Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att börja med 3D...

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-03-14 15:53

Jag jobbar som designer på ett litet företag i stockholm, vi känner att vi skulle vilja ta steget från photoshop-retuscher till 3D när det kommer till att visualisera en tanke lite enklare.

Nu är frågan var man lättast börjar, det vi söker inom 3D är nog mer åt cad-hållet egentligen med exakta mått och verklighetstrogna slutresultat (snarare än att rita skumma former och farliga monster).

Samtidigt finns det inte pengar till att investera i ett 30-tusen kronors program och det känns väl också overkill som steg 1.

Vilket program ska man välja? Vilken väg ska man gå för att lära sig?
läste en liten snabbguide på macworld (http://macworld.idg.se/2.1038/1.121271) men blev inte helt klok på vilket program som borde passa oss bäst.

Tacksam för lite tips!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-14 19:16

Google Sketchup: http://sketchup.google.com/
Gratis och snabbt att lära sig. Inte perfekt men så länge man inte designar allt för komplicerade komponenter/hus/whatever är det rätt bra. Däremot blir inte renderingarna realistiska precis, men om jag inte minns helt fel kan man exportera Sketchup modeller till Maya / 3dsmax och fixa material och rendering där om så önskas.

Annars är Blender (http://www.blender.org/) ett riktigt kraftfullt program (och gratis) men det är rätt svårt att lära sig. Vet man vad man gör kan man rita i princip vad som helst i det. Inte helt gjort för CAD men vill man kan man nog använda det.

Normalt kostar ju annars professionella CAD paket en hel del pengar, letar du efter proffsgrejer är det AutoCAD eller SolidWorks som gäller, beroende på vad du jobbar med.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-14 19:30

Enkla Sketchupmodeller och Photoshop eller ett renderingsprogram som Cinema 4d eller Maya funkar väldigt bra.

Annars i ett längre perspektiv kan det vara smart att lära sig Rhino som är det 3d-formingsprogram som används absolut mest i Windows. Nu finns det bara som alpha-versjon till Mac OSX men den kan du få gratis på www.irhino3d.com. Tyvärr kan man inte rendera i alpha versjonen men det funkar bra som modeleringsprogram och då man kommer kunna rendera i rhino kommer det vara absolut bäst.

När det gäller proffscad på Macen är VectorWorks ett givet alternativ. Mycket bättre än AutoCAD till ett mycket lägre pris. Finns dessutom till Macen. Dessutom är det särklassigt störst på CAD till Macen. Bra inbyggd renderare. Sketchup är lättare att komma igång med initialt men slår snabbt i taket och duger egentligen inte till professionella ritningar. Fullversionen av VectorWorks är sådär 30 gånger större än Sketchup Pro och det märks. 3D-modellerare duger absolut INTE inte för CAD-jobb. Bättre att satsa på CAD i basen och rendera in ett renderingsprogram om så behövs. För organisk produktmodellering använder jag TouchCAD, som med sitt ursprung som båtdesignprogram ger en suverän formkontroll. www.touchcad.com

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-14 23:12
Ursprungligen av TouchCAD:

När det gäller proffscad på Macen är VectorWorks ett givet alternativ. Mycket bättre än AutoCAD till ett mycket lägre pris. Finns dessutom till Macen. Dessutom är det särklassigt störst på CAD till Macen. Bra inbyggd renderare. Sketchup är lättare att komma igång med initialt men slår snabbt i taket och duger egentligen inte till professionella ritningar. Fullversionen av VectorWorks är sådär 30 gånger större än Sketchup Pro och det märks. 3D-modellerare duger absolut INTE inte för CAD-jobb. Bättre att satsa på CAD i basen och rendera in ett renderingsprogram om så behövs. För organisk produktmodellering använder jag TouchCAD, som med sitt ursprung som båtdesignprogram ger en suverän formkontroll. www.touchcad.com

Går inte sånt här lite halvt in under spam? På nåt sätt känns det som att det där är din websida och du är skapare/återförsäljare för programmen du pratar om. Det kanske bara är jag, men jag tycker sånt är lite lamt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 23:18
Ursprungligen av shandar:

Går inte sånt här lite halvt in under spam? På nåt sätt känns det som att det där är din websida och du är skapare/återförsäljare för programmen du pratar om. Det kanske bara är jag, men jag tycker sånt är lite lamt..

Sen att han har rätt är en annan sak. Även om jag själv arbetar i GoogleSketchup mycket på grund av att det är snabbskissat

Som proffscaddare på Macen i drygt 20 år tycker jag att det är på sin plats att puffa lite för CAD på Macen. Apple och MacWorld gör exempelvis enastående insatser när det gäller att ignorera och tiga ihjäl denna sektor, varför man ständigt på dessa diskussionslistor får förslag typ Maya, Cinema4D, Studio Max och Blender. Inget fel på dessa program i sitt sammanhang, men de är fullständigt oanvändbara som CAD-program.

När det gäller Sketchup, så är det vad heter, ett skissprogram. Som sådant funkar det helt OK, men som CAD-program är det inte i närheten av den substans VectorWorks, ArchiCAD, Modo, DCAD, Architrion, etc har. Totalt finns ca 150 program listade på Apples lista om man söker på CAD.

Varför man envisas med att hänvisa till CAD-program på Windows på en Maclista är en annan gåta. Utbudet är förvisso större där, men det är för den skull inte obefintligt på Macen. Exempelvis använder 1/3 av alla arkitekter i USA Mac. När det gäller marknadsledaren på CAD till Macen, VectorWorks, så ligger den installerade basen mellan 400.000 och 500.000 användare, varav 42 % kör Mac. AutoCAD Inventor har som jämförelse 700.000 användare och det program man rekommenderar för arkitektur, Revit, har bara 100.000 användare. Macen är med andra ord inte alls så obetydlig spelare inom CAD som man kan tro.

En tredje sak som förtjänar att påpekas är att man i Mackretsar (och MacWorld) tenderar att sätta likhetstecken mellan design och grafiskt formgivning. Varför? Är inte exempelvis arkitektur, produktformgivning, stads och landskapsarkitektur, scenografi, etc också design?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-15 12:12
Ursprungligen av TouchCAD:

Som proffscaddare på Macen i drygt 20 år tycker jag att det är på sin plats att puffa lite för CAD på Macen. Apple och MacWorld gör exempelvis enastående insatser när det gäller att ignorera och tiga ihjäl denna sektor, varför man ständigt på dessa diskussionslistor får förslag typ Maya, Cinema4D, Studio Max och Blender. Inget fel på dessa program i sitt sammanhang, men de är fullständigt oanvändbara som CAD-program.

När det gäller Sketchup, så är det vad heter, ett skissprogram. Som sådant funkar det helt OK, men som CAD-program är det inte i närheten av den substans VectorWorks, ArchiCAD, Modo, DCAD, Architrion, etc har. Totalt finns ca 150 program listade på Apples lista om man söker på CAD.

Varför man envisas med att hänvisa till CAD-program på Windows på en Maclista är en annan gåta. Utbudet är förvisso större där, men det är för den skull inte obefintligt på Macen. Exempelvis använder 1/3 av alla arkitekter i USA Mac. När det gäller marknadsledaren på CAD till Macen, VectorWorks, så ligger den installerade basen mellan 400.000 och 500.000 användare, varav 42 % kör Mac. AutoCAD Inventor har som jämförelse 700.000 användare och det program man rekommenderar för arkitektur, Revit, har bara 100.000 användare. Macen är med andra ord inte alls så obetydlig spelare inom CAD som man kan tro.

En tredje sak som förtjänar att påpekas är att man i Mackretsar (och MacWorld) tenderar att sätta likhetstecken mellan design och grafiskt formgivning. Varför? Är inte exempelvis arkitektur, produktformgivning, stads och landskapsarkitektur, scenografi, etc också design?

Nu missade du exakt hela min poäng. Vad jag försökte komma åt är att det är du som säljer de här programmen i Sverige, dvs du tjänar pengar på att övertala folk till att använda de där programmen utan att du nämner det någonstans i dina inlägg. Oavsett hur bra de programmen är tycker jag det här är spam. Speciellt när man kollar dina andra inlägg och ser att alla trådar som på nåt sätt involverar CAD har fått tips om hur bra TouchCAD & VectorWorks är..

Att kalla mina inlägg spam är i mitt tycke en grov överdrift. Även om jag råkar vara involverad i några CAD-produkter så är det ändå rimligt att kunna informera om detta. Att professionella användare, som också "tjänar pengar" på sina varor och tjänster, framlägger synpunkter händer hela tiden på på denna lista. Att tro något annat är naivt. Sen är det ju upp till var och en att värdera olika produker, eller hur.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-15 13:31

Jag må bara inflika att Vectorworks i min mening också är ett av de bästa cad-programen, enklare och friare än både autocad och archicad.

Att säga att Vectorworks har en bra renderingsmotor är kanske lite att ta i. Den har en helt ok renderingsmotor. Däremot blir det väldigt fina visualiseringar av att rendera hidden line i Vectorworks och arbeta med det i photoshop eller illustrator.

Att arbeta fritt i 3d i ett cadprogram är generellt ganska kompliserat och arbetssamt. Här är både Skethup och Rhino enormt mycket bättre att arbeta med. Touchcad är också ett gott alternativ men då jag inte prövt något annat än demoversjonen är det svårt att uttala sig hur bra det fungerar med andra program.

Jag vill också poengtera att det går att göra exakta teckningar i sketchup.

En bra kombination av programmer är en 3d modulerare och ett cad-program och kanske en extern renderare.

Senast redigerat 2008-03-15 13:52
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-03-16 12:25

Oj många bra inlägg, ska tillbaka till jobbet på månd och börja kolla på Blender och VectorWorks. Borde dock börja med att köpa en 3D for dummies misstänker jag

Vill börja där Illustrators 3D-funktion slutar och misstänker att det då är mer åt ett CAD-program man sa titta.

En annan sak som jag glömde undra över, är alla dessa 3D program kompatibla med Photoshop C3 extended, alltså Ps funktion att importera 3D objekt som man sen kan "måla" i Ps?

Har kört VectorWorks ända sedan den tid då det började som programmet "Blueprint"för att migrera till MiniCad som sedan blev VW. Jag kan drista mig att säga att VectorWorks har den mest kompetenta 2D-funktionen av alla CAD-program jag testat.

Med Vectorworks slänger man hyfsat snabbt upp mycket komplexa 2D-skisser och kan enkelt omvandla det hela till 3D. Att VW har en mycket bra "databas-hanterare" inbyggd i programmet gör inte saken sämre. Tyvärr har VW nu en prislapp som är lite för hög för en hobbypysslare och jag har därför tvingats lämna VW. För ett företag är dock prislappen klart överkomilig.

Numera kör jag TurboCad för enkla 3D-utkast, men saknar den mycket smidiga 2D-delen i VW. TurboCad har en konkurrent i ViaCad, som använder samma kärna. ViaCad har lyckats med att skapa ett bättre interface, framför allt med att få ned 3D-modellerna till 2D-plan för att skapa "klassiska" ritningar. Båda är rimigt prissatta även för lek och hobby, under tusenlappen!

Även om VectorWorks är ett mycket kompetent program så ligger det dock i lä när det gäller 3D jämfört med hi-end-program som t.ex Solidworks (dyrt som stryk!) som är helt underbart att jobba med. Snarlikt är Alibre och det finns i en gratisversion som ni kan köra på er Intel-Mac. Det går alldeles utmärkt att köra delar av produktionerna i VW, och andra delar i Alibre! Varför inte taq godbitar ur 2 världar!

Du kan också kolla in Ashlar-vellums program på http://www.ashlar.com.
Bl.a. har Apples designavdelning använt Ashlars programvaror i flera projekt....

Tilläggas bör, att det är stökigt att "spåna fram" ideer i de flesta CAD-program!
Här är papper och penna fortfarande det snabbaste utkastverktyget!

... å' då har jag ändå kört CAD på Mac sedan någon gång runt 1987-1988...

  • Medlem
  • 2008-03-17 18:57

Ehm, Bryce är bra om man vill göra små öar.

Ursprungligen av lufra:

Ehm, Bryce är bra om man vill göra små öar.

heh det är ungefär där min nivå ligger än så länge...:D

fan jag trodde kontona lades ihop nån gång för nåt år sen, tydligen inte.

Carpark=thistle är samma med andra ord

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-03-18 10:29

en undring till: bra introduktionsbok till 3D?
hittade en som hette just "introduktion till 3D" som jag tänkte beställa:
http://www.bokus.com/b/9789163176111.html

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-18 13:47
Ursprungligen av carpark:

en undring till: bra introduktionsbok till 3D?
hittade en som hette just "introduktion till 3D" som jag tänkte beställa:
http://www.bokus.com/b/9789163176111.html

Nästan alla CAD program kommer med rätt bra inbyggda tutorials och hjälpfiler. Oftast behöver du ingen bok, allt finns i programmet eller på nätet. Det är så jag har lärt mig SolidWorks.

Någon som provat Modo och vad tycker ni om det?

vad är felet med papper och penna jag tror att man ska börja där med 3D

1
Bevaka tråden