Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska jag få ljudet från PS3 - iPod Hi-fi?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa PS3, men jag vet inte hur jag ska få ljudet till Hifin eftersom den inte har 3,5mm-uttag...
Någon som vet hur man ska göra? den har ju andra ljudutgångar..

TAcksam för hjälp!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-30 22:26

Hej Carlsson!
Jag har också funderat på en PS3:a, men det får blir när plånboken hämtat sig efter julchocken.

Som jag förstår det har PS3:an två möjligheter att skicka ut ljud - genom hdmi-kontakten och genom den optiska digitala ljudutgången.

iPod hifi ser ut att ha två möjligheter till att ta emot ljud - genom 3.5mm-kontakten eller genom den optiska digitala ingången.

Alltså: Antingen kan du köpa en kabel som kan koppla ihop de två optiska kontakterna, eller så kan du köpa en hdmi-AV-kabel, som delar upp hdmi till tre bild- och två ljudkanaler. Dessa två ljudkanaler har vanligtvis rca-kontakter (hane) så du behöver dessutom en extra kabel som går från rca-hona till 3.5mm stereoplugg.

Att tänka på:
Kör du optiskt så får du se till att det är rätt pluggar i ändarna. Det finns en lite större optisk kontakt som är fyrkantig, och en lite mindre som är precis lika stor som en 3.5mm stereoplugg. I många fall är det hål man pluggar in den senare varianten en kombination av optisk och vanlig analog - så är det t.ex. i macbooken. Jag tror att PS3:an har den större. Hur det är med iPod hifi vet jag inte.
Tänk också på att PS3:an kan skicka ut surround/5.1 via den optiska utgången, vilket kanske inte iPob hifi klarar av att koda av.

Kör du via hdmi så är det ju värt att fundera på hur du skall använda bildkanalerna du 'får över'. Om inte tv:n har rgb-ingång, så får du köpa fler adaptrar så att du kan koppla in bilden i tv:n.

Jag bifogar en liten bild från PS3:ans manual. Kabeln jag pratat om är den andra uppifrån till vänster i tabellen.

EDIT:
Jag såg just i bilden jag bifogade att en AV-kabel ingår. Den har bara en bildkanal och två ljudkanaler, men om du bara behöver ljudet så fungerar den också lika bra. Om du däremot vill ha bästa möjliga bildkvalitet också så skulle jag rekommendera en med tre bildkanaler.

EDIT 2:
Clasohlson har en rca-3.5mm stereoplugg för 35:-
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21967117
eller en optisk kabel med stor plugg i en änden och 3.5mm optisk plugg i andra för 75:-
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21905421

EDIT 3:
Såg just att iPod hifi har just en kombinerad analog/digital 3.5 mm ingång, så den där optiska kabeln borde fungera.

Mvh
/genell

Senast redigerat 2007-11-30 23:17

Ah! tack! jättebra tips och förklaringar! Bilden är jättebra! men jag är inte så bra på kablar..
Men om jag köper en AV-komponentkabel (den andra uppifrån till vänster) blir det lika bra bild som om det skulle vara en Hdmi till Hdmi-kabel?
Fördelen men den kabeln är att jag fullt förstår hur jag ska koppla in allt.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 00:02

Det är cool. Komponentkabel klarar upp till 1080i och p lika bra som HDMI.

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2008-03-12 07:20

Jag anväder den optiska utgången och det fungerar utmärkt, sen streamar jag musik och filmer från macen via programmet Medialink. Riktigt bra om man inte har en Apple TV:-)

Ah, vad bra att det funkar lika bra. Medialink ska jag lägga på minnet! till hösten ska jag köpa en macbook. Då får jag ännu mer kablar att hålla reda på

1
Bevaka tråden