Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man jacka in två burkar mot samma skärm?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-29 19:27

Om man vill koppla in två G4´or mot samma skärm (och kunna använda dom samtidigt / växelvis) - hur gör man smartast då?

En KVM-switch verkar vara vad du söker. Kolla på Macoteket. Men det blir ingen superbild...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:
En KVM-switch verkar vara vad du söker. Kolla på Macoteket. Men det blir ingen superbild...

Lägg någon extra krona på kablarna och välj skärmade kablar, annars kan bilden bli lite fladdrig ifall du väljer oskärmade kablar. Switch hittar du billigt hos Clas Ohlson.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-29 19:56

Det skall enligt uppgift vara ok med en sådan switch upp till 1024 x 768 i upplösning. Jag snålade och köpte en switch fran Clas Ohlson. Det visade sig inte vara ett mindre lyckat köp. Jag fick grynig bild och skuggor. Switchen lämnades tillbaka kvickt som ögat.

Kanske var det kablarna som var kass?

[ 29 Augusti 2002, 19:57: Meddelandet ändrat av: MrT ]

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-08-29 22:22

Det funkar allra enklast om du har en skärm med två bildskärms ingångar bak, tex, LaCie Electron 21", den har dessutom två USB kanaler som gör att du kan ha ett tangenbord, skärm och mus till två datorer, jag körde såå själv ett tag men en Powerbook och en G3:a funkade skit bra, det fanns en knapp på framsidan av skärmen där man valde Ström A eller B. Hur enkelt som helst. (Quake på ena datorn, jobb på andra )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-29 22:47

Hm...verkar bli en dålig kompromiss (?!).
Skälet till min fråga är platsbrist på en av mina "arbetsstationer" på jobbet...och platt skärmval är inte ekonomiskt realistiskt då jag inte kan jobba under 21´´ storlek.

Skärmen jag har nu är en Apple Display 21´´

Jag har en ATEN CS-104U "Master View USB KVM Switch" och använder samma Sonybildskärm och Apple USB-tangentbord och mus till tre macar och en PC. Det fungerar utmärkt, bara att trycka på en knapp så växlar man till nästa dator. En viss fördröjning får man räkna med men det är inget problem.
Belkin som säljs bl a på inWarehouse, har en KVM Switch som även kopplar om analoga in- och utljudgångarna så att du bara behöver ha ett par högtalare på bordet.

1
Bevaka tråden