Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootcamp problem!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hoppas någon kan svara på vad jag gör för fel när jag ska installera Windows Xp genom Bootcamp.

Jag startar upp Bootcamp som vanligt i Mac OS och följer anvisningarna.
Startar om burken och windows börjar att läsa in drivrutinerna.
Jag väljer sedan att installera windows på den partionen som Bootcamp har skapat.
Windows läser in installationsfilerna.

Fram hit funkar allt som det ska MEN när windows startar om för att komma till det andra skedet i installationen så funkar det inte längre.
Det står Diskfel!
Jag har prövat med 4 olika skivor av windows men ingen funkar, i 1 fall så kom det upp istället för diskfel att den saknar en viss dll-fil och därför inte kan starta windows.

Jag har även försökt att formatera Windows partionen själv men utan framgång.
jag har prövat med både FAT32 & NTSF

vad gör jag för fel?

jag vill ha windows helst på en FAT32 disk så jag kommer åt den i Mac OS.

Tacksam för hjälp!

Henke

Jag har precis samma problem. Jag gav upp och gick in i OSX igen, plockade bort partitionen med bootcamp och trodde att det skulle vara som vanlig igen.
Men varje gång jag startar datorn så kommer en svart skärm där det står nåt i stil med :"No bootable device - insert disk and press any key". Det verkar som om den påbörjade windowsinstallationen spökar, trots att jag plockat bort dess partition. För att komma in i OSX måste jag hålla ner option-tangenten och välja Macintosh HD, vilket också är det enda alternativet där.
Tacksam för hjälp!

Bumping!

Installerade också Bootcamp igår, fick igång "nästan" allting, sen får jag "No bootable device - Insert boot disc and press any key". Då fick jag kalla fötter och raderade windowspartitionen i hopp om att allt skulle bli som vanligt. Vill helst komma runt att behöva använda "alt"-tangenten för att välja startdisk Är det möjligt att reparera detta utan att behöva formatera? Har nyss formaterat och för tillfället har jag inget att säkerhetskopiera till! Tacksam för hjälp...

Ursprungligen av Silverstream:

Jag har precis samma problem. Jag gav upp och gick in i OSX igen, plockade bort partitionen med bootcamp och trodde att det skulle vara som vanlig igen.
Men varje gång jag startar datorn så kommer en svart skärm där det står nåt i stil med :"No bootable device - insert disk and press any key". Det verkar som om den påbörjade windowsinstallationen spökar, trots att jag plockat bort dess partition. För att komma in i OSX måste jag hålla ner option-tangenten och välja Macintosh HD, vilket också är det enda alternativet där.
Tacksam för hjälp!

Kollat vad Inställningar/Startskiva säger?

Dessutom har du tydligen en Windowspartition kvar på disken, men denna har bara ett boot-block och inget system (DOS/Win).

In i skivverktyg och radera den där.

SÖK också här i forumet, det finns tjogtals med folk som haft samma problem som ni. Det börjar bli lite tjatigt att alltid säga samma saker hela tiden.

Ah, fick svar tidigare på ett annat forum så hade missat detta. Jag hade sökt, men eftersom jag är ny på mac antar jag att jag sökte på fel ord så jag hittade bara trådar med "formatera om"-tips. Nu har det löst sig, bara att välja startskiva som sagt. Mycket tack, tråden kan låsas/raderas.

Ursprungligen av playtrip:

Hej!

"Hoppas någon kan svara på vad jag gör för fel när jag ska installera Windows Xp genom Bootcamp...."

Henke

Varför inte installera Vista 64 SP1 istället? Det stöder UEFI rakt av så du slipper en massa strul som kan orsakas av emulerad BIOS i UEFI mm.

Ni har, precis som jag, missat att läsa Bootcamp-instruktionerna. Efter att BootCamp partionerat om disken och startat om så att installationen börjar så MÅSTE ni formattera om partitionen (FAT eller NTFS kvittar) annars blir det där felet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-04-02 08:56

Man måste oxå göra partitionen med bootcamp, jag tänkte vara smart o skapade den redan när jag installerade leopard. Detta skapade bara massa problem, samma fel som ni beskriver.
Löste sig när jag tog bort den och skapade om den med bootcamp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 12:51

Ja, det är alltid lika konstigt att man måste läsa instruktionerna, jag prövade två gånger med samma fel, även fast jag hade manualen utskriven framför mig.

Det är kanske därför det görs manualer?!

Ursprungligen av Cartman:

Ja, det är alltid lika konstigt att man måste läsa instruktionerna, jag prövade två gånger med samma fel, även fast jag hade manualen utskriven framför mig.

Det är kanske därför det görs manualer?!

När jag jobbade på Crawford Door med att göra garageportar fick jag hör att de som ALLTID misslyckades med att montera våra portar var ; SNICKARE

De tog manulalen och hivade den, de visste väl för fan hur man bankade upp en port...
De var ju snickare för böfvelen. Sedan blev det kundtjänst....

Bootcamp fungera bättre under Beta Stadiet

Vill ni slippa strul, ja vet att det går att få de och lira med Bootcamp efter massa om och men....men för er som vill att det ska rocka på stuberten så rekomenderar jag rEFit. Fungerar precis lika bra som Boot Camp, fast lite mer smärtfitt. Höll på bli galen innan jag fick det att funka med Boot Camp men sedan när jag googlat runt lite och märkte att jag själv slarvat och läst instuktionerna så löste de sig. MEN så kaxig nog hjälpte jag polaren med samma problem och då FUNKADE det INTE så de verkar inte vara 100%. Efter flera timmars försök gav jag upp och börja googla efter andra alternativ. Whoala....hittade ett suuuuberänt program.

Länken till rEFit

Simma lugnt och installera mörkret MS med lugn och ro

1
Bevaka tråden