Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag bort Edge och GPRS från en iPhone

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!!

Behöver hjälp att ta bort min datatrafik från min iPhone, har fått en sjukt dyr mobilräkning två ggr nu.
Eftersom den inte frågar när jag den går över och går på gprs eller edge eller wiFi så har jag ingen koll alls!!
Min räkning är inget att leka med, ringde COMVIQ för att be dom spärra datatrafiken men det kunde dom inte göra. Då frågade jag om hjälp att stänga av min datatrafik på mobilen men hon kunde tyvärr ej guida mig.

Kan nån vara snäll och hjälpa mig?!

TACK!

// en fattig tjej

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 14:35

eftersom du ändå har comviq och verkar använda data rätt mycket så teckna till deras data-abbonnemang för 99:- månaden. Då har du "fri" tillgång till data när som.

Ursprungligen av Trineo:

eftersom du ändå har comviq och verkar använda data rätt mycket så teckna till deras data-abbonnemang för 99:- månaden. Då har du "fri" tillgång till data när som.

Va?!!?
__39:-__ betalar jag i månaden till tele2/comviq.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-04-10 14:52

Om man inte har någon APN definierad i inställningarna ska väl aldrig GPRPS fungera i huvud taget? Jag var ju tvungen att ställa in det för att de skulle fungera.
Och å andra sidan... du ser ju där uppe om den laddar data ifrån GPRS eller från WiFi.
Om jag drar igång Safari eller liknande och ser att den börjar ladda GPRS så stänger jag av direkt... för att öppna med WLAN. Surfar dagligen nästan och får väl gprs-räkning på 10:- för det jag surfat med avsikt

Du kan ju gå inte på inställningar->Allmänt->Nätverk och slå av EDGE-roaming.
som soft säger så kan du ju ta bort APN inställningarna i samma väg.
inställningar->Allmänt->Nätverk ->EDGE och ta bort det som står där

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 15:19

theplague: jo, men då får du 1gig... själv har jag full fräs (3G, vilket inte har nån betydelse på iphone) upp till 5gig och sen drar de bara ned hastigheten.

http://www.tele2.se/tillaggstjanster-datapaket.html

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-10 15:24

Installera BossPrefs och stäng av EDGE. Klart. Du hittar BossPrefs i Installern.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Installera BossPrefs och stäng av EDGE. Klart. Du hittar BossPrefs i Installern.

//Rob

Är du säker?
Tar den bort Gprs då?

Jag har tagit bort EDGE nu iallfall.
hur vet jag om jag surfar på Wifi och när vet jag om jag surfar på tele2/comviq?

Ursprungligen av Trineo:

theplague: jo, men då får du 1gig... själv har jag full fräs (3G, vilket inte har nån betydelse på iphone) upp till 5gig och sen drar de bara ned hastigheten.

http://www.tele2.se/tillaggstjanster-datapaket.html

Jo, men hur ofta kommer du upp över 1gig med iPhone?!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-10 16:13

EDGE kvittar så länge du kör med Tele2... enbart Telia som har EDGE i sverige.

theplague: kör inte med iphone själv... men abbonnemangen har jag hyffsad koll på.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-10 16:48

Eftersom EDGE/GPRS är samma sak så när du stänger av EDGE med BossPrefs så är det avstängt och du kan inte surfa över det. Om du inte tror mig stäng av EDGE och Wifi och prova att surfa.

//Rob

Som Rob säger så är det enklaste sättet att använda Boss Prefs, eller sätta blankt på APN. Data roaming gör ingen skillnad såvida man inte är i utlandet.

Men hur ser jag att VAR jag surfar PÅ??

Ursprungligen av andreita100:

Men hur ser jag att VAR jag surfar PÅ??

Va?!?
Menar du EDGE/GPRS-symbolen eller WIFI-symbolen bredvis operatörsnamnet?

Alltså, sådana här grundläggande grejen läser väl folk manualen( http://manuals.info.apple.com/en/iPhone_User_Guide.pdf ) för att känna till eller?
Är det här forumet en manual för allt grundläggande runt iPhoneanvändandet?

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-04-10 21:18
Ursprungligen av andreita100:

Men hur ser jag att VAR jag surfar PÅ??

Upp till vänster på din iPhone statusrad.
WiFi = ett par staplar
Edge = En blå fyrkant.

Du kan inte missa det....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-11 04:40
Ursprungligen av andreita100:

Men hur ser jag att VAR jag surfar PÅ??

Spelar det någon roll? När du väl gar stängt av EDGE så kan du surfa endast över wifi. Har du ingen wifi kan du inte surfa eller komma åt internet.

//Rob

Ja, det spelar nu roll därför nu har köpt sånt där brebandpaket på comviq.
Så nu vill jag veta, vad betyder:

En blå fyrkant längst upp till vänster?
Vit fyrkant?

Ursprungligen av andreita100:

Ja, det spelar nu roll därför nu har köpt sånt där brebandpaket på comviq.
Så nu vill jag veta, vad betyder:

En blå fyrkant längst upp till vänster?
Vit fyrkant?

Återigen, läs m a n u a l e n!!!:
http://manuals.info.apple.com/en/iPhone_User_Guide.pdf

1
Bevaka tråden