Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plötsligt fick jag "Repair Needed", vad gör jag nu?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är ju lite mer till den här historien än så, men den korta versionen är att min telefons baseband är dött då den inte verkar kunna kommuncera med SIM-kortet. Ingenting speciellt har hänt eller gjorts utan det bara hände, måndagsexemplar helt enkelt. Har kört den JB:ad och unlockad länge utan problem tills nu. Provat att skriva om BB utan att det gjorde någon skillnad.

Jag köpte en iPhone 1.1.1OOB i november tror jag det var med en vän och kunde glatt JB:a den och unlocka den, har sedan dess varit en av de lyckligaste människorna i Sverige då den svarar till precis alla mina behov och från att hata telefoner har jag blivit en power-user. Så en dag började den säga "Fixed number dialing active" i en liten ruta, som när jag tryckte bort den efter en stund kom tillbaka. Sedan oftare och oftare, därefter tappade den täckning och telefondelen försvann ifrån inställningar. Ett dygn senare stod det "Repair Needed..." i lilla rutan. Jag försökte med alla möjliga ideer och tankar och efter lite googlande hittade jag att många drabbats av detta plötsliga "Repair needed" och att affärerna bytte ut dem utan mycket mankemang, verkade som en batch av dåliga telefoner. Jag provade att virginiza och fick då en telefon som inte gick att låsa upp då jailbreaket förutsätter att man kan använda telefondelen, vilket förutsätter att telefonen kan läsa SIM. Så nu hade jag inte ens en iPod.

Jag la den i sin låda och suckade djupt. Två dagar senare packade jag upp den igen och provade och nu kunde den läsa sim igen. Jag låste snabbt upp den och unlockade och det fungerade fint i två månader. Så plötsligt häromveckan på gymet så tittar jag på telefonen och ser en ruta där det står "Fixed number dialing active", jag frös till is, la ner den igen och hoppades att det skulle gå över. Nästa gång jag tittade stod det "Repair needed" och telefondelen saknades åter. Jag provade att skriva om Basebandet (ville inte restora om jag nu inte kan låsa upp den igen alls, hellre en kalender med ipod än inget alls) samt uppgradera till 1.1.2, utan att telefondelen vaknade igen. Istället började den med att sporadiskt släcka skärmen så man får trycka två gånger på låsknappen, en för att låsa och en för att åter låsa upp och då fungerar det bra igen (men utan telefon såklart).

Nu är jag fundersam på hur jag skall göra, kan inte direkt åka till USA för att lämna in den. Väl där, räcker det om jag iTunes restorat till 1.1.3 för att kunna visa att jag inte knäckt eller förstört genom att mixtra med mjukvara, vilket de förstår också, men kan tänka att om man jailbreak:at så är de inte så pigg på att hjälpa en laga. Vidare, hur förklarar man att man inte aktiverat en telefon som kommer in uppenbart använd (lite smårepor i displayen) som är köpt i november? Hur länge har de garanti och hur claimar man den? Känner ni någon i USA som kan hjälpa mig med detta? Ett annat alternativ jag funderat på är att vänta tills den släpps i Sverige och då försöka få den inlämnad för byte, men det känns sjukt långsökt och med tanke på hur de hanterar support idag lär det inte gå lättare om ett halvår/år.

Så vad ska jag ta mig till, vill ju ha min telefon igen.

// christian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 22:54

Eller testa nya ZiPhone - den ska kunna laga telefoner med trasiga baseband! Googla.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-02-11 23:57

mm ZiPhone med komandot - i om jag inte minns fel

hmm... Jag vet inte om jag fattade instruktionerna rätt, men jag provade att skriva om basebandet igen med Ziphone nu och det gick inte, direkt efter sa den igen bara "Repair Needed"

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-12 00:08

Ska väl bara funka med 1.1.2 och 1.1.3?

Nej, jag surrade med honom tidigare, han släppte då en 3.9-softis också som jag kör med nu...får se om det löser biffen. Ligger på hans sajt nu...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-12 01:20

vilket kommando använde du för att skriva om baseband? Zibri säger -u
"To REPAIR a *DEAD* baseband, do THIS:

Put the iphone in recovery mode (NOT DFU..normal recovery mode)

Then run: ziphone -u

And you will have back IMEI and WIFI.

This procedure already worked on 3 phones."

hoppas det kan hjälpa

Tyvärr inte... jag har nu lagt den i DFU, restorat till 112-ipsw, kört -a -j och sedan under tiden jag letade efter anySIM och tryckte bort den irriterande rutan som hela tiden kommer upp, så får jag plötsligt "Repair needed"... Installer strular som fan också, men jag skall se om den imorgon när den checkar efter uppdateringar reparerar sig själv så kan jag installera anyusim och kanske då löser det sig, men troligen inte, det är inte direkt vanligt med Repair needed på ett helt restorat baseband. Hur kan jag lämna in den för lagning egentligen, vad har jag för garantier på den när den är köpt över disk på Apple Store i USA?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-12 01:33

det är nog lite osäkert. Antagligen så har dom väl vissa serienummer eller imei nummer som bara är för USA så om du lämnar in den i t.ex england för reparation så kanske dom inte vill laga den, eller så har apple global garanti, vet inte riktigt hur det funkar. I sverige kan du iallfall inte laga den
jag bor i england och åker till sverige denna helg. Hojta om jag ska köpa en ny åt dig tveksamt om det går att fixa din. Men man vet aldrig.

hej hej

jag fick samma fel, inte tel, edge, wifi bluetooth

tvinga in i recovery mode med knapp tricket.

uppgradera till 1.1.3

igen knapp trick

nedgradera till 1.1.1

kör antingen vidare upp till 1.1.3 direkt med itunes o sen zibri's - borde funka lika bra.

jag körde gamla vägen

min e en 3.9 bl

m

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-02-13 19:21

har någon mer fått detta att fungera?

1.1.3 och sedan ner till 1.1.1 (utan felmeddelandet 1)

har samma fel "repair needed"

funkar, har fixat flera på detta sätt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 10:27

Jag sitter med ett ovanligt tjurigt problem ang detta med "Repair Needed". Fick telefonen av en kamrat som då var helt död (telefonen alltså..) Har nu fått igång allt utom wifi, bluetooth samt service.

Jag har gjort nedgraderingar till 1.0.2 och försökt att skriva över filer med iBrick, ireaser, bbupdater, secpack mm. utan att lyckas När jag är i 1.0.2 kan jag inte jailbreaka och skriva över filer men när jag är i 1.1.4 är telefonen jailbreakad och fungerar. Måste man vara i 1.0.2 för att köra ieraser via terminal?

Frågan är om det är någon här som lyckats med att återställa raderat baseband? Jag har provat 5-6 olika varianter jag hittat på bl.a Hackintosh och ModMyIfone utan att lyckas. Telefonen har inte gått i golvet utan plötsligt så gick det inte att ringa med den längre. Är detta ett hårdvarufel? Är det comm-chipet som plötsligt lägger av eller vad?

Här är en länk för den som vill läsa mer.
http://www.hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=33566

Har ni några ideér?

Senast redigerat 2008-03-11 10:43
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-11 12:50
Ursprungligen av Pentry:

Jag sitter med ett ovanligt tjurigt problem ang detta med "Repair Needed". Fick telefonen av en kamrat som då var helt död (telefonen alltså..) Har nu fått igång allt utom wifi, bluetooth samt service.

Jag har gjort nedgraderingar till 1.0.2 och försökt att skriva över filer med iBrick, ireaser, bbupdater, secpack mm. utan att lyckas När jag är i 1.0.2 kan jag inte jailbreaka och skriva över filer men när jag är i 1.1.4 är telefonen jailbreakad och fungerar. Måste man vara i 1.0.2 för att köra ieraser via terminal?

Frågan är om det är någon här som lyckats med att återställa raderat baseband? Jag har provat 5-6 olika varianter jag hittat på bl.a Hackintosh och ModMyIfone utan att lyckas. Telefonen har inte gått i golvet utan plötsligt så gick det inte att ringa med den längre. Är detta ett hårdvarufel? Är det comm-chipet som plötsligt lägger av eller vad?

Här är en länk för den som vill läsa mer.
http://www.hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=33566

Har ni några ideér?

Återställa baseband finns om du lägger in i.unlock.no som Source i Installer. Men du kanske redan har testat den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 17:22

Saken är den Kenjon att jag har inte tillgång till wifi...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-11 18:13

Gör en restore till 1.1.4 och använd iPlus 2.0.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 21:18
Ursprungligen av Robo-X:

Gör en restore till 1.1.4 och använd iPlus 2.0.

//Rob

Tack för tipset!

Det har jag testat ett par ggr. utan att lyckas. I den text som flashar förbi
tycker jag det står (not copied) eller ngt liknande i slutet av varje rad.

Och nu är den officiellt död... efter telefonen dog ipod-delen efter ca: 5 veckor, därefter wifi och nu går det inte återställa alls, den bara tuggar och tuggar i iTunes (även i DFU-läge). Så mycket för kvalité =(

Men jag fick min nya MBP idag och det är ju såklart kul, frågan är hur jag kan importera min iPhone-backup till macens kalender och adressbok. Några förslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 21:24
Ursprungligen av kanzie:

Och nu är den officiellt död... efter telefonen dog ipod-delen efter ca: 5 veckor, därefter wifi och nu går det inte återställa alls, den bara tuggar och tuggar i iTunes (även i DFU-läge). Så mycket för kvalité =(

Men jag fick min nya MBP idag och det är ju såklart kul, frågan är hur jag kan importera min iPhone-backup till macens kalender och adressbok. Några förslag?

När du säger tuggar, hur menar du då?

Får du upp ett felmeddelande i iTunes i slutet som säger kunde inte uppgradera -1011 eller ngt liknande? I så fall har du fått ett system men du måste jailbreaka för att nå det. Jag använder Independence och startar om telefonen ett par ggr till Independence känner av att det finns en iPhone. Du måste göra detta flera ggr och vänta 4-5 minuter innnan programmet startar. Sen kan du jailbreaka och använda allt utom wifi, ringa, bluetooth.

Detta har jag inte fått att fungera med iBrickr.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-11 18:17

Vi får väl hoppas att din MBP håller lite längre.
Själv är jag livrädd att telefonen ska dö. Ingen trygg känsla direkt.

1
Bevaka tråden