Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Handbrake! Tjoho!

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är fullt möjligt att jag jämför äpplen och päron; det är precis det jag försöker utröna! Det slutar väl med att jag får ta hem en ATV och se på den själv... Vad lämnar den för signal, kommer jag att kunna få ut maximalt av min Panasonic PV70 med 1024*768?

Ursprungligen av kaospassageraren:

Det är fullt möjligt att jag jämför äpplen och päron; det är precis det jag försöker utröna! Det slutar väl med att jag får ta hem en ATV och se på den själv... Vad lämnar den för signal, kommer jag att kunna få ut maximalt av min Panasonic PV70 med 1024*768?

Om du både ändrar parametern visningsenhet (TV eller dator) samtidigt som du ändrar kvalitetsparameter (DVD-orginal eller handbrakekrympt film) så vet du inte vad skillnaden beror på. Är det TVn som är bättre eller är det DVD-orginalet som är bättre. Det enkla sättet slippa detta är att bara ändra en parameter i taget.

För övrigt så använder jag en Apple-TV som är lagligt modifierad som gör att jag kan spela upp TS-folders som ligger på min nätverksserver. Dvs, man kan låta frågan om kvalitsförsämringen spelar roll eller inte vid komprimering bli helt akademisk genom spela upp orginalfiler (utan komprimering).

Ursprungligen av ace4711:

Om du både ändrar parametern visningsenhet (TV eller dator) samtidigt som du ändrar kvalitetsparameter (DVD-orginal eller handbrakekrympt film) så vet du inte vad skillnaden beror på. Är det TVn som är bättre eller är det DVD-orginalet som är bättre. Det enkla sättet slippa detta är att bara ändra en parameter i taget.

För övrigt så använder jag en Apple-TV som är lagligt modifierad som gör att jag kan spela upp TS-folders som ligger på min nätverksserver. Dvs, man kan låta frågan om kvalitsförsämringen spelar roll eller inte vid komprimering bli helt akademisk genom spela upp orginalfiler (utan komprimering).

Jämförelseproblematiken inser jag; problemet var att jag gjorde jämförelsen på min iMac som uppspelningsenhet och den kvaliteten blev inte tillräckligt bra, oavsett dvd-original eller mp4. Frågan var alltså hur jämförelsen dvd/mp4 ser ut på en Apple-TV.

Är det Patchstick och NitoTV du använt? Jag tycker att det verkar lite meckigt (kör Mac just för att slippa sånt!) samt att jag inte vill att allt ska rasa samman pga nån programvaruuppdatering...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-20 10:48
Ursprungligen av kaospassageraren:

Jämförelseproblematiken inser jag; problemet var att jag gjorde jämförelsen på min iMac som uppspelningsenhet och den kvaliteten blev inte tillräckligt bra, oavsett dvd-original eller mp4. Frågan var alltså hur jämförelsen dvd/mp4 ser ut på en Apple-TV.

Hmmm... Om jag förstår dig rätt har du alltså spelat upp original-DVDn med din iMac som uppspelningsenhet och du tycker då att kvaliteten är för dålig. Då ser jag bara tre lösningar på "problemet":

1. Din bildskärm suger (vilket inte är så troligt).
2. Köp filmerna på HD-DVD.
3. Gå på bio.

Om du tycker att kvaliteten på "vanlig" DVD är för dålig är det ju inte mycket att göra åt. Det finns ingen komprimering i världen som förbättrar kvaliteten vid rippning.

Att göra jämförelsen DVD <-> .mp4 med Apple TV som uppspelningsenhet låter sig inte göras eftersom Apple TV inte har någon DVD-spelare. Det närmaste man kan komma är att "uppgradera" sin Apple TV så som ace4711 har gjort och spela upp från VIDEO_TS-mappen. Det ger ju samma kvalitet som om du hade spelat DVDn med Apple TV som uppspelningsenhet.

Till sist: Om man rippar en DVD med Handbrake och använder deras preset för Apple TV (+ två pass) så är det mycket liten skillnad i kvalitet om man jämför DVDn, uppspelad med DVD-spelare på TV, med .mp4-filen uppspelad med Apple TV på samma TV. Om man spelar upp DVDn och/eller .mp4-filen på bildskärm (för dator) och tycker att bilden är för "blockig" beror det på (i 99% av fallen) att man kör i fullskärm eller i ett stort fönster, d.v.s. med en högre storlek på bilden i antal pixlar än vad DVDn/.mp4-filen har. Kör man istället i "verklig storlek" blir bilden knivskarp.

Ursprungligen av kaospassageraren:

Jämförelseproblematiken inser jag; problemet var att jag gjorde jämförelsen på min iMac som uppspelningsenhet och den kvaliteten blev inte tillräckligt bra, oavsett dvd-original eller mp4. Frågan var alltså hur jämförelsen dvd/mp4 ser ut på en Apple-TV.

Är det Patchstick och NitoTV du använt? Jag tycker att det verkar lite meckigt (kör Mac just för att slippa sånt!) samt att jag inte vill att allt ska rasa samman pga nån programvaruuppdatering...

Ja, jag använde Patchstick och NitoTV. Och, det krävde en halvtimmes fnulande i terminalen och lite annat, och jag förstår att vissa personer bävar för det. Men, när det väl är gjort så funkar det bra och "Macigt" igen.

Jag skall dock erkänna att Apple-TV inte är en magisk silverkula för allt digitalt material. Vissa tunga HDTV-prylar orkar inte Apple-TV ointe med utan att tappa frames.

Med hjälp av Handbrake kan man iofs koda om material (och tappa kvalitet) så att det anpassas till en Apple-TV (men omkodning tar *tid* och kan vara meckig i sig).

Vad gäller Apple-TV skulle jag drömma om att ha allt mitt digitala material i h264 i kvalitet som var bättre än DVD men sämre än äkta HDTV och som en Apple-TV orkade med. Typ, en spelfilm som tog lite mindre plats än 4GB på disk, men var klart bättre kvalitet än DVD-kvalitet.

Men, den här jakten på något som är billigt/tyst/enkelt och får kompisarna att bli impade är nog ett race utan målgång. Det vi (läs jag) tycker är hippt och bra idag duger inte imorgon.

Antagligen skulle det vara billigare för mig att gå i terpapi istället för att köpa nya prylar, men så kommer jag på bättre tankar och köper nästa-balla-grej-istället(tm)

Jag skall köpa den nya Minin härnäst och se hur den står sig som magisk-silverkula (i ett halvår)

Haha, nej inte finns det några silverkulor som biter på uppgraderingvarulven

Vi får väl se hur jag gör med ATV, återkommer om och när jag får mer konkreta frågor, tack alla för hjälpen!

*sätter sig och njuter av Sophie Zelmani på den nya stereon -- uppgraderingsdjävulen slog till idag!*

OK, en ATV blev det. Sitter och leker med den just nu; väntar på att synkningen ska bli klar. Det ska bli intressant att se hur bra det känns. Jag har kollat lite på min Hitta Nemo-version, och det ser mycket bra ut får jag säga, rent bildmässigt. Men det hackar en del när man spelar den över det trådlösa nätet, så det får bli till att synka den, uppenbarligen. Har bara 802.11g på min iMac, tyvärr, så det tar lite tid...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-19 09:38

@ kaospassageraren

Ja, det bästa är nog att du köper en på öppet köp för att kolla om du tycker att kvaliteten är bra nog.

Personligen tycker jag att kvaliteten på en rippad DVD (Apple TV preset i 2 pass) jämfört med originalet är mycket liten. Det enda jag skulle vilja ha lite bättre är undertexterna. När de bränns in i filmen så blir de ofta lite "transparenta" och jag upplever dem som lite suddiga ibland. Inget jag stör mig på allt för mycket men det skulle kunna vara lite bättre.

All teknisk information som du kan behöva veta finns här:
http://www.apple.com/se/appletv/specs.html

Vad en Panasonic PV70 är för något vet jag inte så den frågan kan jag dessvärre inte svara på. Med upplösningen 1024x768 låter det som en bildskärm... (?). Är det en videokamera ställer jag mig lite frågande till om den verkligen har den upplösningen? Är det inte 720p/i och 1080p/i som gäller för HD-video?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 13:53

Handbrake 0.9.1 är släppt.
Massor med buggfixar

Ursprungligen av acke:

Handbrake 0.9.1 är släppt.
Massor med buggfixar

Kul! Måste testas.

Jag får erkänna att jag ändå fick lite problem med kodningen av vissa filmer. Framför allt med "brusiga" filmer. I filmen Hudsucker Proxy (br. Coen) finns det ett gäng scener med glest upplyst snöfall som gör att bitrate:en springer iväg längt över 5MBit/s som ATV:n max klarar. Hackande bild blir resultatet. Det har dock visat sig att man kan trixa rejält med x264-encoderns inställningar, bl.a. tala om att det aldrig skall köra med mer än 5MBit när man använder "Constant Quality". Att peta in fler B-frames är också en metod. Frågan är bara hur många ATV:n klarar på raken. Det finns någon slags (odokumenterad) buffer i spelarprogramvaran.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-19 23:17

HandBrake 0.9.2 är släppt.
Massor med buggfixar

Kräver Mac OS X 10.5

Ursprungligen av acke:

HandBrake 0.9.2 är släppt.
Massor med buggfixar

Kräver Mac OS X 10.5

Japp det har jag väntat på, har dock inte uppgraderat till 10.5 än men när jag såg att 0.9.2 skulle kräva det slängde jag mig på beställ av 10.5. Dessvärre så enligt UPS har mitt paket legat i Malmö ett par dagar =(

Vad jag ser fram emot är version 0.10.0 som tydligen ska införa soft subtitles, men först ska tydligen 0.9.3 komma så det lär väl dröja ett par månader.

Enligt specen så ska det gå att köra AC3 5.1-ljud i mp4-containern nu. Går det verkligen? Trodde inte mp4-containern stödde AC3. Kommer det funka att spela upp AC3 5.1-ljud på PlayStation 3 från en mp4-fil då eller?

Jag testade att koda en film med AC3+AAC och sedan samma film med bara AC3. Båda fick filändelsen m4v och spelade upp med DD 5.1 på Apple TV. I macen funkade de båda också bra, men jag har Perian installerat vilket nog behövs för AC3. Jag kommer köra allt med bara AC3 framöver.

Som jag begripit det så är det att apple TV inte kan mixa ner till stereo om man inte har en digitalstärkare. Då är aac + ac3 bra att ha. Har man relevant utrustning så är det inga problemo med ac3 endast.

Hur ligger det till med dts?

Varför kan jag inte lägga in album art på vissa filer som jag kört genom Handbrake (AppleTV present)?
En del går utmärkt och en del bara "hoppar till" i iTunes, utan någon bild, fast jag lägger in bilden manuelt, genom lägg till knappen.

Jag upptäckte att när jag lade till samma titel på discinfo så vägrade albumart att lägga upp bilder individuiellt på olika filmer. Men när jag bara körde titel på filmen så gick det finfint. Så när jag försökte få saker med gemensam disktitel att höra ihop så sågs de separata filmerna som kapitel istället för filmer.

/j

Finns det något annat bra program än MacTheRipper för att rippa mina DVD-skivor? Den fixar inte alla mina filmer tyvärr...

jimpa, jag har samma probleem, med EN film/musik dvd.
Lars Winnerbäck - Live i Linköping..

Någon som har några tips?

Ursprungligen av jonas.larsson:

jimpa, jag har samma probleem, med EN film/musik dvd.
Lars Winnerbäck - Live i Linköping..

Någon som har några tips?

Den har jag också problem med...

Testa den i en annan maskin. Typ en äldre. Helst en stationär PPC.
Jag köpte precis Pixars Råttatoille och vill naturligtvis ha den på ATV:n. MTR kraschar under analysen på en MacBook Pro, men fungerar utmärkt hela vägen på en iBook G4. 3.0r14i på båda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 21:45
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Testa den i en annan maskin. Typ en äldre. Helst en stationär PPC.
Jag köpte precis Pixars Råttatoille och vill naturligtvis ha den på ATV:n. MTR kraschar under analysen på en MacBook Pro, men fungerar utmärkt hela vägen på en iBook G4. 3.0r14i på båda.

Intressant nog har jag samma fenomen, med samma film! (Intel iMac 2.0 Core Duo)

Vänligen, Ylan

Handbrake avslutas

Håller på och konverterar om mitt video_ts bibliotek. Det går bra för det mesta men vissa filmer verkar göra att Handbrake oväntat avslutats (som det står). Vad kan det bero på? Vad kan man göra? Kan ju använda VisualHub istället men där kan jag inte lägga in text. Alla filmer är rippade med MacTheRipper.

/jimpa

Ursprungligen av jimpa_fu:

Håller på och konverterar om mitt video_ts bibliotek. Det går bra för det mesta men vissa filmer verkar göra att Handbrake oväntat avslutats (som det står). Vad kan det bero på? Vad kan man göra? Kan ju använda VisualHub istället men där kan jag inte lägga in text. Alla filmer är rippade med MacTheRipper.

/jimpa

Många gånger kan det räcka med att bränna skivan på DVD-R eller DVD-RW och plocka in den i HandBrake igen.

Hmm, skoomt. Har faktiskt testat på en PC med dvdshrink men den krascha där också. Men andra filmer funka det med på PC men inte MAC. Har fått ner fairmount och fastdvdcopy, ska testa dom snart.

Handbrake hänger sig

Jag blir tokig! Bytte nyligen från en iMac 20'' med Tiger till en iMac 24''/2,8MHz/4GB/1TB med Leopard. Trodde att livet skulle bli roligare. Och ja, skärmen är fantastisk, men jag har massor av problem. (Vissa av dem kan jag inte skylla på varken Apple eller programvarutillverkarna. Skriver t ex detta på ett Apple Keyboard som min dotter hällt saft i. Seeeegt.) Ett av mina många problem:

Jag håller på att digitalisera barnens DVD filmer till datorn. Hade kommit halvägs i det projektet med gamla iMac 20''+Tiger+Handbrake 0.9.1. När jag nu återupptagit projektet med iMac 24''+Leopard+Handbrake 0.9.2 hänger sig Handbrake halvvägs in i rippningen. Jag kör samma inställningar som tidigare: H.264/Mp3/.avi, av bitrate 1200 kbps, 2-pass/turbo first pass.

Varför hänger det sig?

Går det inte bättre om man först rippar över till hårddisken med MacTheRipper och sedan kör Handbrake? Långsammare blir det förstås...

Jo, det är precis så jag gjort. VIDEO_TS filerna ligger i en mapp på hårddisken, så det är inte det som är felet.

Testade nyss att köra Handbrake 0.9.1. Då funkade det. Någon annan som haft problem med senaste versionen av Handbrake?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-08 14:46
Ursprungligen av SvenTorn:

Jo, det är precis så jag gjort. VIDEO_TS filerna ligger i en mapp på hårddisken, så det är inte det som är felet.

Testade nyss att köra Handbrake 0.9.1. Då funkade det. Någon annan som haft problem med senaste versionen av Handbrake?

Har liknande problem. Efter ca. 30 sek. - 1 minuts encoding så crashar HB. Jag har nyligen uppgraderat VLC till 1.0.0, så jag gick tillbaka till förra versionen av VLC och än så länge (ca. 5 min.) så funkar det.
Håll tummarna.
/A

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-08 15:11

Ingen lycka med gamla vlc. Efter ca. 15 min. så krashar HB?
/A

Bevaka tråden