Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra ren en PM G5 1.8GHz invändigt?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en begagnad Power Mac G5 single 1.8GHz (June 2004 tror jag att det är).
http://www.apple-history.com/body.php?page=gallery&model=g5_june_04&performa=off&sort=family&order=DESC

Skulle behöva göra ren den från damm i processorkylaren. Min har ingen fläkt framför processorn utan endast mot baksidan av lådan. Den skulle också behöva rengöras.

Kan jag plocka av den stora plåt- och plastkåpan som det står G5 på?
Och i så fall hur?

Svarar mig själv.

Ser inte helt lika ut på min men nästan.
http://sharpeningbeneath.com/g5guide/

Plastpluggen var lika djäv**g att ta bort som killen på länken beskriver, men nu är datorn dammfri och luften har fri passage igenom.

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Kan jag plocka av den stora plåt- och plastkåpan som det står G5 på?
Och i så fall hur?

Menar du kylflänsen? Tänk i så fall på att du måste byta kylpasta innan du sätter tillbaka den, för värmeledningens skull.

Plocka inte bort något - koppla ut strömmen och dammsug.
Börja där innan du går lös med skruvmejseln.

Jamen. Jag gillar att gå lös med skruvmejseln! O:-)

Eller mer så här:
Varför inte ta bort fläktar och annat som går lätt att plocka ur?
G5:an är ju smart byggd med lösa moduler för fläktar och luftstyrning.
Jag använder antistatband, och är naturligtvis försiktig. På det viset kan jag rengöra fläktblad och annat som smutsen sitter fast på utan att riskera att förstöra något.
Kylflänsen ska naturligtvis sitta kvar.

Jag hade tex aldrig fått ut dammråttorna som bodde framför nätaggets fläktar om jag inte hade tagit bort plåten mellan nätagg- och processorzonen.

Dammsugaren är jag mer försiktig med då den kan generera statisk elektricitet.

1
Bevaka tråden