Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scrolllmus?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 02:09

Hur fasen funkar en sån där scrollmus med många knappar?? Och -Är det nåt att ha?

Det finns bara ett sätt att ta reda på det...Men jag varnar dig har du väl använt en med scrollfunktion så vill du inte byta...

Precis. Avsaknad av en riktig mus med scrollhjul och minst två knappar är den största bristen i Apples hårdvaruutbud just nu.
Vilken som är bäst är svårt att säga. Jag har använt flera olika Logitech och ett par olika från Microsoft. Generellt gillar jag mekaniska möss bättre än optiska.

En mus med två knappar och rullningshjul från Apple vore trevligt.

Flyttar till forumet för hårdvara

Scrollmus med två knappar är ett måste, jag har kört en Macally optinet i över ett år, fungerar jättebra, bra inställningsmöjlighter över funktionen för knappar och scrollhjul.

Jag föredrar optisk mus med högsta mushastigheten, behöver bara använda fingrara för att flytta musen över hela skärmen, dvs jag har armen stilla för att undvika förslitningsskador i armbåge och axlar.

MVH
Fröjdan

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 22:35

Jag menar, vad konkret är det man gör? Jag har aldrig sett nån scrolla...
Och "optisk" mus? betyder det " se men inte röra??

Man rullar på det lilla hjulet och då följer innehållet i det aktiva fönstret med. Man behöver alltså inte använda fönstrets rullningslist.
En optisk mus läser av underlaget och avgör om den har flyttat sig, medan en mekanisk har en gummiklädd metallkula som rullar mot underlaget och då snurrar små valsar som talar om hur långt och i vilken riktning musen har förflyttan sig.

Ett tillägg till system.logs inlägg: Den läser av underlaget med ljus, därav namnet optisk.

Flera knappar ger klara fördelar, men vissa trivs ändå med en enda knapp för enkelhetens skull. Dock är det svårt att säga nåt annat än att man blir effektivare med två knappar, när man vant sig, så är det bara.

Sen finns det ju möss med ännu fler knappar och då kan man ofta få tillgång till ännu fler funktioner genom att installera drivrutiner till musen. T.ex. så har jag en sån här hemma med två extraknappar på sidorna. De kan användas till att gå framåt/bakåt i webbläsaren bland annat. Faktiskt riktigt smidigt.

1
Bevaka tråden