Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HD - USB el FireWire?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att skaffa mig en extern hårddisk inom den närmare framtiden.

Vad är lämpligast? Att koppla den till min iMac via FireWire eller USB? Argument?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-03-09 22:25

USB2 är teoretiskt snabbare men firewire som för övrigt är Apples gränssnitt nyttjar inte CPU på samma sätt och blir snabbare i praktiken än USB2.
Firewire är oftast dyrast men vill du ha det bästa så välj FW800.

Ok. Förmodar att hårddiskar av märket LaCie stöder FireWire. Jag vill nämligen slippa köpa trådlöst tangentbord bara för att frigöra en USB-port. Funkar det lika enkelt som med USB, bara att plugga in?

Jepp. FW is the shit om man säger så.

Jag har en 500GB extern USB-disk under bänken här. Tänker införskaffa extern FW-låda och flytta över disken i. USB känns inte helt tryggt måste jag säga.

Aldrig ägt en FW disk som krånglat (peppar peppar...)

FW400 duger om du är vanlig hemma -user. FW800 om du har höga prestandakrav. FW400 sopar mattan med USB så fort filstorleken ökar (en 4GB film tex)...

Funderar mera...

Ok, bra..

Fire Wire får det bli. Nu till ytterligare ngt jag undrar över. Måste man använda den backup-programvara, drivrutiner etc som följer med tex en Hårddisk från La Cie eller hittar macen hårddisken direkt.
Vill göra mina backuper med TimeMachine. Funkar TimeMachine som ett självständigt backup-program eller ska det köras tillsammans med exv det backup-program som följer med hårddisken?
Med andra ord, kan jag strunta fullständigt i programvaran som följer med HDn och istället använda TimeMachine och systemets övriga egna program?

Och framförallt, vad BÖR jag göra.

Funderar på att köpa LACIE PORSCHE DESKTOP 500GB EXTERN USB2/FW. Är den bra?

Mvh
/andreas

När du kommer hem md driven, plugga i den och starta Skivverktyg.
Skit i det som ligger på den, oftast är det ngt windowsproram eller ngt kasst
backupprogram i gratisvariant.

Formattera driven som Mac OS Extended + , ej skiftlägeskänslig, journalförd.

När den är klar kommer nog Time Machine att fråga automatiskt om den
får använda driven. Time Machine är helt självständigt. Allt det kräver är en disk.

Ett tips kan vara om det är en fet drive på säg 750GB att partitionera upp den i två bitar, en 500GB och en 250GB. Använd 500GB till Time Machine, 250GB som "undanskuffaryta"

Om du INTE vill använda Time Macine, finns det andra program att använda. Det finns hela trådar om det. Själv använder jag Deja Vu. Snabbt, enkelt, inga krusiduller.

Ok... Tack, sjysst...

Självfallet kommer fler frågor: Min interna hårddisk på macen är på 250 GB och jag tänker köpa en extern HD på 500 GB. Hur mycket behöver då Time Machine när jag partitionerar den externa HDn? Räcker det med 300 GB för Time Machine så att jag kan ha 200 som "undanskyffaryta"? Eller behöver Time Machine mer utrymme än så för att backuppa en intern HD på 250 GB?

Tack på förhand.

/andreas

Det där är en avvägning man får göra.... ju fetare time machine, desto längre tillbaka når den..

Nån har nämnt en regel att Time Machine-disken bör vara dubbelt så fet som den disken den håller koll på. 250GB internt, 500 för TM...
Men det går väl rätt bra med 400 på TM och resten som skyffelspace...

Jag når tillbaka från idag (11 Mars) till 17:e Februari på 360GB

Ok... Jag är nog mest intresserad av att köra en backup typ en gång i veckan eller varannan vecka som jag skulle kunna återgå till om något knasar och då borde det ju inte behövas så mycket mer utrymme än den yta som ska backuppas. men då kanske en stor del av själva idén med Time Machine faller?

Det skiljer trots allt en hel tusenlapp mellan 500 och 750 GB på den externa HD jag är sugen på.

/andreas

TM tar backup på ALLT, därför är den inte den mest ekonomiska lösningen vad gäller diskspace....

Kolla upp Deja vu (nu blir det liv i tråden här, många vill föreslå just SIN backuplösning)

http://propagandaprod.com/dejavu.html

det kostar 150:- att regga.

Väl inne i detta program som lägger sig som en systeminställning så talar
man om tre saker

1) Vad skall backupas (snyggt verb va?)
2) Vart skall det (du kan backa upp till DVD-skivor, hårddiskar etc)
3) När och hur ofta

Så man gör ett par snygga entryn i en lista ex
Dokumentmappen, till Externa HD'n, varje natt

För de flesta användare duger detta mycket bra.

Fördelen med TM är att du trycker på EN knapp och sedan kan du skita i allt vad backup heter. TM tar hand om et....

TM känns bättre. Vill använda ngt som ligger så nära systemet som möjligt, men det jobbiga är ju det där som du säger om regeln att det dubbla utrymmet är önskvärd på backupmediet. Då ryker ju hela den externa hårddisken och det blir ingen "skyffelyta" över. Men du når ju tillbaka nästan en månad med 360 GB. Hur stor är hårddisken du backuppar då?

Ursprungligen av Andreas69:

TM känns bättre. Vill använda ngt som ligger så nära systemet som möjligt, men det jobbiga är ju det där som du säger om regeln att det dubbla utrymmet är önskvärd på backupmediet. Då ryker ju hela den externa hårddisken och det blir ingen "skyffelyta" över. Men du når ju tillbaka nästan en månad med 360 GB. Hur stor är hårddisken du backuppar då?

Interna är på 250GB, Time-Machine-driven är på 360GB

(Inte riktigt förhållandet 2:1 men ändå...)

Lite sent svar på post #5 (hade svaret öppet utan att skicka):
-------
Det är självklart inget krav att använda den medföljande programvaran.

Har själv en LaCie d2 som har rullat och gått i många år nu. Porschemodellen har väl fått lite mer blandade omdömen då den pga sin konstruktion blir varmare.

Har du en Mac med FW800 skall du absolut kosta på dig en dito hårddisk. Jösses, vad det går undan...

Ok, sjysst. Hur mycket av dina interna 250 GB används då?
Än så länge har jag 200 GB tomma på min 250 GB interna HD. Jag förmodar att TM inte backuppar den oanvända ytan på HDn. Eller? Funderar nämligen på att partitionera 350/150 varav 150 är "skyffelyta". Eller så partitionerar jag 400/100, det kanske är bättre. Hur mycket "skyffelyta" kommer jag att behöva egentligen? Det vet jag ju inte än.

Hoppas vi får en bra helg.

Mvh
/andreas

150-200 pendlar jag mellan på interna driven.

TM jobbar på filnivå, den tar bara filer, oanvänd yta låter den bli.
Skyffelytan brukar funka som en tillfällig skräp-area, där jag kan lägga tio filmer tills jag köpt nya DVD-skivor etc. Exakt vad man använder den till varierar ju...

1
Bevaka tråden