Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drupal och Moduler

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-16 14:25

Tänkte haypa lite detta publiserings verktyg:
http://drupal.org

mycket bra!
mycket enkelt
mycket effecktivt!

Allt eller nästan är GPL_licenserat.

Det interessanta med det är dess hemskt fiffiga block system för menyer och annan sido-innehåll.

Dom modyler jag använder är dessa:

- acl
som sköter olika access regler

- audio
tillåter att batch adda audiofiler i postar eller hantera audio spelare lite här och där på sidan.... (i drupal heter en post node)

-content_access
ger mig kontrol över vilka användare ser vad.

-firestats
Jag kombinerar mitt drupal med http://firestats.cc (som inte är gpl dock) men som jag är hemskt förtjust i. Ett php/mysql statisitc program med användar login som kann logga många olika sidor. På vilken server som helst så länge man har access till dess databas

-forum_access
ger mig kontrol över vilka användare ser vad i eventuella forum och ger moderator rätt till vissa användare.

-login_destination
vilken sida vill du landa på när du loggat in? är det samma sida man vill landa på om man loggar in från denna artikeln?

-videofilter
enklare input kode för att integrera youtube eller videogoogle media.

och sist men inte minst
-views
Denna modylen är nog den mest förnvådnadsväckande bra! Den tillåter att om forma visa artiklar totalt! eller sortera artiklar i en categori i en annan ordning än tid, eller skapa fina urls till en categori, tex: en categori för hundar har default url: home/taxonomy/term/32
med views blir det home/hundar.....

Allt i allt så kann jag fortfarande absolut ingenting om php-scrivande... men jäddrans vad min sida rullar!

Jag testade wordpress först, men dom kommer inte halvägs av drupal klarhet och skyssta användarvänlighet. Allt förklaras fint och tydligt allt eftersom man arbetar med det.......

Ni får hemskt gärna ställa frågor om drupal om ni vill!
Jag är ingen data guru, men jag tror jag begriper mig på det mesta ganska så bra.

Fina url'er kan du ordna utan views med, då använder man med fördel path_auto. Då kan man dessutom ordna url'er såsom /user/användarnamn för profilsidor, /forum/kategori/tråd för forumtrådar och mer eller mindre vad man vill. Men views är helt oslagbart när det gäller att lista flera "nodes" på alla möjliga sätt och vis.

En annan modul som är guld är CCK (Content Construction Kit), med den kan du enkelt och helt utan kod definiera dina egna innehållstyper. Tillsammans med Views kan Drupal mer eller mindre organisera upp vilken information som helst.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-16 15:39

AhhH!
Tack för tipset! path_auto verkar vara något jag letat efter!

CCK förstår jag mig inte riktigt på vad den gör?
jag går och kikar på modul sidan! men du får gärna detaljera lite för mig vad den gör!

Ursprungligen av reSet:

CCK förstår jag mig inte riktigt på vad den gör?
jag går och kikar på modul sidan! men du får gärna detaljera lite för mig vad den gör!

Du har ju olika "innehållstyper", t ex blogginlägg, artikel, statisk sida, osv... Med CCK kan du skapa egna sådana, med vilka fält du vill. T ex om du skapar ett annonssystem så vill du ha förutom titel och huvudinnehåll även pris, plats, köpes/bytes/säljes, osv. Självklart kan man sedan använda dom fälten till att sortera/filtrera i Views.

Jag har själv använt det till att skapa en kalender där man kan fylla i arrangör, kontaktuppgifter mm.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-20 14:15
Ursprungligen av irrelogical:

Jag har själv använt det till att skapa en kalender där man kan fylla i arrangör, kontaktuppgifter mm.

jag inser nu att du kitlar mig lite på tuttarna med det här
som musker är det ju precis vad man vill ha under "booking" länk....

du skulle inte kunna tänka dig ge mig en export av denna blanket?:cool:

ps. vilken aklender modul använder du?

Senast redigerat 2008-02-20 14:26
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-16 18:47

men det finns ju hur många CCK moduler som helst!

Ursprungligen av reSet:

men det finns ju hur många CCK moduler som helst!

Mjo, men det finns bara en grundmodul. Resten av dom är bara extra sorters fält, t ex för att kunna ladda upp bilder och liknande. Saker som dom flesta inte behöver.

Ursprungligen av reSet:

Ni får hemskt gärna ställa frågor om drupal om ni vill!

Bra, då undrar jag om Dries förslag om krav på stöd för automatiserad testning i nya patchar kommer att göra Drupal 7 bättre eller om det kommer att skrämma iväg de som är på vippen att skriva patchar?

Eller var det inte sådana frågor du menade?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 03:13
Ursprungligen av Adrian B:

Bra, då undrar jag om Dries förslag om krav på stöd för automatiserad testning i nya patchar kommer att göra Drupal 7 bättre eller om det kommer att skrämma iväg de som är på vippen att skriva patchar?

Eller var det inte sådana frågor du menade?

Jag har svårt att tro att det kommer skrämma iväg dom riktiga patch författarna. Klart det kann bli ett hinder för mindre patch utvecklare. Men hur mycket behöver vi mindre "gadget" moduler?

Näe... jag tror det kommer göra drupal bättre. Mer seriöst det vill säga. Frågan är snarare: Med tanke på kostnaderna dessa auto testningar verkar ha, hur länge till kommer det vara gratis nerladdning för drupal och dess moduler?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 03:18

men du...
näe... det var inte såna frågor jag tänkte på... Jag tror jag blandade ihop patch och modul häR....

frågor som passer mig är mer i stilen: "tror du jag kann göRa så här med det häR för att få det att bli så däR..."

om du läser ordentligt så ser du att jag definitivt inte äR varken kodare eller större progamerings lirare.....

Men vad tror DU om temat du lägger ut?

Ursprungligen av reSet:

men du...
näe... det var inte såna frågor jag tänkte på...

Näe, jag vet det, därav min smiley tidigare. Men det är ett hett ämne i Drupal-världen för tillfället, i alla fall om man är intresserad av utvecklingen av Drupal och kanske funderar på att hjälpa till med den genom att förbättra Drupal och/eller dess moduler genom att skriva patchar för nya funktioner eller buggfixar.

Ursprungligen av reSet:

Frågan är snarare: Med tanke på kostnaderna dessa auto testningar verkar ha, hur länge till kommer det vara gratis nerladdning för drupal och dess moduler?

Drupal är ju släppt under GPL, så det kommer alltid att vara fritt att använda, det är hela idén med open source.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 15:02

Ursprungligen av Adrian B:

Drupal är ju släppt under GPL, så det kommer alltid att vara fritt att använda, det är hela idén med open source.

det stämmer... men kanske användar stödet ? det är ju också gratis... och dez kanske det inte alltid kommer vara:... användar stöd är ju det ända man kann få cash med via GPL och opensource....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-20 14:06

tjena!
jag ahr cck fråga. Jag sitter och ritar upp en hemmsida åt ett litet skivbolag som pressar vinyler. artifexbcn heter det. Jag gör då en blanket för att kunderna ska kunna beställa vinyl tryck... dvs. att dom kann trycka typ 3 låtar på en vinyl. det handlar om dublate.... alltså inget mass pressning utan vinyl ristning.

Det ska fungera så att dom ska kunna välja om dom redan har en mastering på sina låtar eller om dom vill att artefex ska göra den åt dom.

Så jag använder radiobutton functionen.

- I "data settings" så väljer jag "required" men inte "multiple values".
- sen kommer ett klämm: vad är minimum och maximum bra för??
- det känns inte som att jag behöver varken prefix eller suffix i det här fallet.

sen kommer "allowed values" boxen
- jag skriver in:

number_integer|My tracks are mastered
number_integer|I would like Artifexbcn to master my tracks

den enda knappen som kommer up i test noden är : "I would like Artifexbcn to master my tracks"

så jag testade något lite på flummet:

jag gav minimum 0
och maximum 1

sen knappade jag in i "allowed values" boxen:

number_integer0|I have a master
number_integer1|I would like Artifexbcn to master my tracks

då komm plötsligt båda knapparna fram, men när jag är klar med att fyla i test noden, så säger den "maximum value in "mastering" is 1".....

hur ska jag bära mig åt?

tacksam för hjälp!
/set h.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-20 14:14

kanske var för att jag använde en "integer" type...

jag testar med text och kollar vad som händer....

-------edit-------
japp det löste problemet!

konstigt ändå att dom inte nämner det där med att man ska lägga till ett nummer i "allowed values" i key_slotten.... ni vet.. det där key|label formatet dom snackar om... jag undrar verkligen hur jag komm på det själv....

Senast redigerat 2008-02-20 14:42
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-20 17:12

Fan vad bra drupal är!!!

jag lyckades alldelles själv att göra en sådan där booking add node tack vare detta inlägg:
http://drupal.org/node/133341

men tack som fan för ideen irrelogical!

Varsågod!

Hmm, det här ger mig lite lust att gotta mig i Drupal igen. Har haft ett uppehåll på lite för lång tid för att kunna alla svar på rak arm. *pinsamt*

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-20 18:26
Ursprungligen av irrelogical:

Varsågod!

Hmm, det här ger mig lite lust att gotta mig i Drupal igen. Har haft ett uppehåll på lite för lång tid för att kunna alla svar på rak arm. *pinsamt*

Det är ju riktigt rolligt! nästan underligt roligt!
update
update
update

hehe man blir lite bäng tillslut
....Men allt är så tydligt och väl sammanhängande att huvudet sitter kvar på axlarna!

här kann du se hur jag gjorde med booking fräset
följ den vita kaninen... öh jag menar den röda "folow this link" länken...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-11 10:09

tack för att någon testade länken till booking igår...
har simplifierat systemet så att url:en ändrardes... nu har jag fixat en alias till den gammla, så man når booking sidan via både http://reset.mxx.ch/reSet/?q=booking och http://reset.mxx.ch/reSet/?q=page/booking_contact

finns det någon modul som bevarar gammla url alias?
skulle vara grymmt! måste kolla upp!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-22 11:57

fan!

där rök hela skiten haha! 1 månads arbete...
någon som har nagon koll på vad man kann göra åt saken?
http://reset.mxx.ch/reSet

la till ett nytt field för en content type som jag kallade video. "video_lenght" skulle den ha hetat...... sen komm detta:

Citat:

Fatal error: Allowed memory size of 16777216 bytes exhausted (tried to allocate 529195 bytes) in /var/www/reSet/includes/database.mysql.inc on line 380

Warning: Table 'drupal01watchdog' was not locked with LOCK TABLES query: INSERT INTO drupal01watchdog (uid, type, message, severity, link, location, referer, hostname, timestamp) VALUES (1, 'php', '<em>Table &#039;drupal01sessions&#039; was not locked with LOCK TABLES\nquery: SELECT sid FROM drupal01sessions WHERE sid = &#039;7121f9c862a4e2d735581a5e0d68bcee&#039;</em> in <em>/var/www/reSet/includes/database.mysql.inc</em> on line <em>172</em>.', 2, '', 'http://reset.mxx.ch/reSet/', '', '85.50.78.122', 1206176610) in /var/www/reSet/includes/database.mysql.inc on line 172

Warning: Table 'drupal01watchdog' was not locked with LOCK TABLES query: INSERT INTO drupal01watchdog (uid, type, message, severity, link, location, referer, hostname, timestamp) VALUES (1, 'php', '<em>Table &#039;drupal01sessions&#039; was not locked with LOCK TABLES\nquery: INSERT INTO drupal01sessions (sid, uid, cache, hostname, session, timestamp) VALUES (&#039;7121f9c862a4e2d735581a5e0d68bcee&#039;, 1, 1206176418, &#039;85.50.78.122&#039;, &#039;messages|a:1:{s:6:\\&quot;status\\&quot;;a:1:{i:0;s:36:\\&quot;Created field &lt;em&gt;video_length&lt;/em&gt;.\\&quot;;}}&#039;, 1206176610)</em> in <em>/var/www/reSet/includes/database.mysql.inc</em> on line <em>172</em>.', 2, '', 'http://reset.mxx.ch/reSet/', '', '85.50.78.122', 1206176610) in /var/www/reSet/includes/database.mysql.inc on line 172

man borde veta lite mer konkret hur mySQL funkar.... hahahah

Edit: det känns lite som en tibetansk mandala.... när det är klart och perfekt så rubbar man av hela grejen....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-22 14:48

fixade problemet igenom att öka minnet i php.ini från 16mb till 24mb och sen starta om servern....
gallant!

1
Bevaka tråden