Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lurad vid iPhoneköp?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena , jag la ut en annons på blocket "söker iphone" för cirka 2 månader sen. precis innan annonsen försvann fick jag ett mail. Roger hette han , han hade en helt ny iPhone som han ville sälja för att han hade fått en annan jobbtelefon. Han ville ha 2300:- jag tänkte , hmm min polare skulle ju köpa en IPhone med så jag ringe upp honom och sa detta. ( jag har redan en dörför detta) aa , polaren satte in 1000 kr på hans konto och fick alla uppgifter osv. vi skulle sätta in 1300 när den hade kommit. Nu har det gått 2 ½ vecka . ingen IPhone. Vi har mailat ,han svara bara första dagen ,och sa att han var utomlands och kom hem snart och skulle skicka den.

Nu på 2 veckor har han inte svarat på varken mail eller telefon.
vad ska vi göra ? någon annan som blivit lurad på samma sätt ? och kanske till och med av roger einarsson ?

Polisanmäl. Med tanke på att priset var 2300 så är det (nästan) med 100% säkerhet en bluff. Tyvärr så är det dessutom rätt lågprioriterat hos polisen så din kompis kan nog inte räkna med att få tillbaka de där 1000 kronorna.

Ursäkta mig, men när ska folk lära sig att Aldrig under några som helst omständigheter sätta in pengar på någon annans bankonto?
Det är precis som att ge pengarna till Herr/Fru X på stan och be dem att sticka och köpa mjölk åt dig. Undrar hur många som kommer tillbaka?

så sant så ..men han ringde ju och pratade med polarns mamma..och gav alla uppgifter .. så polisen får tag på honom lätt..

Till polisen med er! Nu!

Vem är det som säger att det inte är den slipade morsan som håller på att lära upp sin son?

Typ 99,9% av alla köp av privatpersoner med förbetalning är en bluff!

Ursprungligen av granholm:

Typ 99,9% av alla köp av privatpersoner med förbetalning är en bluff!

Trams. Har gjort hundratals affärer (köpt och sålt) med förskottsbetalning på nätet och det har aldrig varit några problem...

Jag har genomfört 5 köp på det sättet och samtliga har fungerat för mig. Aldrig några jättesummor, men ändå.

Oj! Då har du haft en väldans tur:p

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-03 00:22

samma här. var får du statistiken ifrån Granholm?

Överdrev lite:p men det är extremt många som blir lurade. Kontakt inom polisen.

Extremt många är det 20, 50 eller 1000 på ett år? Jämfört med skimming och andra bedrägerier är det tack och lov i skuggan. Där finns månfa seriösa säljare på både Tradera och blocket som använder förskottsbetalning, även om det inte är att rekommendera.

Kruxet är att den som genomför lurendrejeriet ofta är en pundartyp som behöver pengar till knark. De lämna ut rätt namn, ett kontonummer som går till rätt person etc. Allt verkar så förbaskat bra och vattentätt så...

Sedan sätter man in pengar och pundaren kan ta ut pengar via sitt bankomatkort istället för att behöva bryta sig in nånstans med risk för gud vet vad...

Köper man på Trader kollar man ju hur många affärer personen gjort, det står ju inom parentes, samma princip på ebay.co.uk (inom EU, slipp mkt skit). På blocket? Finns den nära dig, åk dit, kläm, känn, betala cash.

Det finns ju en pundare i övre norrland som i åratal lagt ut annaonser om MacBooks på Blocket.se .... "avesst, skecka pengarna bara så atte jag kan skecka dig burken..."

Om man handlar via blocket finns ju ett alternativ till postförskott, alltså att man får pengarna när vara hämtas ut. Då är både säljare och köpare säker och det finns ingen större risk med det.
Jag som själv köpt och sålt många gitarrer och gitarrförstärkare genom åren har alltid skickat med bussgods. De har postförskott och det enda jag oroat mig över är om de är försiktiga nog vid hanteringen :S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 00:04
Ursprungligen av henkebarn:

Om man handlar via blocket finns ju ett alternativ till postförskott, alltså att man får pengarna när vara hämtas ut. Då är både säljare och köpare säker och det finns ingen större risk med det.
Jag som själv köpt och sålt många gitarrer och gitarrförstärkare genom åren har alltid skickat med bussgods. De har postförskott och det enda jag oroat mig över är om de är försiktiga nog vid hanteringen :S

Postförskott säkert?? Det var det dummaste jag hört!!
Lika säkert/osäkert som att betala i förskott för att sen få saken skickad.

Ja, nu har mitt paket kommit. Då betalar jag till posten och sedan får jag mitt paket innehållande iPhonen jag köpt!
Dags att öppna, en.... tegelsten?

de kastar väl det som är märkt "ömtåligt" i samma hög som de kastar "bräckligt"

Moahahahahaha!

hehe ja, de kastar allt lika illa. Om man så skulle packa in ett spädbarn...

Varför man nu skulle göra det..

aja , vi har mailat han nu .. skrev lite som ett hot att vi skulle kontakta polisen men han har inte svarat :S när vi ringer hans nummer som står på eniro så säger jag såhär ( min polare vågar inte ringa ) haha , aa iallafall , då säger han aa hej åsså något namn , jag bah , aa är det roger ? han bah neej å skrattar .. å allt ...då säger jag jo det är det visst , varför står ditt namn och telefonnummer på eniro då ? jo men jag köpte denna telefon av roger för 5 år sen ! jo men grattis .. jag tror dom ändrar sådant på 5 år .... aja vi jobbar vidare !

Sluta snacka, polisanmäl direkt. Han har ju uppenbarligen blåst dig...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 09:49

Två saker att tänka på:

* Verkar det för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte sant.
* There is no such thing as a free lunch.

Ingen säljer en (felfri) iPhone för 2300. Det är långt under marknadsvärdet.

aa detta sa jag till min polare med , men då sa han , aa men om man vill ja sålt den snabbt så får man ta en liten summa...men man kan lätt få iallafall 3500 för den... aja vi ska ringa till polisen på måndag !

HAHAHHAA , nu ska ni få höra saningen !
Killen maila nu efter 3 veckors flaxande med alla mail osv tillhan.
detta skrev han ! , hej , detta känns väldigt pinsamt , jag skäms ! när jag skulle skicka iPhonen så var den sönder. Jag har under hela tiden försökt att får hem en ny fungerande. Tillslut fick jag hem en , men den var också sönder ! så detta blev till en stor röra ! du får insatt 2000 på kontot så har du fått 1000 av mig för allt strul. ? hahahaahahahaha
så kan det också gå !

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-14 19:10
Ursprungligen av doggenikke:

HAHAHHAA , nu ska ni få höra saningen !
Killen maila nu efter 3 veckors flaxande med alla mail osv tillhan.
detta skrev han ! , hej , detta känns väldigt pinsamt , jag skäms ! när jag skulle skicka iPhonen så var den sönder. Jag har under hela tiden försökt att får hem en ny fungerande. Tillslut fick jag hem en , men den var också sönder ! så detta blev till en stor röra ! du får insatt 2000 på kontot så har du fått 1000 av mig för allt strul. ? hahahaahahahaha
så kan det också gå !

Grabben fick väl kalla fötter när ni hotade med polisen.

Ursprungligen av rhesus:

Grabben fick väl kalla fötter när ni hotade med polisen.

aa hahahaha

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 00:06
Ursprungligen av doggenikke:

HAHAHHAA , nu ska ni få höra saningen !
Killen maila nu efter 3 veckors flaxande med alla mail osv tillhan.
detta skrev han ! , hej , detta känns väldigt pinsamt , jag skäms ! när jag skulle skicka iPhonen så var den sönder. Jag har under hela tiden försökt att får hem en ny fungerande. Tillslut fick jag hem en , men den var också sönder ! så detta blev till en stor röra ! du får insatt 2000 på kontot så har du fått 1000 av mig för allt strul. ? hahahaahahahaha
så kan det också gå !

Jag är hemskt ledsen... men läs vad du precis skrivit.
Det är ju klart han blåser dig, skulle han ge dig 1000:- för besväret?!
Inte en chans, men visa gärna att jag har fel, för Din egen skull.

Men visst, om han skulle blåsa Dig... varför skulle han då maila till dig fram och tillbaka?

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-03-25 00:37

Kan inte göra annat än att hålla med....om han nu skulle sätta in pengarna, så är det årets sensation. I'm sorry to say this...

Men jag måste bara säga att jag har gjort många affärer med förskottsbetalning till bankkonto och *peppar-peppar* aldrig haft oturen att bli blåst.....ännu.
men 2300:- det var änna väl under marknadsvärdet...eller hur?

Ursprungligen av Viktory:

Jag är hemskt ledsen... men läs vad du precis skrivit.
Det är ju klart han blåser dig, skulle han ge dig 1000:- för besväret?!
Inte en chans, men visa gärna att jag har fel, för Din egen skull.

Men visst, om han skulle blåsa Dig... varför skulle han då maila till dig fram och tillbaka?

Som dom brukar säga, verkar det för billigt för att vara sant... så..är det oftast inte sant...

Men har ni fått pengarna insatta? eller har han bara skrivit att ni ska få tillbaka pengarna? Jag är fortfarande extremt skeptisk tills dess att ni har fått tillbaka pengarna.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Men har ni fått pengarna insatta? eller har han bara skrivit att ni ska få tillbaka pengarna? Jag är fortfarande extremt skeptisk tills dess att ni har fått tillbaka pengarna.

Han skulle sätta in dom när han hade fått sin lön (25)

Ursprungligen av markusss:

Han skulle sätta in dom när han hade fått sin lön (25)

Jag är fortfarande extremt skeptisk till att det kommer dyka upp några pengar........:tveksam: (Jag hoppas att jag har fel)

Bevaka tråden