Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hallå ja

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-17 19:16

Ursäkta min ignorans men jag såg inte möjligheten att presentera sig förrän nu. Jag kallas för k2 och är fd aktiv i ett racing team så k2racer är ju jättefyndigt... Min ålder är 51 år ung och jag har köpt en iPhone. Min första kontakt med Appleprodukter skedde faktiskt runt 89-90 när jag jobbade på Elmia-mässan i Jönköping och den wow-ade mig eftersom jag pluggade (var arbetslös) och pillade i DOS. Vilken skillnad!! Tyvärr vart man urfattig i flera år efter arbetslösheten och första egna datorn blev en as-trist IBM som hemdator. Dock vill jag till mitt försvar säga att jag ringde till företagets dataansvarig (ASG, stort företag) och skällde ut honom och krävde att de skulle byta ut alla PC mot Mac. Haha gissa om han sket fullständigt i det. För en månad sedan kom verkligheten ifatt mig och jag fick en hjärtinfarkt och när jag låg där på lasarettet med min totalt kassa mp3 spelare, lovade jag att köpa mig en riktig spelare så fort det var möjligt. Fastnade för iPod touch men köpte en iPhone istället. Avgudar gränssnittet men tycker att själva tekniken är ganska basic. Dock vill jag inte ha en annan mobil. Jag kommer nog att inte skriva så många inlägg men jag uppskattar alla kloka råd och dåd man kan läsa om på forumet. Lev väl och sluta röka.....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-17 20:39

Hej och välkommen hit till 99. Jobbigt med hjärtinfarkten, hoppas att du mår bra igen och att du tar hand om dig ordentligt nu. Du får väl hänga här lite för här finns väldigt många fina människor

  • Medlem
  • 2008-03-17 22:06

Jag ska sluta, jag lovar Välkommen.

slutade röka 99. Lade av med snuset 01. Känns bra idag. Dessutom tappat 9kg senaste 10 veckorna. Tänker vara med länge....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-21 01:06
Ursprungligen av Goflorp:

slutade röka 99. Lade av med snuset 01. Känns bra idag. Dessutom tappat 9kg senaste 10 veckorna. Tänker vara med länge....

9 kg på 10 veckor! Nu MÅSTE du berätta. Jag behöver stöd och peppning. Snälla-hjälp

Ursprungligen av Eva:

9 kg på 10 veckor! Nu MÅSTE du berätta. Jag behöver stöd och peppning. Snälla-hjälp

En benhård fru som är inne på samma linje.

GI-viktkoll på nätet. Kör GI-mat och fuskar INTE.
Ca en timmes (totalt) promenerande på kvällen med hunden.
Dricker mkt vatten.

GI i sammanfattning: Man tar bort alla kolhydrater från maten. Mängden fett är oväsentlig. Stek med grönsaker men inga potatis.. inga lightprodukter.
Inga potatis, ris, pasta etc.

Innan åt jag:
Frukost hemma (05:15) en tallrik fil och Müsli
Frukost jobbet (08:30), Gröt, mjölk, bröd
Lunch låda hemifrån (11:00)
Rast (13:30), oftast en kaffe och ngt "gött" till
Hemma, middag (17:00) en rejäl middag.
Kvällsmacka (ca 21:00), nedsköljes med mjölk.

Helgerna, ett par Porter...

Numera äter jag betydligt mindre.
Frukost hemma 05:15, är en tallrik fil och nötter + linfrö (faktiskt väldigt gott)
Frukost på jobbet är ersatt med en slät kopp "finkaffe" från Köket *
Lunch, vettigare låda hemifrån
Rast 13:30, inget
Hela arbetsdagen dricker jag mkt mera vatten.
Hemma, 17:00, äter vettigare här med.
Kvällsmat: Inget. Sällsynta fall ngt som passar in i GI-dieten


1) Gå med i GI-viktkoll, här får du mkt info, recept, stöd, idéer etc
2) Inventera vad du äter idag
3) Börja rör på dig mera

När man drar ner på maten är det störande i två dagar, sedan märker man inte av det.
Man blir liksom hungrig 08:30 därför att magen är VAN vid att då kommer det en stor tallrik gröt...

* Fulkaffe på Lastvagnar är det vi har i automaterna. Inget för t ex gravida.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-21 04:29

Men Eva, du som bor i en stad med denna duktiga kvinna....
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Yes!!

Välkommen!

Själv slutade jag röka år 2001 till förmån för snuset. Snuset i sin tur har jag slutat med 3 gånger. Som Tim Christensen sjunger, "It might be easy to quit but so damn hard not to start again!".

Senast jag slutade med snuset var dock i augusti 2007 och jag har inte börjat än!
Känns stabilare än de tidigare gångerna. Har absolut inget intresse what so ever för att snusa.

Men Goflorp, du måste berätta hur du gjort!!!!

K2Racer...

Jag har också en iPhone... i framtiden kommer jag ha svårt att köpa ngt annat...

Jag har aldrig vart med om ngt så grymt bra.

Kakmonster

Jag har aldrig rökt (nåja, 10 st cigaretter i tonåren som smakade bilavgaser), snusat, drogat och dricker vin/sprit mycket måttligt (av ointresse, tycker faktiskt inte det smakar så gott och får huvudvärk av rödvin).
Det låter kanske bra men jag äter inte så smart och motionerar för lite så jag dras med lite övervikt på alla "fel" ställen.
Har tidigare prövat att ta bort alla kakor, bullar, godis osv samt träna på gym två ggr i veckan och gått ned ca 10 kg på det. Orkar dock inte göra så ständigt. Tycker det är sååå mysigt att fika med vänner ! Eller att sitta på Condeco med gratis trådlöst bredband och arbeta med datorarbete. Klart det slinker ned något då.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-24 11:21

Cig och vikt

Hej igen. Intressant diskusion blev det. När jag låg på sjukhuset ville de att man fyllde i en hälsoprofil, givetvis om rökning också. I deras ögon finns det bara två lägen, rökare eller inte. Har man slutat säger de ändå. Jaha, rökare. men, men. Nä nä rökare.

Ursprungligen av K2racer:

Hej igen. Intressant diskusion blev det. När jag låg på sjukhuset ville de att man fyllde i en hälsoprofil, givetvis om rökning också. I deras ögon finns det bara två lägen, rökare eller inte. Har man slutat säger de ändå. Jaha, rökare. men, men. Nä nä rökare.

De ser det väl som att om man rökt i förti år och slutade för 10 så finns det väl ändå så massa klägg kvar i kroppen att man lika gärna kan räknas till rökarna.

Skönt att man la av för så många år sedan. Fast snuset kan jag sakna ibland.....

1
Bevaka tråden