag har inte haft ett enda samtal som brutits sedan jag uppgraderade BL till 4.6 och körde Pwnage Tool. Dock har jag, precis som flera andra, då och då problem med att jag inte hörs på andra sidan. Själv brukar jag höra den jag pratar med helt klart, medan de ropar "hallå" åt mig ett par gånger. De här "avbrotten" brukar bara vara nån sekund, så det går ju att leva med.

En kommentar till situationen i USA: Jag vistas en hel del där (dock ej med min iPhone än så länge) och vet att det är ORDENTLIGT med problem med nedkopplade samtal i AT&T:s nät, oavsett telefon eller var man befinner sig. Lika illa är det med t.ex. Cingular. Jag tror att amerikaner helt enkelt är mycket mera vana vid att samtal kopplar ner, så att iPhone gör det är ingen större överraskning för dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 08:06

Märkligt!
Jag har ALDRIG haft ett tappat samtal! Har Tele2 i Sverige och DTAC (som samarbetar med Telenor) i sydost Asien. INGET tappat samtal varken med 1.0.2-->1.1.1-->1.1.2-->1.1.3 med min 8GB och 1.1.3-->1.1.4 • 4.6 PWNAGE 16GB. Som sagt Aldrig ett tappat samtal eller andra avbrott på ett år nu snart. Telefonerna inköpta i Asien.

Nämnas skall i sammanhanget att jag vistas mestadels i sydost Asien och har även använt andra simkort i grannländerna typ Malaysias (Maxis telecom). Inga avbrott/tappade samtal!

Varit i Tyskland hela helgen, inte ett enda tappat samtal...

Vad ni missar är nog att det inte ALLTID sker och definitivt inte överallt!
Inne på mitt rum finns det två ställen där det brukar alltid brytas och det gör det typ hälften av alla gånger jag är där.
Jag har väldigt svårt att skylla på telia då dessa problem INTE uppstår på andra telefoner, jag har aldrig hört talas om tappade samtal innan iphone så säg inget om det!
Om jag känner apple vid det här laget lär vi inte få se någon fix på det här, bara hoppas att den nya versionen (3G versionen) har detta fixat ifrån början för annars kan vi glömma det där också.
Sjukt hur instängt och sega apple är med att fixa saker och ting.

Skall nämnas att det är långt ifrån bara iPhone som tappar samtal... (jobbar för grossist inom It/tele och har testat VÄLDIGT mycket olika mobil telefoner)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-14 13:26
Ursprungligen av freejack4051:

Skall nämnas att det är långt ifrån bara iPhone som tappar samtal... (jobbar för grossist inom It/tele och har testat VÄLDIGT mycket olika mobil telefoner)

Det är inte "tappade samtal" som är problemet, det är frekvensen av tappade samtal....
Tappar andra mobiler lika många/ofta?

Metalic,

Rätt hårt att kritisera Apple för att deras produkt inte funkar på en marknad de inte säljer sin produkt till och på väldigt specifika platser (Lund, Fridhemsplan tex) i ett nät hos en operatör som de inte officiellt använder. Hade det däremot varit i USA så hade jag varit grymt irriterad på både dem och AT&T

Ursprungligen av jacoblo33:

Metalic,

Rätt hårt att kritisera Apple för att deras produkt inte funkar på en marknad de inte säljer sin produkt till och på väldigt specifika platser (Lund, Fridhemsplan tex) i ett nät hos en operatör som de inte officiellt använder. Hade det däremot varit i USA så hade jag varit grymt irriterad på både dem och AT&T

Förlåt men hur kan det användas som en ursäkt? Jag förstår inte det. Är iPhone en TELEFON? ska den köra samma spec som alla andra Telefoner? Jag tycker också iPhone är en helt sjukt underbar mojjäng men försvara inte Apple genom att säga att bara för att den inte säljs i Sverige ska den inte behöva funka. Att det är väldigt specifika platser kan jag hålla med om, men det är lite roligt att nästan hela Sverige är drabbad! jag bor i Göteborg och har problem. Kompisar i värmland har också problem. Telias stationer kan inte ha fel på så många ställen.
Är förbannad faktiskt att jag torskar så mycket efter Apple, alltid är det något som skall vara fel med produkterna (Offtopic of course).

jag har på sin höjd tappat 10 samtal under dom senaste 5åren, med främst SE telefoner, så att de ställer jag mig högt tveksam till, visst kan de kanske hända någång, men inte som man läst här om 15-20 tappade samtal om dagen, så de är främst kombinationen Telia/iPhone som de klickar nånstans, å då främst på vissa platser verkar de som

Här måste jag nog ändå hålla med metalic lite. Även om Apple inte släppt iPhone i Sverige än, så är det ju en MOBIL telefon de lanserat. Ska man inte kunna resa utomlands med den utan att den funkar, eller? Det måste ju bara vara dålig testning av Apple.

Om vi backar tillbaka lite istället för att skylla på någon.

1. Vad?
2. Var?
3. Vilka?
4. Varför?

Svaren blir följande:
1. Samtal kan inte kopplas upp alt tappas
2. Ofta och återkommande på platser med tätt placerade master och bra signalstyrka
3. Användare med iphone och telia är klart överrepresenterade
4. En av punkterna vi inte har svar på dock vet vi att förfarandet vid nytt samtal och handover är gemensamt. Vi vet också att tidigare revisioner av apples mjukvara kraschade vid samma situation som den nu bara tappar samtalen.

Vad mera kan vi tillföra debatten?

Ursprungligen av petterf:

Om vi backar tillbaka lite istället för att skylla på någon.

1. Vad?
2. Var?
3. Vilka?
4. Varför?

Svaren blir följande:
1. Samtal kan inte kopplas upp alt tappas
2. Ofta och återkommande på platser med tätt placerade master och bra signalstyrka
3. Användare med iphone och telia är klart överrepresenterade
4. En av punkterna vi inte har svar på dock vet vi att förfarandet vid nytt samtal och handover är gemensamt. Vi vet också att tidigare revisioner av apples mjukvara kraschade vid samma situation som den nu bara tappar samtalen.

Vad mera kan vi tillföra debatten?

bra uppstyrningsförsök, håller med.

Ursprungligen av petterf:

Om vi backar tillbaka lite istället för att skylla på någon.

1. Vad?
2. Var?
3. Vilka?
4. Varför?

Svaren blir följande:
1. Samtal kan inte kopplas upp alt tappas
2. Ofta och återkommande på platser med tätt placerade master och bra signalstyrka
3. Användare med iphone och telia är klart överrepresenterade
4. En av punkterna vi inte har svar på dock vet vi att förfarandet vid nytt samtal och handover är gemensamt. Vi vet också att tidigare revisioner av apples mjukvara kraschade vid samma situation som den nu bara tappar samtalen.

Vad mera kan vi tillföra debatten?

iPhone till salu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 18:28
Ursprungligen av petterf:

Om vi backar tillbaka lite istället för att skylla på någon.

1. Vad?
2. Var?
3. Vilka?
4. Varför?

Svaren blir följande:
1. Samtal kan inte kopplas upp alt tappas
2. Ofta och återkommande på platser med tätt placerade master och bra signalstyrka
3. Användare med iphone och telia är klart överrepresenterade
4. En av punkterna vi inte har svar på dock vet vi att förfarandet vid nytt samtal och handover är gemensamt. Vi vet också att tidigare revisioner av apples mjukvara kraschade vid samma situation som den nu bara tappar samtalen.

Vad mera kan vi tillföra debatten?

Batteristatus!
Det har varit uppe förut och jag kan efter en (utlovad) liten ministudie hemma i min lägenhet (där det är problem med tappade samtal) konstatera att med full batteristyrka tappar jag inga samtal. Mellan 100% och 85% inga problem (mäter med Batter Info 1.0), under 85% börjar problemen och när man kommer ned mot 60 % då är det direkt uppenbart! Hjälper inte att stoppa i USB-sladden utan batteriet måste ligga över 85%!

Så är det för mig iallafall.

Mvh Tybalt

Ursprungligen av tybalt:

Batteristatus!
Det har varit uppe förut och jag kan efter en (utlovad) liten ministudie hemma i min lägenhet (där det är problem med tappade samtal) konstatera att med full batteristyrka tappar jag inga samtal. Mellan 100% och 85% inga problem (mäter med Batter Info 1.0), under 85% börjar problemen och när man kommer ned mot 60 % då är det direkt uppenbart! Hjälper inte att stoppa i USB-sladden utan batteriet måste ligga över 85%!

Så är det för mig iallafall.

Mvh Tybalt

Ja vi borde testa detta mera för att se om det ligger något i tankar som författaren/läraren hade som tes.

Jag provade igår med en fulladdad (95%) att åka till jobbet samma rutt jag alltid tar och den kastade ut mig från samtalet vid samma ställe som den alltid gör. Ska se om jag kan testa med att köra den från cigguttaget och se vad som händer.

updates? har knappt problem med brutna samtal längre...ser dock att signalen försvinner(väldigt sällan) en kort stund(i samtal så resulterar det i att det under en tid blir väldigt dåligt ljud i telefonen.

Jag kan ge en uppdatering.
Provade att passera platsen där jag alltid tappar samtal med en fulladdad telefon.
97% - blev nerkopplad.

Åkte samma rutt dagarna efter men nu stod kapaciteten på runt 60%
Blev inte nerkopplad...
Bara för att dagen efter koppla ner mig igen då den stod på 50%.

Ursprungligen av petterf:

Jag kan ge en uppdatering.
Provade att passera platsen där jag alltid tappar samtal med en fulladdad telefon.
97% - blev nerkopplad.

Åkte samma rutt dagarna efter men nu stod kapaciteten på runt 60%
Blev inte nerkopplad...
Bara för att dagen efter koppla ner mig igen då den stod på 50%.

ok trodde nästan det då jag absolut inte upplevt att detta skulle påverka men alla teorier är intressanta när man famlar i mörkret.

bra att du tog dig tid iaf

Har inte haft ett enda nedkopplat samtal sen uppdateringen. Dock många "tillfälliga avbrott" då tydligen den på andra sidan inte kan höra mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 13:29

Jag har haft väldigt många nedkopplade samtal, med Telia Halebop (gammalt 2G kort)
Bytte till ett Telia Refill (3G) i samband med nummerbyte (använde mitt privatanr på förra jobbet), med samma resultat. Likadant med mitt nya Halebop 3G SIM. När Pwnage Tool släpptes använde jag det och uppgraderade min iPhone till 4.6 med Neuter (nedgraderade innan med ziPhone). Efter detta har jag inte tappat några samtal.
Verkar som Pwnage Tool har löst problemet även för mig hur konstigt det än låter

/Jens

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-21 15:18
Ursprungligen av jensik:

Jag har haft väldigt många nedkopplade samtal, med Telia Halebop (gammalt 2G kort)
Bytte till ett Telia Refill (3G) i samband med nummerbyte (använde mitt privatanr på förra jobbet), med samma resultat. Likadant med mitt nya Halebop 3G SIM. När Pwnage Tool släpptes använde jag det och uppgraderade min iPhone till 4.6 med Neuter (nedgraderade innan med ziPhone). Efter detta har jag inte tappat några samtal.
Verkar som Pwnage Tool har löst problemet även för mig hur konstigt det än låter

/Jens

Hur lång tid har det gått sedan du körde Pwnage Tool? Och vilken firmware kör du nu?

Hej!
Jag hade detta prob med klippta samtal med en P1i och företags abbonemang. då hade jag 3g funktionen igång men efter långt tids fundering stängde jag av 3g å då fungerande P1i utmärkt
Sen köpte jag en iphone för ca 2 mån sedan och i början fungerade iphonen utmärkt, hade då mitt företags telia simkort i, men sen började problemen med klippta samtal. Och nu har jag bytt tillbaka till P1i med avstängd 3g men då börjar problem med klippta samtal även på denna. Det låter som nåt fuffens som telia håller på med även om de inte erkänner det.
Vet ej om detta hjälper er något.
Ha de gött!! mvh /Andreas

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-21 22:40

Jag har varit med om detta ett par gånger på ett halvår nu.
I förrgår var jag på ett ställe jag inte besökt sen i somras och där kunde jag inte tala i en minut utan att det kopplades ner, tre gånger i följd.

För mig verkar det helt klart vara problem på vissa platser.

Jag ska ta med en annan kille och låta honom testa med hans iPhone när jag hinner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-23 09:24

okej. nu har jag pwnat min telefon.
inte ett enda tappat samtal än så länge, där det tidigare skedde nästan hela tiden - särskilt under längre samtal. jag pwnade i torsdags förra veckan. och att den låste sig helt utan anledning vid "slide to unlock"-skärmen har även det gett med sig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 14:04

Ok, då återstår bara att du kommer över på en kopp kaffe i min lägenhet för de slutgiltiga testerna! Klarar den att inte tappa samtal på den platsen så är den definitivt botad!

Skämt å sido...

Har vi några bra testpunkter som ligger på offentliga platser där vi tappar samtal?

Ett ställe i Stockholm är brofästet till Strömbron på kungsträdgårdssidan och då på vänster sida när man går över bron och kommer från Kungsträdgården (Alldeles i början av bron alltså).

Ni som har vägarna förbi kan väl slå en pling till någon och se om samtalet påverkas.

Förmodligen så måste man träffa ganska rätt på en viss punkt, kan tänka mig att det inte får "diffa" så många meter, men testa gärna om ni har vägarna förbi.

Mvh Tybalt

Bevaka tråden