Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En dag utan dator ?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Scenario:
Det är lördag morgon.
Din dator är DÖD.
R.I.P.
Du vet att du kan få support om två dagar.
Närmaste släkt är hundra mil bort och grannarna är 80+ och har ingen dator.
El-nätet har pajat, telefonen har lagt av och batteriet till din iPhone/iPod Touch har slocknat. Jag är intresserad av att veta vad som händer i ditt liv då ?

För mig skulle det nog bli så här=
Skulle bli oroad eftersom jag använder e-post mycket och bl a har en enskild firma där jag gör mycket tidbokningar genom datorn. Missar att kunna betala räkningar genom banken. Missar att kunna beställa tågbiljetter, en kurs för Mac:användare och annat viktigt. Blir tvungen att läsa den där deckaren som legat framme i ett halvår. Äter kall mat i skenet av några ljus från i julas. Går fram och skakar på datorn. Går fram och sätter på TV...svart bild. Då kommer jag på att jag har en liten pryl som ger 1 timmes batteritid till min Nokia N95. Kopplar in och kollar mina mail på genom mobilen. Tio meddelanden varav sju SPAM. Messar tills tummen får nagletrång. Har räddat nästa arbetsdag. Lägger mig tidigt och drömmer mardrömmar om datorer som drunknar och flyter upp vid Feskekörka som dö´a macrillar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-19 20:43

Jag hade fått väldigt tråkigt. Men hade nog sysselsatt mig med något annat än att hålla på med datorn eller kolla tv. Himla uttråkad, men inte i krissituation. Är inte beroende av tillgången av dessa två saker. Möjligtvis telefonen. Men mest för att ha tillgång ifall den behövs. Jag hade blivit orolig för frysen och vad jag har där. En kortare period hade man ju klarat av att äta kall mat. Men sen hade man ju blivit less på det med.

Om jag varit beroende av någon av dessa saker och bott isolerad från staden så hade jag nog sett till att ha saker som kan drivas utan el. T ex en grill. Hade jag varit nödvändigt beroende av datorn hade jag nog sett till att ha ett gäng extra batterier som alltid var laddade. Och ett USB-modem med trådlöst bredband. Även extra batterier till mobilen.

Jag hade hoppat upp och ner en stund i ilska, sedan hade jag satt mig och läst en bok.

Jag hade tyckt det varit lugnt.... i cirka 5 minuter... sen skulle abstinensen komma krypande... skulle nog klättra på väggarna inom en timme

Jag hade antingen spelat gitarr, läst en bok eller (om jag hade haft gasolspis) gott igenom några kokböcker (jag är blivande gastronomistudent) med en stor passion för ämnet.

Men jag hade helt klart varit rastlös! Jag spenderar nog 75% av min vakna tid vid min MacBook, även om jag inte gör något särskilt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-20 08:45

Då får det nog bli till att gå ut en stund och är det sommar kan jag slappa i poolen med en kall öl

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-20 10:06

Man hade nog skapat uppståndelse om man hade rullat ut grillen på trottoaren utanför mitt hus och börjat grilla kotletter och grönsaker, fullt vinterklädd och med snötäckt grönområde omkring sig...

Haha. Lite kul, att den första tråd jag läser här på 99 efter att ha varit datorlös i en och en halv dag är den här...

Kom hem till föräldrarna igår. Fick veta att internet inte fungerade. Gick rätt så bra till en början, men i morse så var abstinensen ett faktum. Samtal med supporten gav ingenting, och en tekniker skulle komma tidigast om en vecka, iom. påsken och allt det där. Till slut fick mor nog, och vi åkte till stan (fyra mil) och inhandlade ett mobilt bredband.

Inte riktigt samma sak, men ändå...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-20 15:44

ztaafen: det var handlingskraftiga föräldrar du har. Ja, inte likadant med trådlöst bredband, men bättre än inget alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-20 22:05

Finns så mycket i livet som inte går på batterier!
Jag hade spelat lite bas, sovit och kanske lite scouting dvs. byggt ett vindskydd.

Ursprungligen av foccus:

Finns så mycket i livet som inte går på batterier!
Jag hade spelat lite bas, sovit och kanske lite scouting dvs. byggt ett vindskydd.

Tja, basen går väl på 220v va... Var inte scenariot att datorn var kass för att strömmen gått eller nåt sånt ?

Tänker på killen med sin elgitarr runt magen som säger...

"Ja, det här med Kärnkraft och skit vettu, sånt behöver inte ja, jag behöver bara ett schysst eluttag att koppla in guran i åsså ...<klick> TWANNNNGGGG!!!!!"

Jag hade väl duschat en timme eller något för att få tiden att gå lite snabbare? Äta kan man göra också (och sova)..

KaRo

Min sammanfattning hittills av svaren är väl att det blir jobbigt men inte jättestor kris för alla om datorn inte fungerar. En del har nog missuppfattat frågan lite eftersom jag menade att datorn var STENDÖD. Då hjälper vare sig trådlöst bredband eller extra batterier.

Personligen gillar jag MatsOlovs lösning bäst; att gå ut och promenera eller slappa i poolen.:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-23 18:41
Ursprungligen av Goflorp:

Tja, basen går väl på 220v va... Var inte scenariot att datorn var kass för att strömmen gått eller nåt sånt ?

Tänker på killen med sin elgitarr runt magen som säger...

"Ja, det här med Kärnkraft och skit vettu, sånt behöver inte ja, jag behöver bara ett schysst eluttag att koppla in guran i åsså ...<klick> TWANNNNGGGG!!!!!"

Contrabas serru

Man skulle väl bli tvungen umgås med folk

1
Bevaka tråden