Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs systemunderhåll?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns ju en uppsjö av program som Onyx m.fl. som ska underhålla systemet åt dig. Finns det mening med dessa, klarar inte os x själv av att reda upp de härvor som kan dyka upp?

"Nej" verkar väll alltså vara det generella svaret från dem som inte bara fastnat i det av gammal vana?

Precis, jag tittar kanske över systemet nån gång i halvåret.
Startar från DVD'n och kör diskverktyg då + reparera behörigheter.

Sedan FINNS det ju dem som sitter och kör med allehanda program efter och även innan varje större installation etc... Vissa hävdar att man skall kunna förebygga fel/krascher på det sättet.

Jag tror inte ett piss på det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-29 23:38

Dom som kör alla dessa verktyg är också oftast dom som får en massa problem hela tiden.

Apple rekommenderar att man inte kör skivverktyg före och efter uppgraderingar.

Snart börjar det stora slagsmålet

"Jag har en hårddisk som jag kör Diskwarrior på varje fredag, lördag och varje ojämn tisdag SAMT när det är fullmåne - och den krånglar emellanåt ÄNDÅ.
Tänk vad den skulle krånglat om jag inte kört DW på den"...

Moahahahahaha!

Nä, skämt åsido. Jag har en vän i södra Sverige. Han sitter jämt och gör "underhåll", precis som om han hade en PC. Han har sällan tid att göra något, för alltid är det några "bundle bits" eller "Lost siblings" eller nåt sånt som skall pöttas på plats.
Jag tror han kör dessa "bråkprogram" nästan dagligen. Han har CD-skivor med bantade specialsystem som han startar ifrån och hela tiden skall allt kollas.

Häromveckan satte han hårddiskarna på "stora genomgången" som tog flera timmar; orsak: Installerat ngt fett program från Adobe!

Varje gång jag ringer säger han att det är krångel med hans dator, nån disk som vägrar boota eller nån extern brännare som lagt av. Dessutom finns det program som han inte KAN köra.

Maskinen är en gammal G4, tror det är en"vindtunnel" eller vad de kallades, hursomhelst så är bäst-före passerat för länge sedan eftersom han hela tiden skruvar i den.

Jag tror att det är som så att allt detta problemande gör att man känner en trygghet i att man fixar det. Det är som det brukar (strul), man får kavla upp ärmarna en stund. En riktig karl, han gnäller inte över sånt.

Jag har träffat på Switchers som på allvar säger "men om man inte behöver lägga två kvällar i veckan på att bråka med datorn... vad skall man då göra?". En del blir alldeles fundersamma och det brukar ta en bra stund innan 10-öringen landar att de istället kan redigera video, komma någonstans i släktforskningen, sortera alla bilderna, få lagt upp bilderna i bildspel och ut på DVD-skivor, koppla in en klaviatur och skriva musik, skriva noveller, SLÄPPA DATORN OCH KRAMAS MED PARTNERN kanske...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-30 11:27

Jag har en gammal vindtunnel med Leopard. Spinner som en katt... hur ofta kör jag verktygsprogram eller systemunderhåll och shit på den då?

Typ aldrig!

Den bara går och går och går. Har haft den sedan den var sprillans ny. Kör uppdateringar samma sekund Apple släpper dem. Enda strulet jag haft var blue-screen-of-birth. Men det var ju lätt fixat.

Har en MacBook också. Den brukar jag se över med skivverktyg ibland. Mest på grund av att man har den fula ovanan att flytta runt på datorn medan den är igång. Ibland har skivverktyg hittat fel som den reparerat. Annars gör jag inte så mycket mer med den heller. Värsta Duracell-kaninen den också.

Kör Cocktail någon gång i månaden, trivs med det. Men jag är inte en så'n som har problem med min dator. Har kört mac i över 15 år, och har haft ungefär en hårddisk krash för en månad sen, som däremot kunde ha slutat illa, på den tiden Dock har jag blivit mer känslig över att ha koll på diskarnas diagnostik efter det missödet, som trots allt slutade utan dataförlust.

Nej, katterna spinner och springer på i största välmående här. Tycker däremot att det är skönt att få undan cache, rensa bort temporära filer och kolla behörigheterna med cocktail då och då. Den gamla G5'an blir belåten av det. På den nya MBP har jag däremot inte upplevt samma behov av system underhåll, dvs känslan av att den segar till när man gjort mycket arbete på den under en period. Kanske beror det på att jag inte arbetar lika intensivt och mycket på den, kanske på att den är nyare, eller lite av bägge. Den får dock en cocktail genomkörare då och då den också men kanske bara varannan eller var tredje månad, eller när det känns så

En del här är tydligen allergiska mot systemprogram, och tror att saker och ting blir värre om man kollar upp grejer då och då. Ja ja, säger jag bara.....bara man tänker själv så.......

Det behövs inte så länge man inte har problem, men om man får problem så kan verktygsprogram ibland lösa dem.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det behövs inte så länge man inte har problem, men om man får problem så kan verktygsprogram ibland lösa dem.

Låter väldigt vettigt.

Mina macar har alltid funkat bätte och snabbare när de fått starta om. Lätt det bästa underhållstipset från mig.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-03-30 19:47

Starta om är tyvärr något jag har tvingats att ta till efter jag installerat Leoparden på mina Macar. Jag tycker att systemet har en tendens att bli trögt när man kört några dagar. Speciellt efter lite mixtrande i Aperture känns datorn seg. Hade inte de problemen i Panther eller Tiger.

1
Bevaka tråden