Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behhöver tips på hur klippa musikvideo i fce/fcp

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska göra en enkel liten musikvideo och i huvudsak kommer jag att använda filmat material av när bandet spelar i studion. Det kommer att bli en hel del tagningar med helbilder, närbilder, detaljbilder osv. Givetvis kommer jag att använda en DAT spelare på plats så att de får spela playback i tagningarna

Vilket är det smidigaste sättet att klippa ihop alla dessa klipp och samtidigt behålla läppsynken.

Finns det något sätt att synka dessa 4minuter långa klipp med hjälp av tidkod eller nåt så att man inte behöver leta upp synkpunkt för varje enskilt klipp?

Finns det möjlighet att på något sätt lägga alla, låt säga 15 tagningar i en rad och se dem och bildmixa in i realtid?

Andra tips på bra arbetsflöde att klippa musikvideo i final cut?

Jag är inte helt inne på videoeditering, sist jag gjorde det var evigheter sedan på Beta, innan datorredigeringens tid, så ursäkta om vissa frågor låter töntiga.

Det här går ju att skriva hur mycket som helst om men ett par grundknep innan inspelningen som underlättar synkningen. På bandet som innehåller musiken kan man ju lägga 4 korta intensiva pip från mixningen, en elektronisk metronom. Eftersom du tänker använda dat så kan det ju vara en idé att ha tidkod inspelad där som synkas över till kameran för varje tagning. Då kommer ju varje tagning att ha rätt tidkod så att säga. Detta förutsätter att du har en kamera som kan läsa tidkod in.
Om du inte har det så är ett enkelt knep att starta Daten en liten stund innan och helt enkelt filma displayen på den innan varje tagning. Efter detta får kameran rulla, då har du något att synka på i bild.

Återkommer med mer om så önskas:)

1
Bevaka tråden