Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quadra har svårt att starta och kommer inte längre än pekaren

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Macintosh Quadra 840AV som stått i ett förråd en tid. Den har problem med att starta. Direkt efter att jag tog fram den provade jag att starta. Lampan tändes, hårddisken spann upp men det kom inget plong. Skärmen fick ström från datorn och tändes men det kom ingen bild utan var bara svart.

Då batteriet på logikkortet brukar vara ganska dåligt på så gamla maskiner lät jag den stå med ström på ett tag för att se om det skulle hjälpa. Det gjorde det. Nu fick jag en ljusgrå bild på skärmen och efter ett tag dök pekaren upp, dock inget plong. Pekaren går att röra på. Den kommer dock inte längre än så.

Jag har provat att montera ut extra VRAM och allt primärminne förutom en sticka samt provat med och utan hårddisk men inget av det har gett något annat resultat.

Jag misstänker att det beror på batteriet, men jag är inte säker. Jag kommer att köpa ett nytt batteri till den i morgon och prova om det hjälper. Är det någon som har liknande erfarenheter eller som vet mer om hur man kan åtgärda det?

Förmodligen batteriet. Min gamla PM 6100 behövde "startas två gånger" för att vakna till liv när batteriet var slut (dvs först starta med startknappen -> död skärm + starta en gång till med startknappen -> it's alive!

Kolla lite på www.lowendmac.com vad dom har att säga om det gamla möget - f'låt klenoden... (Skämt å sido - 840AV var ju det snabbaste som fanns att få på sin tid och har en skrälldus med skojiga AV in- och utgångar som nog fortfarande kan nyttjas för att få lite old school-stuk på filmer m.m. Om inte annat kan spela gamla 68K-spel på maskinen - gå till Macintosh Garden http://mac.the-underdogs.info/ och hämta.

Ursprungligen av johan_tanying:

Förmodligen batteriet. Min gamla PM 6100 behövde "startas två gånger" för att vakna till liv när batteriet var slut (dvs först starta med startknappen -> död skärm + starta en gång till med startknappen -> it's alive!

Jag har för mig att det beror på att datorn gör flera systemkontroller vid kallstart men hoppar över dessa om man stänger av och sedan snabbt startar den. I det här fallet startar den inte utan får bara en grå skärm samt pekaren.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-26 16:13

Plonget kan väl vara borta på grund av att volymen är noll i PRAM? Har du provat att göra en PRAM-reset. Kolla också om det inte finns en resetknapp på moderkortet som nollar powermanager och PRAM och annat i ett svep

Det finns ingen sådan knapp, men enligt manualen kan man nollställa logikkortet genom att montera ur det, montera ur batteriet, trycka påstartknappen och vänta 10 minuter innan man monterar ihop allt igen. Jag har provat det, och jag har även provat med ett nytt batteri men det har inte gjort någon skillnad.

Jag har plockat ur minnet och även försökt städa undan så mycket damm som möjligt utifall att det skulle ha lagt sig något i SIMM-platserna.

Jag har hittat fler som haft samma problem och det verkar som om det kan bero på läckande kondensatorer. Jag har noga undersökt hela logikkortet utan att hitta några direkta spår av läckor, men jag är inte helt säker på en del av dem.

Jag har hört att det ska vara bra att tvätta av det. Av de jag läst om som haft samma problem påstår sig en ha fått igång sin efter att ha tvättat logikkortet och sedan låtit det torka. Destillerat vatten borde väl i så fall vara lämpligt. Eller finns det något annat man bör tänka på?

En modern kondensator är ser ju inte riktigt likadan ut som de halvkilosklumpar som satt i gamla rörradioapparater. De nya kan "läcka" (torka, spricka... etc) utan att något tränger ut genom plasthöljet.

Annars är väl destillerat vatten ok men vete humhum om det hjälper. Tror mer på risiga kondensatorer och spruckna lödningar, tyvärr.

Jag gav logikkortet ett bad i destillerat vatten och jag tror att det kanske ändå gjorde viss skillnad. Nu händer det ibland att datorn efter ett tag får upp symbolen med disketten som har ett frågetecken i sig. Men det sker bara i vissa fall, även om jag matat in en diskett som har en fungerande systemmapp.

1
Bevaka tråden