Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB -> AppleTalk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-11-06 12:32

Hej forumet.

Jag har fått tag i en fin gammal CalComp A3-laserskrivare (från 1993) som jag nu vill koppla till min vita iBook. Problemet är bara att skrivaren endast har en serieport, en parallellport samt en AppleTalk-port.

Hur göra? Några tips?

Hitta en adapter låter ju som en normal lösning men det är inte så enkelt som man kan tro.

Många drivrutiner är inte så flexiblet skrivna så att de kan prata med tex en skrivare via en adapter vilket kräver nya drivrutiner. Ibland medföljer dessa med adaptern och då kan det uppstå ett nytt problem efter en tid och det är att dessa drivrutiner erfarenhetsmässigt inte uppdateras per automatik.

Så, jag skulle kolla med tillverkaren om de har adaptrar/drivrutiner för det första.

Sedan finns det parallellport till USB adapter men det är inte säkert din skrivares drivrutin fungerar med den.

Det finns också Appletalk till Ethernet (Farallon hade sådana förut) men det är återigen inte säkert att det fungerar med din skrivares drivrutin. Har skrivaren Postscript så kanske det fungerar.

Ett annat alternativ är att använda en beige G3 och koppla in skrivaren i den eller en PC (hmmm) och överföra skrivarjobb till dessa och sedan skriva ut.

Har också för mig att det finns en kommersiell programvara som påstår sig ha massa skrivdrivarrutiner för PC-skrivare, minns tyvärr inte namnet på den men en sökning hos versiontracker på tex parallell och printer kanske visar något.

Det bästa alternativet är nog, med tanke på hur mycket jobb det kan innebär att jaga drivrutiner och adaptrar, att helt enkelt köpa en ny skrivare.

/Ola

  • Oregistrerad
  • 2002-11-06 14:24
Citat:

quote:Det bästa alternativet är nog, med tanke på hur mycket jobb det kan innebär att jaga drivrutiner och adaptrar, att helt enkelt köpa en ny skrivare.

Det är ungefär dit jag har kommit också...

Jag har en gammal Apple LaserWriter 4/600PS och jag kör via en gammal PB som funkar som LocalTalk-brygga. Har provat en adapter (kommer inte ihåg fabrikat), men det gick inte, berodde nog på LocalTalk.

Min TiBook är ansluten till en AirPort-station, som är kopplad till en hubb med mitt ADSL samt en gammal Powerbook 500. Den har en programvara från Apple som heter LocalTalk Bridge. Så den skickar LocalTalk signalen vidare ut på ethernet.

Det funkar riktigt bra. Har stängt av skärmen på PBn och stoppat in den under skrivbordet. Nu kan det ju säkert fortfarande bli problem med drivrutin. Antar att min Apple har bättre stöd i OSX än vad din CalComp har. Men ge inte upp, det går säkert att lösa (om du nu har en gammal dator över såklart...)

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-06 20:05

Du behöver en Dayna EtherPrint. Jag har haft flera sådana, funkade skitbra med typ LaserWriter IIf som inte hade Ethernet men LocalTalk. Jag kan se om jag hittar en till (det fanns många här på universitetet när man började övergången från LocalTalk till Ethernet).

  • Oregistrerad
  • 2002-11-14 12:56

Japp, nu funkar det. Jag har fått tag i en Dayna Mini EtherPrint. Den har t o m koaxialnätverksanslutning så att jag kan skriva ut från en gammal LC 475:a.

Synd bara att skrivaren är så långsam. Men det är A3!

1
Bevaka tråden