Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otroligt dålig AirPort-mottagning

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Sitter här med min iMac G5, routern står för tillfället precis under skrivbordet, m a o cirka 1m ifrån datorn, och tro det eller ej, jag har TVÅ staplar av fyra på AirPort ikonen.

Förut har min router stått i köket, för att jag ska slippa att nätverket bryts varje gång någon ringer, dock fick jag inte ens upp mitt trådlösa nätverk på iMacen då.
(Köket ligger kanske 7-10m bort).

Med min PowerMac G4 och MBP har jag alltid full mottagning från mitt rum till routern i köket. Vad kan vara fel?

Tack på förhand!

/Richard

Nja, inte riktigt det problemet jag har.
Andra tips mottages mer än gärna!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-27 20:14

Har ungefär samma problem med min PB G4, men å andra sidan är ju airporten i min så slö ändå att kopparn används flitigt istället.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-28 06:23
Ursprungligen av MacRazy:

Tja!

Sitter här med min iMac G5, routern står för tillfället precis under skrivbordet, m a o cirka 1m ifrån datorn, och tro det eller ej, jag har TVÅ staplar av fyra på AirPort ikonen.

Förut har min router stått i köket, för att jag ska slippa att nätverket bryts varje gång någon ringer, dock fick jag inte ens upp mitt trådlösa nätverk på iMacen då.
(Köket ligger kanske 7-10m bort).

Med min PowerMac G4 och MBP har jag alltid full mottagning från mitt rum till routern i köket. Vad kan vara fel?

Tack på förhand!

/Richard

Det kanske inte hör hit, men jag hade lite problem med detta också i början då jag körde wlan, och fick tipset att flytta basstationen lite längre ifrån datorn, då den stod precis bredvid datorn. Flyttade enheten några meter ifrån, och mycket riktigt så fick jag full signalstyrka.

Man ska tydligen inte ha enheten för nära datorn, exakt varför vet jag dock inte.

Dessutom kan jag som gammal radioamatör säga att POLARISATION är viktigt.

Om EN antenn pekar rakt upp och den andra ligger ner, blir det jobbigare.
Om båda pekar rakt upp, eller ligger ner. Bra.

Ang för nära, KAN ha med våglängden att göra, jag vet inte vad den blir uppe i de frekvenserna.

Dessutom tror jag det kommer med en bunte "störningar" som OM burkarna står för tätt så kan mottagaren få svårt att filtrera bort störningen från den faktiska signalen.
I normalfallet kanske störningarna inte färdas mer än en meter innan de blir så svaga att förhållandet mellan faktisk signal och bruset gör det filtrerbart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-28 17:06
Ursprungligen av MacRazy:

Tja!

Sitter här med min iMac G5, routern står för tillfället precis under skrivbordet, m a o cirka 1m ifrån datorn, och tro det eller ej, jag har TVÅ staplar av fyra på AirPort ikonen.

Förut har min router stått i köket, för att jag ska slippa att nätverket bryts varje gång någon ringer, dock fick jag inte ens upp mitt trådlösa nätverk på iMacen då.
(Köket ligger kanske 7-10m bort).

Med min PowerMac G4 och MBP har jag alltid full mottagning från mitt rum till routern i köket. Vad kan vara fel?

Tack på förhand!

/Richard

När jag ladda in Leopard blev mottagningen katastrof dålig.
Använder Tiger igen.

B.D

Stort tack till alla som tagit sig tid att svarat!

För att förtydliga..
Att att ha routern precis under skrivbordet var bara en tillfällig nödlösning, och fick då två staplar av fyra i mottagning, detta fungerar när jag måste ha internet, men då kan jag inte prata i hemtelefonen samtidigt.

Har googlat och sökt överallt, men hittar inget.
MacFixit hade en artikel, där stod det att man skulle kasta mappen "SystemPreferences" och sedan starta om datorn. Detta hjälpte inte.

Problemet verkar inte ha med Leopard att göra, hade samma problem i Tiger om jag minns rätt. Är dock inte hundra säker.

Kanske kan vara fel på AirPort kortet eller liknande, vad vet jag?

Senast redigerat 2008-03-29 16:30

Både iMac G5 och intel Första generation cpuer "Core Duo" iMacar är det ett känt problem ang att airport inte har bra mottagning.

Ang. polarisation som nämndes tidigare. Hur vet jag på vilket håll antennen i min MBP är riktad? Horisontellt?

/e

Den löper såvitt jag vet parallellt med skärmen, vill minnas att den ligger inuti en liten plastslits.

Nu är det här säkert det första du kollat, men är du säker på att själva antennsladden på din iMac är riktigt ok? Åtminstone vissa bärbara modeller får ungefär den sortens symtom om antennsladden är glapp, skavd eller bara dåligt fastsatt.

Samuel K: Den bit av antennsladden jag såg verkade helt okej, ska ta en titt imorrn trots allt dock.

Sedan jag bytte till hårdare kryptering så går stapeln ner oftare. Stapeln kanske inte behöver betyda bara mottagning, utan snabbhet/seghet också?? Är det någon som vet?

1
Bevaka tråden