Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att börja med 3D...

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-03-14 15:53

Jag jobbar som designer på ett litet företag i stockholm, vi känner att vi skulle vilja ta steget från photoshop-retuscher till 3D när det kommer till att visualisera en tanke lite enklare.

Nu är frågan var man lättast börjar, det vi söker inom 3D är nog mer åt cad-hållet egentligen med exakta mått och verklighetstrogna slutresultat (snarare än att rita skumma former och farliga monster).

Samtidigt finns det inte pengar till att investera i ett 30-tusen kronors program och det känns väl också overkill som steg 1.

Vilket program ska man välja? Vilken väg ska man gå för att lära sig?
läste en liten snabbguide på macworld (http://macworld.idg.se/2.1038/1.121271) men blev inte helt klok på vilket program som borde passa oss bäst.

Tacksam för lite tips!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-14 19:16

Google Sketchup: http://sketchup.google.com/
Gratis och snabbt att lära sig. Inte perfekt men så länge man inte designar allt för komplicerade komponenter/hus/whatever är det rätt bra. Däremot blir inte renderingarna realistiska precis, men om jag inte minns helt fel kan man exportera Sketchup modeller till Maya / 3dsmax och fixa material och rendering där om så önskas.

Annars är Blender (http://www.blender.org/) ett riktigt kraftfullt program (och gratis) men det är rätt svårt att lära sig. Vet man vad man gör kan man rita i princip vad som helst i det. Inte helt gjort för CAD men vill man kan man nog använda det.

Normalt kostar ju annars professionella CAD paket en hel del pengar, letar du efter proffsgrejer är det AutoCAD eller SolidWorks som gäller, beroende på vad du jobbar med.

  • Medlem
  • International user