Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rött blir morotsfärgat vid utskrift

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-29 20:12

Har gjort en Word-mall med en logga i png-format på min mac (PowerBookG4, 10.4) och där loggans färg bara består av rött (RGB 255,0,0). När dokumentet skrivs ut från en mac (Word 2004) så blir loggan mer morotsfärgad än röd. Skrivs det ut från en PC (Word 2003) så blir det en röd färg som det skall.

Loggan är exporterad från Illustrator (CS3) från en eps till PNG och ingen av filerna innehåller någon färgprofil. Har öppnat upp png-filen i GraphicConverter för att verifiera att färgen är rätt och det är den. Har testat med att stänga av ColorSync, göra färgkonverteringen i skrivaren men loggan blir fortfarande morotsfärgad. Men om jag monterar png-filen i ett InDesign-dokument och skriver ut det och gör färgkonverteringen i skrivaren så blir det rätt.

Har även testat att infoga eps-filen i Word-dokumentet och då blir det rätt färg. Nu kan vi inte använda eps i mallen eftersom pc-datorerna inte skriver ut med postscript. Är det någon som har en ide vad det är som spökar eller vad jag kan göra för att fixa till det?

Har du testat att stänga av färgkonverteringen i skrivaren?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-30 11:56

Jag har testat både med "Standard" och "I skrivaren" för ColorSync i utskriftsdialogen men resultatet har varit det samma. Jag har inte ändrat någon inställning på själva skrivaren men skall kolla på måndag hur man gör detta.

1
Bevaka tråden