Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal halvpaj PB G4 400 som (iTunes) server.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 18:43

Jag har en första generationens PB G4, 400 MHz och funderar att köra den som server. Bland annat för iTunes. Jag har Airport Express, g-versionen (med g-kort i PB:n).

Tangentbordet är delvis paj och datorn är så gammal att jag inte vill lägga pengar på den.

  1. Den optiska driven är paj, så jag undrar om jag kan installera om Tiger (klientversionen)
    via min iMac?

  2. Kan jag köra PB:n stängd?

  3. Är det bättre att köra iTunes från en extern disk än utdelat över nätverk?

  4. Är det trivialt att administrera PB:n över nätverket? Måste jag i så fall göra det via en textterminal?

Har någon något annat tips på vad jag kan ha burken till?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 01:33

1. Det borde gå att starta upp PB:n i Targetmode, det vill säga hålla ner tangenten "T" vid uppstart och sedan ansluta den via Firewire-kabel. Då blir den som en extern hårddisk som du kan installera OSX på.

2. Du kan köra den med locket stängt. Ha ett externt tangentbord kopplat till den så att du kan väcka den ur vila, så är det bara att köra.

3. Skall du ha musikbiblioteket på en extern disk ansluten till PB:n eller ligger det på en nätverksvolym?
Kör inte själv min gamla Wallstreet som server, men väl som klient och det funkar klockrent!

4. Om du inte vill ansluta ett externt tangentbord till datorn (som är den enklaste lösningen) så finns ju VNC som är gratis. Apple Remote Desktop och Timbuktu kostar ju en slant.

Ursprungligen av Ylan:

Jag har en första generationens PB G4, 400 MHz och funderar att köra den som server. Bland annat för iTunes. Jag har Airport Express, g-versionen (med g-kort i PB:n).

Tangentbordet är delvis paj och datorn är så gammal att jag inte vill lägga pengar på den.

  1. Den optiska driven är paj, så jag undrar om jag kan installera om Tiger (klientversionen)
    via min iMac?

  2. Kan jag köra PB:n stängd?

  3. Är det bättre att köra iTunes från en extern disk än utdelat över nätverk?

  4. Är det trivialt att administrera PB:n över nätverket? Måste jag i så fall göra det via en textterminal?

Har någon något annat tips på vad jag kan ha burken till?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 17:07

Tack för hjälp!

Ursprungligen av Chilleboy:

1. Det borde gå att starta upp PB:n i Targetmode, det vill säga hålla ner tangenten "T" vid uppstart och sedan ansluta den via Firewire-kabel. Då blir den som en extern hårddisk som du kan installera OSX på.

Men kan jag installera alla installationsskivor? Dvs. köra PB:ns installationsskivor i iMacen till PB:n i Target Mode?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-27 12:16
Ursprungligen av Ylan:

Tack för hjälp!

Men kan jag installera alla installationsskivor? Dvs. köra PB:ns installationsskivor i iMacen till PB:n i Target Mode?

Vänligen, Ylan

Prova!
Det borde funka tycker jag.

1
Bevaka tråden