Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken är bäst? BootCamp, VMware Fusion, Parallels eller CrossOver ?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har egentligen ingen nytta av Windows (har någon?) men tycker att
man borde väl testa lite på MacBooken, men innan jag börjar tänkte
jag kolla vad folk tycker om de olika alternativen:

- Boot Camp
- VMware Fusion
- Parallels
- CrossOver
- GuestPC (?)

Tänkte köra Windows XP SP2

Bootcamp som jag ser det. men det beror mycket på vad du ska göra.

BootCamp innebär väl omstart i annat läge medan de andra kan köra bredvid ?!

Antar att fördelen är att Windows (eller Linux...) har datorn själv,
men nackdelen att man inte kan jobba samtidigt som man gjorde
i Virtual PC...

ja, du måste boota om för att starta i win då. (hålla ner alt-knappen vid omstart)

Anledningen att jag valde bootcamp efter att ha testat Paralells var att jag har bootcamp för at spela. Paralells drivrutiner för grafik är mycket begränsade. Fick aldrig helskärm på en 24" imac. Det får jag med bootcamp och de drivrutiner som du installerar via mac-cdn.

Ska man bara köra word eller testa saker via win så räcker det att köra virutuellt. Ska man spela på datorn så är troligen bootcamp det bästa.

Det finns lite skillnader mellan alla, ursäkta mig om jag skrivit fel om något av alternativen:

parallels: Emulerar windows men kan ha program som sitt eget OS X Fönster
vmware: emulerar windows OS i ett fönster
bootcamp: ingen emulering, kör windows likadant som en windows dator. alltså måste du starta om datorn. Snabbaste och mest kompatibla sättet för att använda windows program på din mac.
crossover: emulerar inte windows OS, utan emulerar windows API vilket eliminerar att köpa windows utan du köper bara programmet och kör igång. Dock funkar inte detta med alla program som de ska, men har du tur så har det fått tillräckligt stöd. Det kräver heller inte mycket av datorn, då det inte behöver köra igång ett helt annat operativsystem.

Själv körde jag bootcamp för Guild Wars, men tillslut testade jag crossover. Crossover 6 funkade sådär, men Crossover 7 games funkar riktigt bra.

Lycka till och testa dig fram. Finns testversioner av de flesta programmen förutom bootcamp då.

Edit: glömde säga, Guest PC ser väl rätt okej ut, men inget jag hört talas om innan.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

parallels: Emulerar windows men kan ha program som sitt eget OS X Fönster
vmware: emulerar windows OS i ett fönster.

Om du menar att man kan ha ett Windows-program som om det vore ett OSX-fönster, utan att ha Windows-skrivbordet framme, så funkar det i VMware också.

Jag kör Bootcamp och har även VMWare installerat som använder sig av Bootcamp partitionen.
De gånger jag behöver all kraft åt Windows startar jag om annars kör jag via VMWare.
Funkar perfekt för mig.

En rättelse till alla intressanta inlägg:

Det är ingen emulering alls.

Datorn kör ju Intel processor som Windows använder och det är ett
äkta Windows operativ system som körs.

Emulering är när man kör en annan processor i mjukvara ovanpå
den andra processorn, eller ett omskrivet operativ system istället
för den ursprungliga.

Kolla definitionen av emulering.

SoftWindows och Virtual PC emulerade x86 processorn, medan den
nu defunkta Executor av ARDI emulerade själva Mac operativsystemet.

Ja, virtualisering är väl den rätta benämningen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Virtualisering

Ja, fast om wikipedia är rätt ställe att leta *fakta* är ju en annan diskussion...

Kollade vad som stod om emulatorer, och det styrkte bara mitt argument.

SN

Måste erkänna att det känns som att man måste testa alla, om bara för intresses skull.

)

Jag är väldigt nöjd med Fusion.

Jag köpte Parallells i höstas, men när jag läste på forum om hur mycket strul det var med nya verisonen så installerade jag det alldrig utan köpte Fusion istället.

Fråga: När det sägs den senaste versionen av Parallels, är det 3.0 som menas då?

Jag tänkte installera 3.0 - undrar om det är någon som direkt avråder mig att göra det?
(har Vista Ultimate Edition - och hoppas det ska kunnas köras problem fritt)

Dator: MBP 2.6 ghz - 4gb ram - 7200rpm hdd - 512mb grafik



mvh
/Bill

Finns det ingen som har lite tips eller info ang Parallel Desktop 3.0???

...någon måste ju rimligtvis kunna ge mig en hint.

/B

Själv startar jag om från Windows skivan och installerar Windows på en separat partition och när man stoppar in OS X.5 skivan fixas alla drivrutiner och allt är 100% utan begränsningar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-11 19:50

Eller varför inte köra med Sun VirtualBox??
Den finns gratis att lasta hem från Suns hemsida.

1
Bevaka tråden