Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur håller man batteriet i bra kondition?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ni något tips om hur man får batteri att må som bäst?.. (hålla länge)
Ska man ha laddaren inkopplad hela tiden ifall man jobbar hemma hela tiden?
Eller ska man dra ur när batteri är full och sen ladda igen när batteri tar slut osv.
eller ta ut batteri från datorn och ha laddaren på hela tiden?.

/J

Låt batteriet sitta i hela tiden och kör på nätström så ofta som möjligt. Undvik att djupurladda det. Du ska inte dra ur kontakten när batteriet är fullt för att sedan ladda igen då det tar slut, det förlorar batteriet bara kapacitet på. Moderna batterier kan laddas upp när man vill. Du ska inte ladda ur det helt först.

Hur påverkar batteri om datorn sätts i vila och sen börjar man igen.. Kvittar det?

Ursprungligen av jojosurf:

Hur påverkar batteri om datorn sätts i vila och sen börjar man igen.. Kvittar det?

och det här? någon som vet?

  • Medlem
  • 2008-03-29 13:39
Ursprungligen av jojosurf:

och det här? någon som vet?

Tjata inte. Vet nån så svarar nån.

Ursprungligen av jojosurf:

Hur påverkar batteri om datorn sätts i vila och sen börjar man igen.. Kvittar det?

Det kvittar.

Fick den förra veckan.... kapicitet är på 98% normalt?

Ursprungligen av jojosurf:

Fick den förra veckan.... kapicitet är på 98% normalt?

Ja, det ser helt normalt ut. Det där är inte ett exakt värde och det brukar ta ett par laddningscykler för det att bli mer precist.

Vad innebär djupurladda egentligen?

Bytte ut mitt gamla batteri till ett nytt för 2 veckor sedan, det var aldrig uppe i 100% utan var 99% när jag fick det, nu 98%. Verkar som Apple's batteri har dålig standard generellt nu, eller?

Ursprungligen av jojosurf:

Vad innebär djupurladda egentligen?

Det innebär att du använder batteriet till dess det är så tomt att datorn tvingas ner i vila och sedan stänger av sig själv. Det sliter onödigt hårt på batteriet och du bör undvika att göra det.

Tänkte bara om någon missat mig inlägg eftersom jag skrev flera i rad...
Tack ni allihopa förresten!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-29 16:21

Man bör nog ta värdet för batteriets fulla kapacitet med en nypa salt, jag har på mitt rätt nya batteri 5510 mAh...
En viktig sak för att hålla batteriet i trim är att undvika höga temperaturer, se http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

1
Bevaka tråden